Kriz, otomotiv sektörünü 2 yıl geriye götürdü

Güncelleme Tarihi:

Kriz, otomotiv sektörünü 2 yıl geriye götürdü
Oluşturulma Tarihi: Aralık 30, 2000 00:00

Haberin Devamı

Hyundai Assan'ın Başkanı Ali Kibar, son mali krizden otomotiv sektörünün büyük yara aldığına dikkat çekerek, ‘‘Tüketici kredi faizlerinin yüzde 6'lara ulaşması, satışları etkiledi. Stokların eritilmesi için bir çok taviz veriliyor. Şimdi, otomobil almak için en ideal dönem’’ dedi.

HYUNDAI Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, mali krizle birlikte otomobil sektörünün 2 yıl geriye gittiğini söyledi. Otomobil sektörünün krizden ilk etkilenen ve en son çıkan sektör olduğuna dikkat çeken Kibar, ‘‘1998 yılında yaşanan krizden 2000 yılında çıkılabildi. 2000 yılında çıkışa geçilmişti ki, mali kriz patlak verdi. Son darbe ile 2 sene geriye gitti’’ dedi.

Tüketicinin faizle, otomobil satın alma kararı arasında kaldığını söyleyen Kibar, faizlerdeki yükselişle birlikte, paranın yönünün de bankalara yöneldiğini belirtti. Otomotiv sektörünün tüketici kredilerine endeksli olduğuna hatırlatan Kibar, tüketici kredilerindeki artışın satışları olumsuz etkilediğini söyledi.

OTOMOBİL ALMA ZAMANI

Tüketici kredilerinin yüzde 5.5-6 civarında seyrettiğini, ancak kimsenin ileriye dönük gelirinin bu oranda artmayacağını belirten Kibar, 2001 yılında otomobil pazarının büyüklüğünün iyimser tahminle 320-360 bin adet olacağını söyledi.

Aralık ayında satışların iyi olacağı tahmini ile yerli ve ithalatçıların ellerinde büyük miktarlı stokların biriktiğine de değinen Kibar, ‘‘Alım yapmak için en ideal zaman. Otomobilciler ellerindeki stokları eritmeye çalışıyor. Otomobilde birçok tavizin verildiği bir dönem yaşıyoruz’’ dedi.

Ali Kibar'ın, 2001 yılındaki ekonomik tahminleri ise şöyle:

‘‘Doların değer kaybı, Amerikan borsasının düşmesi gibi nedenlerden dolayı, fonlar gelişmekte olan pazarlara gidebilir. Bu fonlardan sıcak para Türkiye'ye gelirse, bankacılık sistemi kredileri tekrar harekete geçirebilir. Bunun etkisini çok çabuk görebiliriz.’

2001 yılında Hyundai'nin pazar payını korumasının yanı sıra yükseleceğini düşündüklerini belirten Kibar, ‘‘2001 yılında üçüncü ülkelerden yapılan ithalatta vergi oranları düşüyor. Ayrıca, Avrupa'dan gelen ithal otomobiller Euro'nun yüzde 35 değer kaybı ile 2000 yılında avantajlı bir konum elde etmişti. Hyundai, yüksek gümrük vergileriyle 2000 yılında bu pazar payına ulaştı. 2001'de Euro'nun avantajını kaybetmesi, vergilerdeki düşüş, Hyundai'yi pazarda daha kuvvetli hale getirecek’’ dedi.

İzmit'teki Hyundai Assan üretim tesisleri için yeni projeler üzerinde çalıştıklarını belirten Kibar, yeni bir Türk modelinin Türkiye'deki tesislerde üretilerek, Avrupa'ya ve üçüncü ülkelere ihracatı konusunda yoğun çalışmalar yaptıklarını söyledi. Kibar, 2001 yılında bu projenin belirli bir noktaya geleceğini kaydetti.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!