Krallar Şehri’ne Koç 'cargo'su

Emre ÖZPEYNİRCİ
10.12.2014 - 22:39 | Son Güncelleme: 10.12.2014 - 12:41

Koç Holding’in bünyesindeki Ford Otosan, ağır ticaride global oyuncu olma vizyonunda dev bir adım daha attı. Brezilya ve Çin’den sonra Rusya’nın ‘Krallar Şehri’ olarak bilinen Kaliningrand’da aralık sonundan itibaren Cargo kamyon üretmeye hazırlanan Ford Otosan, bu sayede yüzde 10’luk vergi duvarını aşıp satışlarını katlayacak.

26 yıl sonra ortağı Amerikan otomotiv devi Ford’u yeniden kamyon işine sokan Koç Holding, Brezilya ve Çin’in ardından sınai mülkiyet hakları kendisine ait olan yeni Cargo kamyonu Rusya’da da üretmeye başlıyor. Koç Holding’in bünyesindeki Ford Otosan, yüzde 100’ünü Türkiye’de geliştirip 75 milyon dolarlık yatırımla Eskişehir fabrikasında ürettiği yeni Cargo’yu 2012 yılı sonunda önce Amerikan markanın ‘One Ford’ (Tek Ford) stratejisine dahil edip, ‘Ford Trucks’ ismiyle global model haline getirdi. 20 bin adetlik ihracat stratejisiyle hem Ford’u yeniden kamyon sektörüne sokan hem de yeni Cargo’nun 3 kıtada 65 ülkede satılmasının önünü açan Ford Otosan, tüm hakları kendisine ait olan aracın Brezilya’da üretilmesi için anlaşma yaptı. Bununla yetinmeyen şirket, Çin’de de önce motorunu daha sonra Cargo üretimi için lisans anlaşması imzaladı.

PAZAR 80 BİNE ÇIKACAK

Kamyon alanındaki bu global hamlelerine dün bir yenisini daha ekleyen Ford Otosan, Türk otomotiv sektörü adına bir ilke imza atarak Rusya’nın ‘Krallar Şehri’ Kaliningrad’da kamyon ve çekici üretimi için anlaşma imzaladı. Üretime Aralık 2014’te başlanması planlanıyor. Kalliningrand’da Opel, Kia, Cadillac, Hummer, Chevrolet gibi dünya otomotiv devlerine üretim yapan Avtotor firmasıyla mutabakat anlaşması imzalayan Ford Otosan, bu sayede hem Rusya’nın yüzde 10’luk vergi duvarını aşacak hem de Rusya’da kamu şirketlerine kamyon satabilecek. Avrupa’nın en büyük kamyon pazarı olan Rusya’nın 2020 yılında yıllık 80 bin adetlik bir pazar hacmine ulaşması öngörülüyor. Rusya’da Avtotor tarafından üretilen Ford Trucks modelleri, özelleşmiş bayilikler aracılığıyla tarafından pazara sunulmaya devam edecek.

ÖNCE MONTAJ SONRA ÜRETİM

Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün yaptığı açıklamada Rusya’ya 2007 yılından bu yana kamyon ihraç ettiklerini belirterek, “Bu anlaşma Ford Trucks markasını çok daha ileriye taşıyacak” dedi. Yenigün sözlerini şöyle sürdürdü: “Avrupa’nın en büyük kamyon pazarı olan Rusya’daki rekabet gücümüzü artırmak için yatırım yaparak, kamyon üretim operasyonumuzu Rusya’ya kadar genişlettik. Avtotor işbirliğinde yerel üretimle Rusya’daki varlığımızı güçlendirmeyi, müşterilerimize daha yakın servis ve üretim desteği vermeyi hedefliyoruz. Rusya’da 1846T çekici, Yol Serisi 4x2 ve 6x2, İnşaat Serisi 6x4 ve 8x4 modellerimizi Rusya pazarının iklim ve yol koşullarına uygun, dayanıklı, performansı ve konforu yüksek araçlar olarak Avrupa standartlarını karşılayacak şekilde üreteceğiz. Kamyon ve çekiciler önce CKD (montaj) olarak üretilecek, daha sonra Rusya yan sanayinin devreye girmesiyle ağırlıklı olarak Rusya’da üretilecek.”

Otosan’la yeni bir sayfa açtık

FORD Otosan ve Avtotor Holding arasındaki imza töreninin ardından Avtotor CEO’su Valeriy Gorbunov ise Ford Otosan ile yeni bir sayfa açtıklarını belirterek, “Rusya’nın ilk özel otomotiv şirketi olan Avtotor Holding olarak Rusya’nın otomotiv üretimi için lojistik, insan kaynağı ve iklim koşulları olarak en uygun bölgelerinden birisi olan Kaliningrad bölgesinde 20 yıl önce başlamış olduğumuz üretim yatırımlarımızı her yıl arttırarak devam ediyoruz. Ford Trucks markasının 2015 yılı itibari ile üretim gamımıza katılacak olması hem bizim için hem de Ford Trucks markasının Rusya’daki gelişimi için çok önemli bir adım. Ağır kamyon segmentinde yıllık 15 bin adet kapasiteye sahip üretim tesisimiz için 27 milyon Euro yatırım yaptık. Önümüzdeki yıllarda kaynak ve boyahane yatırımlarımızı artıracağız” dedi.

Rusya ile vergi duvarını aştık

HAYDAR Yenigün, Kaliningrand’ın Rusya’nın serbest ticaret bölgesi olduğunu belirterek, “Burdaki üretim sayesinde kamyonlarımız Kazakistan ve Belarus’ta da satılarak iki yeni pazara daha girmemizi sağlayacak. Ayrıca Rusya’daki üretimin en büyük avantajı, Türkiye’den ağır ticari araç ithalatına yüzde 9-10 vergi uygulanıyor. Biz bu üretimle onu aşacağız. Ayrıca Rusya’da üretilmeyen araçlar devlete ait dev şirketlere satılamıyor. Gazprom gibi... Bu anlaşmayla biz bunun da önünü açacağız. Hedefimiz Rusya’da 2020 yılına kadar yılda 7 bin adedin üzerinde kamyon satmak” dedi.

Üvey kardeşlerin yatırım yarışı

KOÇ Holding’in bünyesindeki otomotiv şirketleri Tofaş ve Ford Otosan arasında son dönemde dev yatırım rekabeti yaşanıyor. Koç’un İtalyan Fiat’la ortak olduğu Tofaş’ın yeni Doblo dahil 3 yeni model için 1.4 milyar dolarlık yatırıma imza atarak, ‘Otomotivde tarihi yatırım yapıyoruz’ açıklamasına, Koç’un ABD’li Ford’la ortak olduğu Ford Otosan’dan cevap geldi. Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “4 yılda 1.6 milyar dolarla Türkiye’de en çok yatırım yapan otomotiv firması biziz. Biz yaptığımız yatırımların meyvesini toplamaya başladık. Biz önce yatırımı 1 milyar dolar açıkladığımız için bir yanlış anlaşılma olmuş. Daha sonra yeni fabrika, Ar-Ge merkeziyle birlikte yatırım tutarımız 1.6 milyar dolara çıktı” dedi. Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, geçtiğimiz hafta, “Otomotive 4 yılda 10 milyar TL’lik yatırım yaptık” yorumunu yapmıştı. Sektörde, ‘üvey kardeşler’ olarak da adlandırılan iki şirket arasında tatlı bir yatırım rekabeti yaşansa da gerçekte iki şirketin son dönemde imza attığı 3 milyar dolarlık yatırım hem hükümet hem kamuoyu tarafından büyük takdir görüyor.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı