Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Lanetli bölgenin dosyası kabarık

    Hürriyet Haber
    06 Eylül 1998 - 00:00Son Güncelleme : 06 Eylül 1998 - 00:01

    Okyanustaki uçak faciasının gerçekleştiği bölge ‘‘lanetli topraklar’’ olarak anılıyor. Bu bölgede son 400 yıl içinde 5 bin gemi battı, onlarca uçak düştü ve binlerce insan öldü. Titanik'te Nova Scotia açıklarında sulara gömülmüştü.

    111 uçuş sayılı İsviçre Havayolları'nın MD-11 tipi yolcu uçağı, içindeki 229 yolcu ve mürettebatla birlikte Nova Scotia bölgesindeki Halifax kenti açıklarında Atlantik Okyanusu'na düştüğünde, çoğu balıkçılıkla geçinen bölge sakinleri, inanılmaz bir çabukluk ve alışkanlıkla arama çalışmalarına katıldılar.

    Nova Scotia sakinlerinin böyle davranmalarının nedenini anlamak için, bölgenin geçmişine bakmak gerekiyor. Bir yarımada olarak Atlantik Okyanusu'na açılan ve üzerinde Halifax kentinin bulunduğu Nova Scotia, kötü bir şöhrete sahip. Bu bölge kıyılarında ve açıklarında, son 400 yıl içinde tam 5 bin gemi batmış, onlarca uçak düşmüş, binlerce insan yaşamını yitirmiş. Bu kadar sık kazanın meydana geldiği bölgenin ‘‘lanetli’’ olduğu dilden dile dolaşıyor. Ancak bu söylentiler, bölge halkını hiç de rahatsız etmiyor. Onlar, kuşaklar boyu kazalarla adeta içiçe yaşamışlar, her seferinde de gönüllü kurtarma çalışmalarına katılmışlar, nice insanı ölümün kucağından çekip almışlar, nice acı olaya tanık olmuşlar. Bu uzun zaman dilimi içinde, Nova Scotialı artık kazalara alışmış, kurtarmak ise gelenek olmuş...

    Nova Scotia açıklarında batan en ünlü gemi, hiç şüphesiz Titanik'ti. 1912 yılında Southampton limanından New York'a giderken, Kuzey Atlantik'te buzdağına çarparak batan dev transatlantikte tam 1500 kişi ölmüştü. Halifax'tan kurtarma operasyonuna katılmak üzere yola çıkan tekneler, denizden 200 ceset topladı. Bunlar daha sonra Halifax'ta toprağa verildi. 1873 yılında, bölge açıklarında Atlantic adlı buharlı gemi battı, 560 kişi öldü. 1985 yılında, yolcuların çoğunluğunu Amerikalı askerlerin oluşturduğu uçak, Nova Scotia'nın kuzeyindeki Newfoundland'da düştü. Bu kez ölü sayısı 256'ydı. Listeyi uzatmak mümkün... Kanla, acıyla, felaketlerle yazılmış uzun mu uzun liste...

    Kurtarma ve aramada hepsi birer uzman olan Halifax sahil muhafaza ekibinin sözcüsü Dave Bedell, kazaları yadırgamıyor ve ‘‘Bölge, hem gemi, hem de uçakların rotaları üzerinde, trafik açısından oldukça hareketli bir durumdadır. Buna ek olarak, buzdağları, ve doğal afetler de, gemiler için tehlike oluşturur. Zaten Halifax, 10-15 yıl öncesine kadar, Kanada'nın deniz kurtarma üssüydü. Kurtarma çalışmalarına katılmak bizim için gelenek’’ diyor..

    KARAKUTU ARANIYOR

    Swissair uçağının düştüğü bölgede, kazazede arama çalışmaları sona erdirildi. Kurtarma ekibi yetkilisi Dusty Miller, ‘‘Mümkün olan her şeyi yaptık, sağ kalan bir kişi bulma umudu kalmadı’’ dedi. Yetkililer, kurtarma çalışmalarının artık soruşturma çalışması haline geldiğini, bu çalışmanın, kaza nedenini ortaya çıkarmaya yarayabilecek bulgular elde etmeye ve özellikle de uçağın kara kutularını bulmaya yönelik olacağını belirtirlerken, arama çabaları da, geniş çaplı bir askeri operasyona dönüştü.

    Kanada donanmasına ait gemiler ile bir denizaltı ve dalgıçlar, uçağın düştüğü bölgeyi tarıyor. Enkaz ve kara kutu arama çalışmaları sürdürülürken, sivil teknelerin kaza bölgesine girmeleri yasaklandı. Tüm aramalara karşın da uçağın kara kutusu, gemilerin sonarı tarafından henüz tespit edilemedi.

    SON GÖREV

    Kaza kurbanı 229 kişinin yakınlarından oluşan 300 kişilik bir kafile, uçağın düştüğü bölgeye en yakın kıyı olan, Halifax kentinin 50 kilometre güneybatısındaki balıkçı köyünde toplandılar ve saygı duruşunda bulunarak son görevlerini yaptılar. Yetkililerin, kazazedelerden umutların kesildiğini duyurmaları üzerine köyde toplanan acılı kafile, gözyaşları içinde, denize çiçek buketleri attılar.

    İsviçre uçağının neden düştüğü kesin olarak kara kutunun bulunmasından sonra anlaşılacak. Yine de, en çok üzerinde durulan olasılık, uçağın kablo sistemindeki elektrik kaçağı.

    ABD'nin Federal Havacılık Dairesi FAA'nın, Mart 1996'da, MD-11 uçaklarının arka kısmında kabin memurlarının kullandığı konsolda iç içe geçen uçuş denetim kablosu ve elektrik tellerinin birbirinden ayrılması için bir talimat yayımladığı ortaya çıktı. New York-Cenevre seferini yaparken, pilot kabininde duman görüldüğünü bildirdikten kısa süre sonra denize çakılan uçakta, FAA'nın talimatının yerine getirilip getirilmediği bilinmiyor.

    UMUTSUZ BEKLEYİŞ

    Yolcu ve mürettebatın tamamının hayatını kaybettiği korkunç kazanın ardından kimsenin kurtulmadığı duyurulmuştu.

    Ancak yine de aramalar sürdürüldü. Ancak yetkililer dün kazazede arama çalışmalarına son verdiler.Artık sadece soruşturma amaçlı bir arama yapılıyor.Gözlerini ufka dikip umutsuzca bekleyen kazazede yakınları da, sevdiklerinin cesetlerinin bulunması için dua ediyorlar...

    NOVA SCOTIA’NIN LANETİ

    Nova Scotia, lanetli bir bölge olarak tanınıyor. Geçen hafta içinde 229 yolcusuyla beraber Swissair uçağını yutan bu bölgenin halkı felaketlere alışık. Gemilere ve uçaklara mezar olan bölgede yaşayanlar, kaza durumunda neler yapmaları gerektiğini de çok iyi biliyorlar.Her biri, gönüllü kurtarma görevlisi gibi çalışan bölge halkı, lanetli bölge tanımlamasını ise hiç hoş bulmuyor ve kazaları bölgenin coğrafi özelliklerine bağlamayı tercih ediyor. 10-15 yıl öncesine kadar Kanada’nın deniz kurtarma üssü olarak kullanılan Halifax’ta yaşayanların hepsi, ilk yardım konusunda neredeyse bir uzman kadar çok şey biliyor.

    ÇİÇEKLERLE VEDA

    Korkunç kazada hayatını kaybeden 229 yolcunun yakınları, Halifax kentinde sevdiklerinin kaybetmenin üzüntüsünü yaşıyor. Kimi gün boyu gözlerini uzaklara dikip gözyaşı döküyor. Kimikayalıklara gidip, bir demet çiçek bırakıyor. Belki de hayatlarında gitmeyi düşünmedikleri bir sahil kentinde acılarıyla başa çıkmaya çalışan bu insanların acısını tüm dünya paylaşıyor...






    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı