Krizin Türkiye'nin rekabet gücüne etkisi olmaz

Hürriyet Haber
03.10.2008 - 15:21 | Son Güncelleme: 03.10.2008 - 15:21

Renault Başkanı Carlos Ghosn, global piyasalardaki finansal krizin Türkiye'nin Avrupa ile ilgili rekabet gücüne etkisi olacağını düşünmediğini söyledi.

Ghosn, Paris Otomobil Fuarında gazetecilerin sorularını yanıtladı.

Piyasalarda yaşanan mali krizin Türkiye'nin rekabetçiliğine etkisi konusunda bir soru üzerine Ghosn, krizin henüz bitmediğine, şu an tam krizin ortasında bulunulduğuna dikkati çekti. Krizin Türkiye'nin rekabet gücünü etkilemesinin döviz kuruna bağlı olduğuna işaret eden Ghosn, şunları kaydetti:

"Türkiye'nin rekabet gücü Türk Lirasının avroya olan durumu tarafından belirlenecek. Türkiye'nin henüz AB'ye üye olmaması demek Türkiye'nin henüz kendi para birimi var demektir. Türkiye'den üretim ve ihracat yapan herkesin ortak paylaştığı düşünce bu. Bu krizin, Türkiye'nin Avrupa ile ilgili rekabet gücü konusunda etkisi olacağını sanmıyorum. Bağlantı yok arada. Çünkü Türkiye'nin avro bölgesi dışında olmasının bir avantajı var. Bu da Türkiye'nin ihracat için rekabet gücü yüksek bir para biriminin olduğu algılamasını sürdürüyor. Türkiye'den ihracat yapan şirketler Türkiye'nin henüz TL kullanıyor olmasından üzgün değil aslında... İhracat için TL'nin rekabet gücü yüksek bir para birimi olduğunu düşünüyoruz."

Carlos Ghosn, bir gazetecinin, gelecek hafta Türkiye'de gerçekleştirilecek otomobil fuarına katılmayı düşünüp düşünmediği yönünde bir sorusu üzerine, "Türkiye'ye gitmeyi çok isterdim. Bugünlerde zaten Türkiye'de olmak Paris'te olmaktan daha iyi" dedi.

"RENAULT SALDIRIDA, ANCAK PİYASALAR GERİLEDİĞİ İÇİN GÖRÜNMÜYOR"

Carlos Ghosn, Renault'un piyasa payının ilerlediğini söyledi.

"Her yıl istediğimiz kadar artmıyor ama Avrupa ve Türkiye'yi de içeren geniş Avrupa'da pazarımızı genişlettik" diyen Ghosn, piyasa payının gelişiminde ilerleme olduğunu, ancak hacmi de artırmak istediklerini söyledi.

Piyasalar genelde gerilediği için hacimde bu kadar artış elde edemediklerinin altını çizen Ghosn, şöyle devam etti:

"Eylül sonuna kadar satış sayılarımıza baktığımızda Renault'un Avrupa'da piyasa payını arttığını görüyoruz. Evet, saldırıdayız ancak piyasalar gerilediği için görünmüyor. Piyasalar bu kadar gerilediği zaman hemen büyümeyi görmek mümkün olmayabilir. Fakat bu durumda piyasa payını izlemek faydalı oluyor."
Ghosn, "Renault elektrikli araçlar konusunda lider bir şirket. Lityum iyon akülerin iyi bir teknoloji olduğunu düşünüyor musunuz?" şeklindeki bir soru üzerine, "Evet düşünüyoruz, bu yönde devam edeceğiz" dedi.

"2009 ZOR BİR YIL OLABİLİR"

Ekonomik yavaşlama ile mali piyasalardaki çöküşün farklı olduğunu anlatan Ghosn, şirketlerin istedikleri kadar kredi bulamadıklarını ve maliyetlerin yükseldiğini söyledi.

Kredi daralmasının işaretlerini ABD ve Avrupa'da gördüklerini belirten Ghosn, "Kredi daralması ve finansman zorlukları genelde ekonomide aşağıya doğru bir eğilim yaratıyor. Çünkü tüketiciler ve üreticiler istedikleri kadar kredi bulamıyorlar. Örneğin otomobil üreticileri satışlara yönelik kredi bulmakta zorlanıyorlar. Maliyetin bir bölümünü tüketiciye yansıtmak durumunda kalıyorlar bu da yine aşağıya doğru eğilimi kuvvetlendiriyor" diye konuştu.

Rus, Çin ve Hindistan piyasasının yavaşladığını, Avrupa piyasasının neredeyse tümünün bir gerileme döneminde olduğunu hatırlatan Ghosn, "2008 yılı 2007'ye göre büyük ihtimalle daha düşük düzeyde seyredecek. Maalesef 2009 bir büyüme yılı gibi görünmüyor. 2009 yine zor bir yıl olabilir" dedi.

Carlos Ghosn, Avrupa ve Akdeniz bölgesindeki yatırımlarda bir yavaşlamanın söz konusu olup olmayacağına ilişkin bir soruyu da "Bazı yatırımlar belki yavaşlatılabilir ama Fas'taki yatırımları yavaşlatacağımızı sanmıyorum. Çünkü bu yatırıma ihtiyacımız var. Dolayısıyla krizin yatırımlarımız üzerinde bir etkisi olmayacak" şeklinde yanıtladı.

"RENAULT ABD PAZARINA GİRMEYİ DÜŞÜNMÜYOR"

Megane'ın Güney Amerika'da satışının yapılacağını şu an üretim için alınmış bir karar bulunmadığını, ancak bu tür pazarlarda başarılı olmak için yerel üretime geçmenin önemli olduğunu aktardı.

Renault'un ABD pazarına girmek gibi bir niyeti bulunmadığını, Renault'nun önceliklerinin belirlenmiş durumda olduğunu, Hindistan, Güney Amerika ve Rusya pazarlarında genişlediğini hatırlattı. Ghosn, "Kısa vadeli olarak yeni piyasalara açılmak gibi bir niyetimiz bulunmuyor" dedi. Bir gazetecinin "Kriz Dacia için iyi bir dönem mi?" şeklindeki sorusu üzerine, şunları kaydetti:

"Şimdi ekonomik bir gerileme döneminde, daralma döneminde düşük maliyetli ürünler bir avantajdır. Logan, Renault markasından müşteriyi uzaklaştıracak değildir. Ancak başka markalardan müşteriyi Renault'ya getirebilir. Dolayısıyla krizin bunu etkileyeceğini düşünmüyorum. Renault yerine Logan almak söz konusu olmayacak. Logan fiyatı sayesinde değeri çok yüksek bir ürün."

Ghosn, Logan'ın Romanya, Rusya ve Brezilya'da çok başarılı olduğunu, Hindistan'da da sorun bulunmadığını bildirdi.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı