"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

Küçük şişe şarabın ömrünü kısaltıyor marketler de frenliyor

DOLUCA Şarapçılık Pazarlama ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Üyesi Sibel Kutman Oral ve Genel Müdür Adnan Erem’le, “İstanbul kadeh kaldırıyor” günlerinden hemen sonra buluştuk.

Söze “İstanbul kadeh kaldırıyor”dan girdim:

- Bu etkinlik işe yarıyor mu?

Sibel Kutman Oral: Şaraba ilgi çekmek açısından elbette yarıyor. Bizim de amacımız bu zaten.

Ardından Adnan Erem, vergi sorununu gündeme getirdi:

- Nisbi vergi sadece şarapta kaldı. Diğer alkollü içeceklerde olduğu gibi maktuya dönülse iyi olacak.

- Şarapta vergi indirimi konusunda pek umudunuz yok anlaşılan...

- Keşke indirim olsa ama...

Erem, sektörü rahatlatan bir adımın altını çizmeyi de ihmal etmedi:

- Şişeleyip yıllanmaya bıraktığımız şaraplarda da bandrol zorunluydu. Bu zorunluluk kalktı. Böylece sektörümüz rahatladı.

Söz şişeden açılmışken boyutlara dikkat çektim:

- Uçaklar ve bazı restoranlar dışında küçük şişe şarap bulmak pek mümkün olmuyor. Neden küçük şişe üretimini artırmı-yorsunuz?

Sibel Kutman Oral, bukonuda önce marketlere yüklendi:

- Zincir marketler, küçük şişemlerin gereksiz yere rafta alan kapladığını düşünüyor. Onlar bizi bu konuda frenliyor.

Sonra da şaraba olan etkisine parmak bastı:

- Küçük şişe aslında şarabın ömrünü kısaltıyor.

- Ya vidalı kapak?

- Aslında sektörümüzde vidalı kapağa geçişler var. Yıllanması söz konusu olmayacak ürünlerde vidalı kapak olmasından yanayız.
Biz henüz vidalı kapağa geçmedik ama düşünüyoruz.

Doluca, üretimde sektörün büyüklerinden biri olmasının yanısıra, ithal şarap ve viski işinde de var:

- Pazarda ithal şarapların durumu nasıl?

Adnan Erem: 2-2.5 milyon litrelik satış söz konusu. Pazar payı yüzde 3-4 gibi.

- Yani, yerli üretim açısından risk görmüyor musunuz?

- Pek fazla değil...

Ben yine de “küçük şişe” konusuna takıldım... Tekel özelleşip, rakı da özel sektör rekabetine açılınca, “duble”lik şişeler bile raflara çıktı...

En azından hızlı tüketime dönük olarak şarapta da “küçük şişe”yle yeni bir rüzgar yaratılamaz mı?


Restoranda ‘çarpan’ 2-2.5’i geçmemeli

 

TURİZM Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği (TURYİD) Başkanı ve Sunset Grill&Bar’ın sahibi Barış Tansever’i ne zaman görsem yüklenirim:

- Şarapları restoranlarda çok pahalı satıyorsunuz.

- Dünyada bu işin çarpanı bellidir. Pahalı şaraplarda çarpan 2.5-3’tür. Biraz daha hesaplı olanlarda 3-3.5 olur.

- İnsaf... Biraz daha düşük tutsanız olmaz mı?

- Dünyada uygulama bu...

Doluca Şarapçılık Yönetim Kurulu Üyesi Sibel Kutman Oral’a da bu konuyu açtım, o da dertliydi:

- Dünyada şarap restoranda raf fiyatının 2.5 katını geçmez. Bizde
4 katına kadar çıkan yerler var. Yani, herkes şaraptan bize oranla daha çok kazanıyor.


Restoranda raftakinin 4 katı fiyatı gören, şarap içmeye cesaret edebilir mi?

 

Evde tüketim artıyor

GLOBAL kriz Türkiye’de birçok sektör gibi şarap üreticilerini de olumsuz etkilemiş. Sibel Kutman Oral, sektörde ciro küçülmesi beklentisi içinde:

- Satış miktarları belki yine aynı düzeyini korur ama cirolar küçülür.

- Miktarın aynı kalmasını neye bağlıyorsunuz?

- Daha ucuz şaraba doğru kayma söz konusu.
Sibel Kutman Oral’ın gözlemlerine göre, şirket yemekleri kriz yüzünden epey azalmış:

- Evde şarap tüketimi artışı olduğunu görüyoruz.

 

İnternette satış mahkemelik etti

 

SİBEL Kutman Oral’a internetten şarap satışını sordum:

- Son üç yılda internetten satış üç kez yasaklandı...

Doluca Şarapçılık, internetten şarap satışı konusunda yasalar çerçevesinde hakkını aramayı ihmal etmemiş:
İnternetten şarap satışı konusunda iki kez de mahkemeye gittik.

 

‘Her şey dahil’ diyene pek şarap vermeyiz

SİBEL Kutman Oral’a, Doluca’nın başlangıçta izlediği stratejiyi anımsattım:

- Doluca adıyla vitrine çıkardığınız şaraplar daha alt sınıfta. Oysa Sarafin, Karma serisi, Signium
gibi üst sınıf şaraplarınız da var. Neden Doluca adını böyle aşağıda tuttunuz?

- Geçmişten gelen böyle bir durum söz konusu. Bir yandan farklı markalarımızla sektörde bize yakışanı yapıyoruz, diğer taraftan da pazarlama konusunda yeni arayışlarımız oluyor.

- Türkiye’ye gelen turist, iyi Türk şaraplarıyla ne kadar tanışabiliyor?

- Turizmde “herşey dahil” sistemi yüzünden tesisler en ucuz ürüne yöneliyor.

- Dolayısıyla turist, Türk şarabını oralarda tanıyabiliyor...

- Evet... Biz de artık “herşey dahil” çalışan tesislere şarap vermeye pek sıcak bakmıyoruz. 

X