Kriz ve güvenlikle gelişen ‘cocooning’ Türkiye’de de tuttu dekorasyona yüklendi

Nilgün KARATAŞ
22.05.2011 - 00:00 | Son Güncelleme:

Ekonomik kriz, güvenlik sorunları gibi sebeplerle başlayan ‘cocooning’ trendinin Türkiye’de benimsendiğine dikkat çeken adresistanbul Genel Müdürü Funda Akın, “Bu, mobilya ve dekorasyon sektörünün gelişiminde önemli bir faktör” dedi.

SON yıllarda başta mobilya sektörü olmak üzere evle ilgili pek çok alandaki hızlı büyümenin birinci nedeni elbette inşaat sektöründeki gelişim. Ancak evini değiştirmese bile eşyalarını yenileyen insanların sayısında da bir artış gözleniyor. Bunun bir nedeninin ‘cocooning’ trendi olduğunu belirten adressistanbul Genel Müdürü Funda Akın, ekonomik kriz ve güvenlik gibi nedenlerle artık insanların evlerinde daha çok vakit geçirdiğine dikkat çekti. Ev dekorasyonu konusunda Türkiye’nin uzmanlaşmış tek alışveriş merkezi addresistanbul’un fikir annesi ve yöneticisi olan Funda Akın, bu alandaki son trendleri şöyle aktardı:
Kriz ve güvenlik trend yarattı
Tüm perakende sektöründe olduğu gibi ev dekorasyonunda da geçmişin tradisyonel (geleneksel) ürün odaklı mobilya perakendeciliğinden, deneyim sunan, trendleri takip eden yaşam tarzı perakendeciliğine geçişini izliyoruz. Ekonomik kriz, güvenlik sorunları gibi sebeplerle başlayan ‘cocooning’ adlı trend, Türkiye’de de insanların evlerinde daha fazla vakit geçirmelerine, daha sık misafir ağırlamalarına ve dolayısıyla evlerine daha fazla önem vermelerine yol açıyor. Evi daha fazla kişiselleştirdiklerini, farklı tarz, marka ve objeleri kendi zevklerine göre buluşturdukları mekanlar yarattıklarını görüyoruz. Evler ayrıca artık yaşıyor, eskisi gibi statik değil. Her sezon trendler, renkler takip ediliyor, ufak değişikliklerle yeni ortamlar yakalanıyor.
Ekonominin etkisi
Ekonomi ve politika da dekorasyonu etkiliyor. Örneğin tüm dünyayı kavuran terör, savaş, güven ortamının yoksunluğu ve ekonomik kriz ortamı, siyahlar ve pop mekanlar yerine iyimserlik yayan naif, beyaz ve pastel renkli mekanları getirdi. Ekolojik bilincin artması ise doğal malzemeleri ve dokuları, doğadan esinlenen formları ön plana çıkardı. Geçmişte mobilyalar 10-20 senede bir değiştirilirken, rekabet ortamıyla kâr marjları da düşen mobilya perakendecisi de, değişen trendlerle ihtiyaçtan bağımsız bir tüketim döngüsüne hitap etmek ve bunun getirdiği ürün kompleksi yönetimi, pazarlama planlaması gibi gelişmiş perakendecilik ihtiyaçlarıyla baş etmek durumunda. Ekonominin farklı sektörlerinin gelişimi de mobilya sektörünü etkiliyor.

7 milyar dolar ilgisini çekti, A+ grubunu getirdi

İSTANBUL’da Modeko ve Masko gibi yüzlerce mobilyacıyı buluşturan mobilya siteleri varken, adresistanbul gibi niş bir alışveriş merkezi açılması, Şişli’nin arkası sokaklarında, Halide Edip Bulvarı’nda sektörünün iddialı markalarının yer alması dikkat çekici görünse de Funda Akın, bu durumu şöyle açıklıyor: “2005 yılında yatırımcısı olduğumuz Akın Gayrimenkul’un mevcut gayrimenkullerinden biri olan 12 bin metrekarelik bu küçük alışveriş merkezinin ihtisaslaşmadan büyük alışveriş merkezlerine karşı, rekabet şansı olmayacağını düşündük. Farklılaşabileceğimiz, uzmanlaşabileceğimiz bir sektör araştırırken, ev dekorasyonu sektörünün 7 milyar dolarlık büyüklüğüyle o günlerde bile 100’ü aşan alışveriş merkezinin yoğunluğunu oluşturan giyim ve elektronik sektörlerinden daha büyük ve güçlü bir sektör olduğunu fark ettik. Ayrıca kısıtlı mekanda metrekare kira fiyatlarımızı maksimize edebilmek amacıyla, Şişli, Okmeydanı gibi bir konumda daha zor da olsa sektörün prestij lokasyonu olmayı ve tüketimin yüzde 60’ını gerçekleştiren AB hedef kitleye hitap etmeyi hedefledik. addresistanbul’da modern tasarım ikonlarından, lüks dekorasyon markalarına, farklı tarzlara sahip konsept mağazalardan, ürün odaklı uzman mağazalara kadar uzanan, 35 mağaza bulunuyor. addresistanbul’un metrekaresi cirosunun 3 bin ve toplam cirosunun 25 milyon dolar civarında olduğunu tahmin ediyoruz.”

Sabırsızlar elendi  adresistanbul krizden güçlenerek çıktı

YAŞANAN son kriz sürecinden addresistanbul’un güçlenerek çıktığını belirten Funda Akın, elde edilen sonuçları şöyle aktardı: “Farklı ve denenmemiş olduğu için, bir de üzerine ekonomik kriz eklenince zor süreçlerden geçtik tabii, rekabet edemeyenler, sabrı olmayanlar elendi, ilk açılışta yer alan 35 mağazanın sadece 7 tanesi kaldı. Ancak sonucta 2011’de kiralık mağaza alanını yüzde 63 ve kira gelirlerini yüzde 100’ün üzerinde arttırarak 12 bin 300 metrekarelik alanda 7 bin 740 metrekarelik mağaza satış alanına ulaşan, bir addresistanbul var karşımızda. Ekonomik krizde geri çekilmek yerine reklam faaliyetlerimizi arttırdık.”

50  kuruşa çay bardağı 25 bin liraya Osmanlı tahtı

FUNDA Akın, adresistanbul’un müşteri kitlesini ‘lüks tüketici’ olarak değil, “maddi imkanları olsa da yurtdışındaki markaları ve fiyatları da çok iyi takip eden, kalite beklentisi çok gelişmiş ancak değerinin üzerinde fiyat ödemeyi kesinlikle reddeden çok bilinçli bir müşteri” olarak tarif ediyor. Bu noktada farklı ürün ve fiyat seçeneklerine dikkat çeken Akın, adresistanbul’da tanesi 50 kuruştan çay bardağı alınabileceği gibi 25 bin liraya bir Osmanlı tahtı bulunabileceğini de belirtti. Bu arada Akın, 29 Mayıs Pazar günü gerçekleşecek olan addresistanbul alışveriş festivalinde, mağazaların yüzde 50’ye varan indirimler yapacaklarını da açıkladı.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı