Krizde akordeon modeliyle güçlendik

Hürriyet Haber
04.12.2001 - 02:04 | Son Güncelleme: 04.12.2001 - 02:04

Doğan Medya Grubu Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, ‘‘2001’de akordeon modelini uygulayarak krizi aştık. Hiçbir kurumumuzu kapatmadık’’ dedi. Yalçındağ, 2002'nin Türkiye için büyük atılımlar yılı olacağına inandığını söyledi.

Doğan Medya Grubu Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, zor bir yıl geçiren Türkiye'nin 2002 yılında ekonomik ve sosyal açıdan büyük atılımlar gerçekleştireceğine inandığını söyledi. Krizde gelirlerden çok giderlere odaklandıklarını belirten Yalçındağ, ‘‘Akordeon modelini uygulayıp, hiçbir kurumumuzu kapatmadan krizi yenmeyi başardık’’ dedi.

Türkiye'nin yaşadığı en büyük krizin, yıllarca süregelen bazı aksaklıkların artık kabul edilemeyeceği bir boyuta gelmesi yüzünden ortaya çıktığını belirten Yalçındağ, ‘‘İşin ekonomik tarafı bir yana toplumun her kurumu ve bireyi bu kriz sonrasında dersler çıkararak değişim sürecini başlattı. Ancak topyekün değişim bugünden yarına gerçekleşmeyecektir’’ dedi.

‘‘Biz Türkiye'ye inanıyoruz’’ diyen Yalçındağ, Türkiye'deki bir çok kurumun kabuk değiştirdiğini, ekonomik ve yapısal alanda yapılanmaya giderek küçüldüğünü hatırlattı. Yalçındağ, ‘‘Artan rekabet ortamlarında kurumların başarısı, değişen koşullara göre, hızlı adaptasyonlarıyla ölçülür. Türkiye'de de bu değişimi gösterebilen kurumlar başarıyı yakalayacaklar’’ diye konuştu.

Kriz döneminde grup olarak gelirlerden çok giderlere konsantre olduklarını belirten Mehmet Ali Yalçındağ, ‘‘Bu daralmayı, hiçbir kurumumuzu kapatmadan ve üretime ara vermeden yaptık’’ dedi. Yalçındağ, şöyle devam etti:

‘‘Biz bunu ‘akordeon modeli' olarak adlandırıyoruz. Gruplar bir akordeon gibi süratle açılarak büyüyebilmeli. Kriz ortamlarında ise süratle kapanarak küçülebilmeli. Neden süratle diyorum, genelde büyük gruplar hantallıklarından dolayı yavaş hareket eder. Karar mekanizmalarının devreye girmesi için yerleşmiş kurallar ve yöntemlerimiz de var. Fakat bunlar, hiçbir zaman karar almamızı ve uygulamamızı engelleyici değil.’’

2002’nin ilk çeyreğinde pazarı gözlemleyeceklerini söyleyen Mehmet Ali Yalçındağ, büyüme ve yatırım planlarını gelişmelere göre yürürlüğe koyacaklarını belirtti. Yalçındağ, ‘‘Giderlerin yerleşik ve devam ettirilebilir hale gelmesini amaçlıyoruz. Büyüme sinyalleri alındığında, başta reklam gelirleri olmak üzere tüm gelir kalemlerimizde maksimum payı almak için gelir getirici faaliyetlere yöneleceğiz’’ diye konuştu.

EN GENÇ HOLDİNG

Doğan Yayın Holding'in Türkiye'nin en genç holdingi olduğunu belirten Yalçındağ, şöyle konuştu: ‘‘Geçmişin bilgi ve tecrübe birikimi üzerine inşa edilmiş dinamik ve genç bir yönetim kadrosuna sahibiz. Diğer holdinglere baktığımızda bünyelerinde çok farklı sektörleri topladıklarını görüyoruz. Biz ise Doğan Medya Grubu olarak sadece medya sektöründe faaliyet gösteriyoruz. Şemsiyemiz altında birbirine benzerlik gösteren, birbirini tamamlayan ve birbirine servis veren, en önemlisi birbiriyle rakip olan kurumlar var. Diğer gruplara göre en büyük avantajımızın bu olduğunu düşünüyorum. Kararlarımızı çok süratli alabiliyoruz, alınan kararlar her kurum tarafından rahatlıkla uygulanabiliyor.’’

Krizin herkes için toparlanma olanağı sağladığını söyleyen Yalçındağ, ‘‘Geriye dönüp baktığımız hataları düzelttik. Yeni büyüme dönemlerinde daha dikkatli olacağımız kesin’’ dedi.

Krizin tasarruf önlemlerinin dışında, yapısal değişim projelerini de hızlandırdığını söyleyen Yalçındağ, üç yıllık dönemde yapılması planlanan bazı çalışmaların öne alındığını belirtti. Yalçındağ, bu konuda şunları söyledi:

‘‘Paylaşılan hizmetler yönetim modelini birçok alanda uygulamaya koyduk. Türkiye ve Almanya dahil, matbaa-üretim-depo alanlarımızı birleştirdik. Ortak haber havuzu yaratmak için yayın kuruluşlarımızın Türkiye ve yurtdışında özgün haber kadrolarını bozmadan yaygın tüm büro, ajans ve muhabirlerimizi mümkün olduğunda ortak haber havuzuna topladık. Alacaklarımızın takibi için bünyemizde factoring şirketi kurduk. Satın alma, insan kaynakları ve hukuk departmanları gibi birbirine benzeyen ve ayrı lokasyonlarda yapılmasına gerek olmayan servisleri merkezileştirdik. Daha az ve daha uzman personelle çalıştığımız gibi yapılan işlerde standart sağlandı. İstenilen bilgiye daha süratli ulaşılır hale gelindi. Karar alma süreci kısaltıldı.’’

Tasarruf tedbirlerini alırken grubun süratle ve enerjik davranmasıyla övündüğünü söyleyen Mehmet Ali Yalçındağ, şunları söyledi: ‘‘Bunları yapmak zorundaydık. Bizim görevimiz her türlü şartta şirketlerimizi sağlıklı yaşatabilmek. En zor aldığımız karar personelde yapılan tasarruftur. Düşünün yıllarca birlikte çalıştığımız arkadaşlarımızla vedalaşmak zorunda kaldık. Birgün yine birlikte olabilmek ümidini koruyarak çalışacağız.’’

Kriz planıyla giderlerimiz 196 milyon dolar azaldı

Krizle birlikte Kasım 2000'den itibaren tasarruf tedbirlerini yürürlüğe koyduklarını belirten Mehmet Ali Yalçındağ, böylece faaliyet giderlerinin 2000 yılına göre yüzde 32 oranında azaltıldığını söyledi. Yalçındağ, şöyle devam etti: ‘‘Daha önceki deneyimlerimizden bu küçülmeyi öngördüğümüz için tasarruf tedbirlerini Kasım 2000 tarihinden itibaren çok çabuk yürürlüğe koyduk. Doğan Medya Grubu bünyesindeki kurumlarımızda, faaliyet giderlerimizi 2000 yılına göre rakamsal olarak 196 milyon dolar, oransal olarak ise yüzde 32 oranında azalttık. Bu rakama 2001 yılı enflasyonundan arındırılmış olarak baktığımızda 162 milyon dolarlık küçülme gerçekleştirdiğimizi söyleyebilirim. 2002 yılı içinse hedefimiz, giderlerimizi 86 milyon dolar daha azaltarak, 2000 yılı ile kıyasladığımızda, grup olarak aynı işleri 2002 yılında 280 milyon dolar daha az harcayarak yapmak. Enflasyondan arındırılmış kısmı hariç yapılan tasarrufların yüzde 80'i kalıcı olacak.’’

Ana işimiz medya

Her sektörde olduğu gibi medya sektörüne de farklı kollardan giren ve pazar dengesini bozan gruplar görüldüğünü hatırlatan Mehmet Ali Yalçındağ, şöyle dedi: ‘‘Daralan ekonomi bu açıdan bir ayıklamayı da birlikte getirdi. Nitekim, medya sektörüne giren ve bu krizde kendi faaliyet alanlarına dönenler oldu.’’

Reklam pazarı 2002'de yüzde 30 büyüyecek

Ekonomi yüzde 9 küçülürken reklam harcamalarının yarıyarıya azaldığına işaret eden Mehmet Ali Yalçındağ, ‘‘Tabii ki çıkışlarda da aynısı olur. Ekonomik büyümeye paralel olarak reklam gelirleri de yüzde 30 artacak demektir. 2000 yılındaki reklam harcamalarını 2003 yılında yakalarız’’ dedi. ‘‘Ekonomideki çıkışa en hazır gruplardan biriyiz diyebilirim. Gelecek yıllarda yükselen ekonomik koşullarda, büyüyen pazardan yeni yönetim modelimizle en yüksek oranda pay alacağız’’ diyen Yalçındağ, şunları söyledi: ‘‘Türkiye bu yıl yüzde 9-10 küçülürken, reklam harcamaları yarayarıya azalarak, 1.1 milyar dolardan 545 milyon dolara gerileyecek. Bu küçülmeye rağmen reklam gelirlerindeki pazar payımızı yüzde 2 kadar artırmayı başardık. Yüzde 36.5 olan pazar payımızı yüzde 38.5-39'lara getireceğimizi düşünüyorum.’’

Kriz dönemlerinde reklam harcamalarının düştüğüne dikkat çeken Mehmet Ali Yalçındağ, şöyle devam ett:

‘‘Şirket yöneticilerinin en acil aldığı tedbirlerin başında reklamları kesmek ve personeli azaltmak geliyor. Fakat bazı şirketler reklamın yatırım olduğunun bilincinde olduğu için rakiplerinin aksine kriz dönemlerinde reklam harcamalarını kısmıyor. Piyasaların açılmasıyla birlikte de pazar paylarını artırdıkları görülüyor.’’
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı