Krizde kaçan Opel, Astra Sedan üretimi ile dönüyor

Emre ÖZPEYNİRCİ
31.10.2005 - 11:43 | Son Güncelleme:

2000 krizi ile dünya otomotiv piyasasında yaşanan durgunluk birleşince Türkiye’de yaptığı Vectra üretimini durdurarak, İzmir fabrikasını kapatan Opel, 5 yıl sonra yeniden Türkiye’de üretime hazırlanıyor. General Motors, Opel’in Avrupa’da büyük başarı elde eden modeli Astra’nın Sedan versiyonunu Türkiye’de üretmeyi planlıyor.

2000 yılı sonunda hem ekonomik kriz hem de dünya otomotiv sektöründe yaşanan durgunluk yüzünden Vectra üretimi yapılan İzmir Torbalı’daki Opel Türkiye fabrikasını kapatan dünyanın en büyük otomobil üreticisi General Motors (GM), 5 yıl aradan sonra yeniden Türkiye’de üretime hazırlanıyor. General Motors, Opel’in Avrupa’da büyük başarı elde eden modeli Astra’nın Sedan versiyonunu Türkiye’de üretmeyi planlıyor.

SİNYALİ WAGONER VERMİŞTİ:

General Motors’un (GM) Türkiye’de yeniden üretimi düşünmesinin sinyalleri aslında geçtiğimiz yıl şirketin CEO’su Rick Wagoner tarafından verilmişti. Türkiye’deki üretimden vazgeçtikleri için pişman olduklarını dile getiren Wagoner, Türkiye başta olmak üzere Doğu Avrupa ülkelerinin parlayan değerler olduğunu belirtmiş, ‘Türkiye’deki fabrikamızı kapattığımız için şimdi üzgünüz. Asıl şimdi Türkiye’nin yıldızı parlıyor’ açıklamasını yapmıştı. Wagoner, ayrıca Türkiye’deki otomobil pazarının kelimenin tam anlamıyla patladığını belirterek, ‘Türkiye’de genç nüfus ve doymamış bir pazar var’ yorumunu yapmıştı.

DOĞU AVRUPA İÇİN SEDAN:

Wagoner’in Türkiye pazarıyla ilgili bu önemli açıklamalarının ardından, 2005 yılında Opel’in Avrupa’da çok başarılı olan Astra modelinin Sedan versiyonunun üretilmesi gündeme geldi. Sedan modellerin özellikle Doğu Avrupa ve Türkiye’de büyük talep görmesi nedeniyle Astra Sedan’ın üretilmesi için öncelikli olarak Polonya, Türkiye ve Çin düşünüldü. Ancak iç pazarın büyüklüğü ve Doğu Avrupa’nın içinde yer alması hesaba katılınca, Astra Sedan’ın üretilmesi için Türkiye birinci sıraya yükseldi. Geçtiğimiz hafta GM’in İsveçli markası Saab’ın yenilenen modeli 9-5’in Budapeşte’de gerçekleşen uluslararası tanıtımında sorularımızı yanıtlayan GM’in Doğu Avrupa Bölgesi Pazarlama Direktörü Thomas Owsianski, Türkiye’nin bölgenin en büyük pazarı olduğunu belirtti. Owsianski, Türkiye’nin GM için Rusya’dan bile daha büyük bir pazar olduğunu söyleyerek, ‘Türkiye çok açık bir pazar. Astra modelimizde çok beğenildi ve Türkiye’de bir numara oldu’ dedi.

TÜRKİYE HEP KALBİMİZDE:

Türkiye’nin her zaman kalplerinde yeri olduğunu söyleyen Owsianski şöyle konuştu: ‘Biz Türkiye’de başarılı olamazsak Doğu Avrupa’da başarılı olamayız. O yüzden bu pazara ilişkin yeni planlarımız var. Özellikle Doğu Avrupa’da Sedan modelleri talep gördüğü için biz de bu doğrultuda bir çalışma yapıyoruz. Şu an için kesin bir karar yok ama Astra’nın Sedan versiyonunu üretirsek bunu Türkiye’de yapmayı planlıyoruz. Çünkü hem Türkiye’nin iç pazarı çok kuvvetli ve gücünü her geçen gün artırıyor, hem de Türkiye üzerinden bu modeli Doğu Avrupa’ya çok rahat satabiliriz.’ Owsianski’nin açıklamasının dışında GM’in diğer üst düzey yöneticileri de Astra Sedan üretimi için Türkiye’nin öncelikli ülke olduğunu ifade ediyorlar.

Rahmi Koç, yeniden gelecekler demişti

EKONOMİK krize denk gelen 2000 yılı sonunda GM’in İzmir’deki fabrikayı kapatması piyasada şok etkisi yaratmıştı. Koç Holding Başkanı Rahmi Koç, ‘Yabancılar hava bulutlu olursa nem kapıyorlar. Fırtına da bavulunu alıp gidiyorlar’ yorumunu yapmış ve yabancıların bu sıkıntılar geçtikten sonra geri geleceğini öne sürmüştü.

Türkiye’nin üçüncü otomobil fabrikasıydı

1989
yılında 40 milyon mark yatırımla yüzde 100 yabancı sermaye olarak kurulan Opel Türkiye fabrikası, Türkiye’nin Renault ve Tofaş’tan sonra faaliyet geçen üçüncü otomobil fabrikasıydı. Yıllık üretim kapasitesi 10 bin adet olan fabrika 1994 krizine direnmiş ve diğer fabrikalar işçi çıkarırken, işçilerini diğer GM tesislerine eğitici olarak göndermişti. Kriz yıllarında, aralarında birçok Avrupa ülkesinin de bulunduğu pazarlara, İzmir’den ihracat gerçekleştirilmiş ancak Euro’nun değer kaybı nedeniyle ithalatın daha cazip hale gelmesi, Opel Türkiye’yi 2000 yılında ithalatçı yapmıştı. Hem ithalat rakamlarının yükselmesi hem de Türkiye’de 2000 sonunda ekonomik krizin patlamasıyla, İzmir’deki fabrika zarar etmeye başlamıştı.

427 MİLYON EURO ZARAR:

Aynı dönemde Avrupa’da da sıkıntılı günler geçiren ve 427 milyon Euro zarar eden Opel, maliyetlerin kontrol altına alınması kararı almıştı. Artan maliyetler karşısında şirket, imalat işlemlerinin yüksek kapasiteli tesislerde gerçekleştirilmesi, malzeme maliyetlerinin düşürülmesi ve ölçek ekonomisiyle çalışmayı hedeflemişti. Bu önlemler çerçevesinde İzmir Torbalı’daki Vectra üreten tesisini kapatma kararı aldı. 2000 yılı sonunda Türkiye fabrikasını kapatmasının ardından dönemin Opel Türkiye Genel Müdürü, ‘Bu kararın Türkiye’deki krizle ilgisi yok’ açıklamasını yapmasına rağmen, yine de kriz ortamında alınan bu karar ‘şok’ etkisi yaratmıştı. GM’in Türkiye’de kriz dönemine denk gelen önlem paketi kapsamında, İzmir’deki Vectra üretimi Almanya Russelsheim’deki yüksek kapasiteli tesislere kaydırılmıştı. Opel daha sonra 6 milyon dolarlık yatırımla 17 bin 500 metrekarelik Torbalı tesisini yedek parça deposu haline getirmişti.

SATIŞLAR ETKİLİ OLDU:

Türkiye’de Opel, Chevrolet ve Saab markalarıyla faaliyet gösteren General Motors’un, yeniden üretimi düşünmesinin sebepleri arasında iç pazarda artan satışların da etkisi bulunuyor. Geçtiğimiz yıl üç markayla birlikte toplam 67 bin 902 adet satış gerçekleştiren GM, özellikle Opel markasıyla bir önceki yıla göre satışlarında yüzde 96’lık artış kaydetti. Bu artış Opel’i tüm otomobil satışlarında ikinci ithal otomobillerde ise birinci sıraya yükseltti. Yeni Astra satışları Opel’e bu başarıyı getirirken, özellikle Sedan satışlarının ağırlıkta olduğu Türkiye’de Astra Sedan üretiminin gündeme gelmesinde etkili oldu.

Makyajlı yeni Saab 9-5 Aralık’ta Türkiye’de

GENERAL Motors’un İsveçli markası Saab’ın amiral gemisi 9-5, yenilenen yüzüyle Aralık’ta Türkiye’de piyasaya çıkmaya hazırlanıyor. İlk kez Budapeşte’de denediğimiz makyajlı Saab 9-5 Sedan ve SportWagon, eskisine oranla çok daha prestijli ve şık bir görünüme kavuşmuş. Yeni Saab 9-5 buna ek olarak, dinamik sürüşe göre ayarlanmış motor, şanzıman ve şasi ayarlarıyla dikkat çekiyor. Yeni modelinde aracın dış görünümünde yapılan değişikliklere paralel olarak, iç mekanda da yeni ve modern bir atmosfer yaratılmış. Geliştirilen gösterge paneli ve araç içi bilgi-eğlence sistemleri, Saab’ın havacılık endüstrisi geçmişinden gelen güçlü teknik altyapısını yansıtıyor. Linear, Arc, Vector ve Aero model versiyonları bulunan Yeni Saab 9-5’in geliştirlen şasi ve direksiyon sitemleri, sürüş kalitesini daha sportif hale getiriyor. Yeni Saab 9-5 Sedan ve SportWagon Türkiye’de zengin benzinli motor seçeneklerinin yanısıra, bu yıl ilk olarak 150 beygirlik 1.9CDTi dizel motor seçeneği ile de segmenteki yerini alacak. Saab 9-5’in yenilenen 2.3 litrelik turbo motoru ise 260 beygir güç üretiyor. Modelin benzinli motor serisi ise 150, 185, 220 beygirlik seçenekler ile tamamlanıyor.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı