Kriz hazır bezi unutturdu

Hürriyet Haber
17.01.2002 - 00:00 | Son Güncelleme:

Türkiye'de yılda ortalama 1.3 seviyesindeki nüfus artış hızına rağmen, hazır çocuk bezinin satışları geriliyor. Yılda yaklaşım bir milyar adet tüketilen hazır bez, yüzde 15-20 seviyelerinde düştü.Türkiye'de markalı hazır çocuk bezi pazarında yılda yaklaşık bir milyar adet çocuk bezi tüketilirken, bunun piyasa değeri ortalama 188 milyon dolara ulaşıyor. Piyasa araştırma şirketleri verilerine göre, hazır bez kullanımının sadece yüzde 40 gibi düşük seviyelerde kaldığı belirtiliyor. Çocukların ihtiyacının yüzde 60'ının ise kumaş bez veya benzeri ürünlerle karşılandığı belirlenirken, bu oran benzer gelir seviyesindeki ülkelerde çok daha düşük seviyede kalıyor.Türkiye hazır çocuk bezi piyasasında yıllık ortalama 188 milyon dolar olan büyüklüğün ekonomik kriz nedeniyle 2001 yılında yaklaşık yüzde 15-20 seviyelerinde daralırken, sektör gelecek yıl pazarın aynı kalacağı beklentisini taşıyor.Türkiye'de 10 yıllık geçmişi olan hazır bez piyasasında ağırlıklı olarak yabancı sermayeli şirketler yer alıyor. ABD, Belçika, İsrail sermayeli şirketlerin yer aldığı firmalar içinde markalı üretim yapan yüzde 100 Türk sermayeli tek şirket bulunuyor.KUMAŞ BEZE DÖNÜŞHazır bebek bezinde markalı ürünlerde günde ortalama 6 pet kullanan bir bebek için aylık yaklaşık 50 milyon, yıllık ise 600 milyon lira harcamak gerekiyor.Procter&Gamble Tüketim Malları Sanayi A.Ş. Dış Ekonomik İlişkiler Müdürü Melike Yenigün, hazır çocuk bezinde KDV'nin yüzde 18 seviyelerinde olduğunu ve AB ülkelerinde ise çocuk bezine uygulanan KDV'nin yüzde 0-8 arasında değiştiğini açıkladı. Yenigün, KDV oranının yüksek olmasının toplam satış rakamını da artırdığını ifade ederek, şunları söyledi:"Bu ürünlerin sağlık ve hijyen konusunda sağladığı yararlar herkes tarafından bilinmesine rağmen, gittikçe zorlanan ekonomik şartlar sonucu tüketiciler alternatif olarak gördükleri kumaş beze geri dönüyor. Ülkede yaşanan ekonomik kriz nedeniyle tüketicilerin birbölümü kumaş beze dönerken, bir bölümü de ucuz olarak cazip hale getirilen tüketici ihtiyaçlarına gerçek anlamda yanıt veremeyecek şekilde üretilmiş ve bazen açıkta tek tek satılan ürünlere yöneliyor. Bu ürünler de sektörü ve halk sağlığını tehdit ediyor."SATINALMA GÜCÜ DÜŞÜKBebiko markalı hazır çocuk bezi üreten Karapanca Gıda ve Itriyat Sanayi ve Ticaret Şirketi Başkan Yardımcısı Turgut Karapanca da, Türkiye'de markasız satılan hazır bezlerde belli bir standardın olmadığını ve gayri hijyen içerdiğini belirterek, bu grubun pazar payının ise yüzde 20-25 seviyelerinde olduğunu açıkladı.Çocuk bezi üreten firma sayısının 10 olduğunu ve bunların sadece 6'sının markalı üretim yaptığına işaret eden Karapanca, sektörde markalı üretimde yabancı sermaye ağırlığının bulunduğunu kaydetti.Hazır bebek bezi tüketiminde beklenen satış rakamlarının olmadığını, hala kumaş bez kullanımının ağırlığının bulunduğuna dikkatçeken Karapanca, "Bunun en temel nedeni ekonomiktir. Türkiye'de satınalma gücü düşük. Bunun yanında feodal yapının da devam etmesi pazarın gelişmesine engel" diye konuştu.Markalı ve markasız toplam hazır çocuk bezi pazarında yaklaşık yüzde 40 daralma olduğunu belirten Karapanca, bunun daha çok markalı ürünleri etkilediğini sözlerine ekledi.     
Etiketler:

EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı