Gündem Haberleri

    Kurtuluş yolu

    Hürriyet Haber
    16.01.1999 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Boğaz'da üçüncü köprüye karşı çıkan, tüpgeçitte araç yoluna yer verilmeyişini büyük eksiklik olarak değerlendiren kentplancı, mimar, Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, İstanbul'un, ancak uluslararası ölçekte, radikal bir proje ile kurtarılabileceğini savunuyor. Bu amaçla Tuzla ve Avcılar arasına, Marmara Denizi'nde 33 kilometrelik yüzeryol yapılması gerektiğini belirten Prof. Alp, 3 milyar dolarlık (yaklaşık 950 trilyon lira) projenin kendisini 12 yılda amorti edebileceğini söylüyor. Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp'in, 'Süleyman Demirel Geçişi' adını önerdiği projenin özellikleri şöyle:

    ADALARA BAĞLANTI

    Geçiş Tuzla Yarımaadası üzerinden karadan ayrılacak, Büyükada açığındaki Balıkçı, Yassıada ve Sivriada'ya basacak ve Avcılar'a ulaşacak. Eğlence merkezlerine dönüştürülebilecek Yassıada ve Sivriada'ya bağlantı yapılabilecek.

    GEMİLER RAHAT

    Derinliği fazla olan yerlerde ayaklar, dubalar üzerine basacak. Ayak araları 200 metre olacak. Denizden yükseklik 20-25 metre olacak. Fakat büyük gemi trafiği olan Boğaz girişinde, 2 asma köprüyle yükseklik artırılacak. Deniz seviseyi altında tutulan ve dibe zincirle sabitlenecek dubalar rüzgardan etkilenmeyecek. Bilgisiyar kotrollü amortisörler ve mafsallarla hareketler kontrol altında tutulacak.

    5 YILDA YAPILIR

    Proje tamamlandığında, yüzer viadükten günde 5 bin araç geçiş yapacak. Zemine oturan çelik kafes tabliye ve asma köprü ve sualtı tüp geçişlerine oranla 2-3 kat daha ucuza malolacak geçişin maliyetine komşu ülkeler ile Ortadoğu'yla ticari bağları bulunan Avrupa ülkelerinin de katılımı sağlanabilir. Geçişin yapımı 5 yıl sürecek.

    ÖRNEKLERİ ÇOK

    Japonya takımadaları ile ABD'de Florida'nın güney ucundaki takım adalar, benzer şekilde birbirlerine bağlandı. Dahran-Bahreyn arasında 30 kilometrelik Causeway, New Oerlans'da 36 kilometrelik göl geçişi, Washington Eyaleti'nde 2.5 kilometrelik geçiş başarıyla uygulandı. Son alarak Portekiz'de 18 kilometrelik Vasco De Gama Köprüsü hizmete açıldı.

    Kimse rant sağlayamaz

    Yeni bir köprü ya da köprüler yapılmayacağı için çevreyolları etrafında yapılaşma olmayacak. Gecekondulara yenileri eklenmeyecek, yeni siteler oluşmayacak. Eski çevreyolları bağlantılarıyla ve bunlara eklenebilecek geçitlerle ulaşım aksamadan sağlanacak.

    Tüpgeçitten daha ucuz

    Denizaltına döşenecek tüpler ve bunların bağlanacağı noktalardaki kazı işlemleri büyük maliyet gerektiriyor. Bir tüpgeçitin havalandırması da büyük maliyet. Yüzer köprüler batırılmış tüplerden 2.56, asma köprülerden 1.5-2 kat daha ucuz.

    Tek bir ağaç kesilmeyecek

    Proje denizden geçtiği için yeni yollar açılması gerekmeyecek. Dolayısıyla ağaç ve çevre kıyımı yapılamayacak. Kent, yeni beton yığınlarına dönüşmeyecek.

    Deniz yaşamına katkısı olacak

    Deniz canlılarının ve balıkların yumurtlaması için imkan sağlayacak. Balıklara Abitat (yaşam alanı) verecek. Yumurtlama zamanlarında Marmara'ya gelen balıklar, yüzer köprüler altında yumurtlayacak.

    Çevreci geçit

    1 yıldır, ekibiyle 'TRANSMARMARA' projesi üzerinde çalışan ve cebinden 10 bin dolara yakın harcama yapan Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, kamuoyu desteği sağlamak için, son olarak İstanbul'un uydudan çekilerek 3 boyutlu duruma getirilen fotoğrafına, kendi projesini uyguladı. Prof. Alp, denizaşırı geçiş ile ağır yük vasıtalarının kent içine hiç girmeyeceklerini, gurbetçi işçilerin ulaşımının kolaylaşacağını, kentin hava kirliliğinin azalacağını, kaçak yapılaşma imkanının doğmayacağını belirtti. Sistem denize de zarar vermeyecek. Köprü ayakları dubaların üzerine oturtulacak. Dolayısıyla deniz tabanı ve biyolojik yapı zarar görmeyecek.



    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı