Kriz kolalı içecek tüketimini düşürdü

Hürriyet Haber
06.07.2001 - 00:00 | Son Güncelleme:


Ekonomik kriz bütçelerin kısılmasına yol açarken alışveriş listelerinden kolalı içecekler çıkarılıyor.

Fruko Meşrubat Sanayi Genel Müdürü Ünal Binerer, Türkiye'nin yılda 2 milyar 300 milyon litreye ulaşan kolalı içecek tüketiminin 1 milyar 960 milyon litreye gerilediğini söyledi.

Binerer, 2000 yılı Haziran ayından bu yılın Haziran ayına kadar olan 12 aylık pazar değerlendirmelerine göre, kişi başına tüketimin 33 litreden 28 litreye düştüğünü belirterek, tüketimde ağırlığı yabancı turistlerin oluşturduğunu kaydetti.

Binerer, ülkede yaşanan ekonomik sıkıntı ve daralmalarla kolalı içeceklerin pazarının küçüldüğünü dile getirerek, Türk halkının tüm gıda harcamalarında kısıntıya gittiğini, kolalı içeceklerin de bundan büyük oranda pay aldığını öne sürdü.

TURİZM KURTARACAK

Sektörde yüzde 15 pazar daralması yaşandığını bildiren Binerer, pazar küçülmesinin bu seviyede kalmasının tek nedeninin turizmde iyi bir sezon geçirilmesi olduğunu söyledi.

Binerer, "Turizmde parlak bir sezon geçirmiyor olsak bu daralma çok daha büyük oranlarda olurdu. Yerli halkın alım gücü çok düştü. Yaşanan ekonomik kriz nedeniyle insanlar artık gıdalarından kesmeye başladı, bundan da en çok sektörümüz etkilendi" diye konuştu.

Binerer, yaptıkları piyasa çalışmalarına göre kişi başına süpermarket harcamalarında da düşüş olduğunu bildirerek, geçen yıl 12 dolar olan kişi başına günlük süpermarket harcamasının bu yıl 7 dolara düştüğünü kaydetti. Binerer, kişi başına süpermarket harcamaları içinde kolalı içeceklerin yüzde 10 paya sahip olduğunu ifade etti.

SEKTÖRDE KAMPANYA SAVAŞLARI

Daralan pazarda daha çok pay almak için, kampanyaların yoğunlaşarak süreceğini dile getiren Binerer, "Sektörde en yakın rakibimiz Coca-cola. Pazardan daha çok pay almak için devam eden kampanyalarımıza yenilerini ekleyeceğiz. Pazardan beklentilerimizi kampanyalarla destekleyeceğiz" dedi.

Pepsi Cola'nın Tarkan konserleriyle sürdürdüğü kampanya ve Türk Milli Takımı'na sponsorluğunun devam ettiğine işaret eden Binerer, "Sektörde rekabet eskisinden daha şiddetli sürüyor. Buna paralel kampanyalar da artarak devam edecek" diye konuştu.

Bu arada kolalı içeceklerin satış fiyatının yüzde 42'sinin vergi olduğunu belirten Binerer, bunun da fiyatları artırarak tüketim düşüşünde etkin olduğunu ifade etti.

Binerer, 1997 yılından bu yana kolalı içeceklere özel "Kola vergisi" uygulandığını savunurken, söz konusu vergi payının, satış fiyatının yüzde 10'u olduğuna dikkati çekti. Binerer, devletin kolalı içecek sektöründen yılda 150 milyon dolar vergi aldığını bildirdi.

Ana şirket olan Pepsi Cola İnternational'ın Türkiye'de yeni yatırım projeleri olduğunu anlatan Binerer, yatırımın bu süreçte bekletildiğini söyledi. Binerer, Pepsi Cola İnternational'ın Türkiye pazarına çok güvendiğini vurgulayarak, şunları kaydetti:

"Türk ekonomisi çok zor bir süreçten geçiyor. Ana şirket Pepsi Cola İnternational da bu süreci izleyerek, Türkiye'ye yönelik yatırım projelerini bekletiyor. Ülkenin genç nüfus potansiyeli, yabancı sermaye yatırımları için en önemli teşvik.

Pepsi Cola İnternational, yatırımını gerçekleştirmek için politik istikrarın oturmasını ve piyasaların normal işleyişine dönmesini bekliyor." (İzmir-aa)

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı