Kriz reklam pastasını eritiyor

Hürriyet Haber
19.11.2001 - 14:37 | Son Güncelleme: 19.11.2001 - 14:37

Ekonomik kriz sırasında şirketlerin reklam harcamalarını kısması, reklam pastasının da küçülmesine yol açtı. Reklamcılar Derneği Başkanı Faruk Atasoy, bu yıl reklam yatırımlarında yüzde 60'ı bulabilecek bir düşüşün söz konusu olduğunu bildirdi.

Reklamcılar Derneği'nin verilerine göre, 1999 yılında televizyon, gazete, dergi, açıkhava, sinema ve radyo olarak ana mecralarda 924 milyon dolar, yerel mecralar, yapım giderleri ve komisyonlar olarak 307 milyon dolar olmak üzere toplam 1 milyar 231 milyon dolarlık reklam pastası oluştu.

Geçtiğimiz yıl ise reklam pastası yüzde 14.6'lık bir artışla toplam 1 milyar 411 milyon dolar düzeyine çıktı.

Ancak bu yıl sektör, ekonomik krizin etkisiyle ciddi bir küçülme yaşıyor. Cirolar düşerken, istihdam daraldı.

Reklamcılar Derneği Başkanı Faruk Atasoy, yaptığı açıklamada, ekonomik krizin sektörü olumsuz etkilediğine işaret ederek, ''Bu yıl mecralarda gerçekleşen reklam yatırımlarında yüzde 60'ı bulabilecek bir düşüş söz konusu'' dedi.

Reklam ajanslarının çalışan sayısını azaltmak zorunda kaldığını, işten çıkarmaların yüzde 30 civarında olduğunu bildiren Atasoy, bazı ajansların da çok küçülen iş hacimleri nedeniyle daha büyük ajanslarla birleşme yoluna gittiklerini söyledi.

''REKLAM EKONOMİDE ÇARKLARIN DÖNMESİ İÇİN GEREKLİ''

Şirketler için reklamın, dağıtım ve satışta gerekli temel ve zorunlu bir kalem olduğunu unutmamak gerektiğini ifade eden Atasoy, şöyle dedi:

''Bu bilinç içinde bakılmazsa, kar azalıyor endişesiyle reklam kesilir. Tüketim tümüyle durmadığına göre, reklam yapanın, marka bilinirliği ve marka sadakatini korumaktan yeni piyasa satış hacmi içinde pazar payını arttırmaya kadar birçok avantajı olacaktır.

2001 kaybedilen bir yıl, fakat 2002 yılının kazanılması için şu anda hazırlıklar ve hesaplar yapılarak, ertelenen planların devreye girmesi sağlanmalıdır.'' Atasoy, reklamın artmasının, reklam endüstrisinden daha çok ekonominin çarklarının dönmesi için çok önemli olduğunu belirterek, talep artışının üretimi, istihdamı ve geliri artıracağını vurguladı.

Atasoy, reklam sektörünü rahatlatmak için alınması gerekli önlemlere değinirken de, şunları kaydetti:

''KDV oranlarının düşürülmesinden RTÜK paylarının minimuma indirilmesine, mevcut ekonomi programının kamuoyunun desteğini alması ve olumlu bir ortam yaratılması için reklam tekniklerinin kullanılmasına kadar Ankara'yı ilgilendiren reklamla ilgili birçok konu var. Bunları ilettik. Hiçbir olumlu gelişme işareti olmadığı gibi, şimdi bir de tasarruf tedbirleri olarak kamu iktisadi kuruluşları tanıtım bütçelerinin neredeyse tümünün iptali söz konusu.''

Reklamcılar Derneği'nin verilerine göre, son iki yılda reklam yatırımlarının milyon dolar cinsinden gelişimi şöyle:

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı