Kredi kartı aidatında istismar endişesi

Güncelleme Tarihi:

Kredi kartı aidatında istismar endişesi
Oluşturulma Tarihi: Mart 27, 2013 14:55

Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Taslağı'nda yer alan “Bir defalığına kredi kartı aidatı alınması” konusunun yeni istismarlara yol açacağını savundu.

Haberin Devamı

Ağaoğlu, taslağın kredi kartı kullanıcıları açısından olumsuz maddeler içerdiğini ileri sürdü.

Yeni düzenlemeyle bankaların taleplerinin yerine getirileceğini, tüketicilerin de bankaların insafına terk edileceğini iddia eden Ağaoğlu, şöyle konuştu:

“Türkiye Bankalar Birliği'nin (TBB) isteği doğrultusunda kanun taslağının revize edilmesiyle kredi kart aidatının bir kereliğine alınmasına imkan tanınması, yeni istismarlara yol açacak. Bu durumda bankalar, kart ücretini yükselterek, kartın geçerlilik yıllarına yaymak suretiyle tahsilatı sürdürebileceklerdir. Kartın yenilenme esnasında da yeniden ücret tahakkuk ettirebileceklerdir.

Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı'nın geçen yılın ağustos ayında 'Deli Dumrul vergisi' olarak adlandırdığı 31 ücret kalemine yenileri eklendi, bu sayı 40'ı buldu.”

Kanun taslağındaki eksiklikler

Ağaoğlu, taslakta eser, taşımacılık ve simsarlık sözleşmeleriyle ilgili sorunlarda Tüketici Sorunları Hakem Heyeti'ne başvurulabilmesi, taksitli satışlar, ön ödemeli konut satışları ve tüketici kredilerinde “cayma hakkı” gibi birçok olumlu unsur bulunduğunu söyledi. Taslakta 3 önemli eksiklik olduğunu savunan Ağaoğlu, şöyle devam etti:

Haberin Devamı

"Taslağın 3. maddesinin 'k fıkrasında tüketici bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya bunlardan yararlanan gerçek kişi şeklinde tanımlanmaktadır. Dolayısıyla kar amacı gütmeyen kamu kurumu, vakıf ve dernek gibi tüzel kişilikler, yasa kapsamı dışında tutulmaktadır. Bu madde, söz konusu kurumları kanunun korumasından mahrum bırakmaktadır. İkinci olarak, 'Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri' başlıklı 40. maddenin 4. fıkrasında, heyetlere yalnızca tüketicilerin başvurabileceği öngörülmektedir.
Bu durumda tüketicisini şikayet eden satıcı genel mahkemelerde dava açabilecek. Ticaret mahkemelerinde öncelikli olarak Tüketici Kanunu'na değil, Ticaret Kanunu ve genel kanunlara göre işlem yapılacaktır."

Ağaoğlu, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da “ayıp ihbar süresi”nin bir ay olmasına karşın Ticaret Kanunu'nda 8 gün olduğunu belirterek, söz konusu düzenlemenin tüketicilerin aleyhine olduğunu öne sürdü.

Haberin Devamı

Kişilerin özel bilgilerinin pazarlanmasına yönelik tedbirlerin de kanun kapsamına alınması gerektiğine dikkati çeken Ağaoğlu, “İnsanları taciz boyutuna gelen, mal ve can güvenliği yanında psikolojik sağlığını da tehdit eden SMS, elektronik posta ve diğer yöntemlerle yazılı, sesli tacizlere karşı önlem alınmalıdır” ifadesini kullandı.

“Taslak bir an önce yasalaşmalı”

Ağaoğlu, taslağın bir an önce yasalaşmasının önemli olduğunu, eksikleri tamamlanarak parlamentoya getirilmesi gerektiğini vurguladı.
Bankacılık, sigortacılık, inşaat ve elektronik haberleşme sektöründe yer alan sermaye ve güç odaklarının lobilere yenik düşülmemesi gerektiğini ifade eden Ağaoğlu, “Aksi halde milyonlarca tüketici, tüketici hakem heyetlerinin ve tüketici mahkemelerinin kapılarını aşındırmaya devam edecektir. Heyetler ve mahkemeler iş yükünün ağırlığıyla taleplere cevap veremez hale geleceklerdir” diye konuştu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!