Gündem Haberleri

    Kütüphane kitapsız kaldı

    Edip Emil Öymen eeoymen@hurriyet.com.tr
    02.09.2005 - 01:07 | Son Güncelleme:

    Kitapsız kütüphane de gerçekleşti. Texas-Austin’deki Texas Üniversitesi kütüphanesindeki 90 bin kitap, kütüphaneden çıkartıldı. Yerine "software suite" adı verilen 4-5 kişinin bir yuvarlak masa etrafında toplanıp konuşarak çalışabileceği sayısal hücreler yapıldı.

    Üniversite kütüphanesi, böylece 24 saat aralıksız sayısal hizmet verecek yepyeni bir yapıya kavuşturuluyor. Bugüne kadar, Türkiye’de bile bir çok üniversite, şu ya da bu düzeyde bir sayısal düzene geçti, ama ilk kez büyük bir uluslararası üniversite, kütüphanesindeki kitapları "temizledi".

    TU-A olarak bilinen Austin kampüsündeki bu yenilik, eyalette kurulacak daha büyük bir sayısal kütüphanenin yanında ufak kalıyor. 5 büyük üniversitenin kütüphaneleri Texas Sayısal Kütüphanesi adı altında birleştirilecek. Texas A&M, Texas Tech, University of Houston, Rice ve TU-A üniversiteleri Amerika’daki en büyük sayısal kütüphane ortaklığını gerçekleştirecek. Her ne kadar Southern California Üniversitesi’nin 10 kampüsü 1997’den beri sayısal olarak birbirine bağlı ama ilk kez 5 ayrı üniversite böyle bir amaçla bir araya geliyor. Proje henüz başladı.

    TU-A’da bu sonbaharda eğitime başlayacak öğrencileri, kitaptan arınmış bir kütüphane bekliyor. Kitapların kaldırılmasına bir çok öğretim üyesi itiraz etmiş. Kütüphaneden sorumlu rektör yardımcısı, "Kitaplar, zihinsel gayretin olmazsa olmaz simgesidir, akademik iletişim demektir," diyerek gönüllerini almış. "Şimdi ise," diyor, "güm! diye bir boşluk var kütüphanede."

    Halen 8 milyon cilt ve her yıl 100 bin ciltle büyüyen kütüphaneyi mevcut binalarda tutmak imkansız hale gelmiş. Bunun üzerine, "Kütüphane, kitapların depolandığı bir yer değil, fikirlerin geliştirildiği bir yer olmalı" düşüncesiyle hareket edilmiş.

    Kitap yerine sayısal kaynaklara başvurmak, beraberinde, daha önce bilinmeyen zorluk ve sorunlar getiriyor. Tıpkı yeni virüslere karşı tıbbın çaresiz kalması gibi, Google türü arama motorlarını, "araştırma" niyetine kullanma tembelliğine alışmış bir kuşağın türemesi karşısında üniversitelerin yapabileceği pek bir şey yok şimdilik.

    Ama kritik nokta şu: 21. yüzyılda okuryazarlık yetmez. Bilişim okumayı ve bilgiyi bulmayı, kullanmayı bilmeyen, okuryazar sayılmaz.

    Sayısal kütüphane sisteminin 10.yılını kutlayan Southern California Üniversitesi ve benzerlerinde yapılan işte, gençlere, "bilgi okur yazarlığı" öğretmek. Yani, hangi sorun için hangi soruyu soracaksın. Bu sorunun yanıtını nerede nasıl arayacaksın. "Information literacy" veya "knowledge literacy" denilen bu yepyeni konunun ders olarak okutulmasının nedeni çok basit: Bilgi artık sayısal ortamda ise, bu ortamı tanımak ve bilmek mecburiyeti var. Bilişim eğitimi, ve onu izleyen bilgi okuryazarlığı eğitimi, maliyeti düşük ama sonrasında yaratacağı katma değer açısından büyük getiri sağlıyor. Genel bir hesaba göre (ABD kaynaklı) bu eğitimin kişi başına maliyeti 5 bin dolar. Eğitimin sonunda yıllık ortalama katma değer ise 32 bin dolar olarak hesaplanmış.
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı