"Bahar Akıncı" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Bahar Akıncı" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Bahar Akıncı

Koy o canavarı yerine!

Baştan söyleyeyim. Bu yazı pek de öyle iç açıcı değil. Çünkü, dün sabah Ankara’da yaşayan ve çok sevdiğim bir ailenin kaza haberi ile açtık ailece gözümüzü.

Karşı şeritten gelen 110 promil alkollü bir kamyon sürücüsünün önündekini sollaması sonucu, şarampole yuvarlanmışlar. Çok şükür ki, hızları düşük, çok şükür ki, arkadaki çocuklar dahil hepsinin emniyet kemeri takılı. Araba pert, ailede ufak tefek kırıklar, çocuklarda ise, hayat boyu taşıyacakları bir travma var. Ama çok şükür ki, hayattalar.

İçinizdeki canavarla hesaplaşma vakti
Bu ülkede her gün yaklaşık 600 ve her saat yaklaşık 27 trafik kazası gerçekleşiyor. Bu kazalarda günde 5-20 kişi ölüyor, 200 kadar kişi de yaralanıyor. Bu ne demek biliyor musunuz? Ortalama her yıl 5-6 bin kişi mefta; 100-200 bin kişi de artık Allah ne verdiyse.

Peki bu kazaların en önemli sebebi ne? Otomobiller mi, trafik lambaları mı? Yoksa direksiyon başına geçince içine canavar kaçan insan evladı mı? Bildiniz Türkiye’de yaşanan kazaların en önemli sebebi küçük canavarcıklar. Ve bu oran tüm kazalarda % 84! (izninizle yuh çekiyorum bu noktada)

Emniyet kemerini bari çocuklarınıza takın!
Biliyoruz beyler, birçoğunuz emniyet kemerini vücudunun arkasından geçirip kilidine takıyor. Yani ölüm kilidi yapıyor. Şahane. Bu sizin bilinciniz. Ama, arka koltukta da otursalar, çocuklarınızı ihmal etmeyin. Çünkü emniyet kemeri kullanmıyorsanız, vücudunuz aracın hızıyla yol almaya devam ediyor. Taa ki direksiyon, ön cam veya torpido sizi durduruncaya kadar. İşte benzer durumlarda ikinci bir çarpışmadan korunmak istiyorsanız bunun tek yolu emniyet kemeri kullanmak!

Emniyet kemeri ve önlenen riskler
Trafik literatüründe 30 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda oluşan hasar 1 birim olarak tanımlanırken, 50 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda bu hasarın 9 kat arttığı biliniyor. Emniyet kemeri; araç içinde meydana gelen ölümleri % 45, ağır yaralanmaları % 50 oranında azaltabiliyor. Ölümle olan yaralanmalar incelendiğinde baş ve boyun yaralanmalarının % 37, omurga, göğüs yaralanmalarının % 8 oranında olduğu görülüyor.

Ölüm ve yaralanmalarda hızın etkisi
Araştırmalar 30 km/s hızla çarpmanın araç içerisinde bulunanların vücuduna etkisi 1. kattan düşmeye, 90 km/s hızla çarpmanın ise 10. kattan düşmeye eşdeğer olduğunu gösteriyor. Yine araştırmalar; bırakın yüksek hızları, 80 km/s hızla giden bir araçta yolculuk yapanların olası bir kazada ölme ihtimallerinin, 30 km/s hızla giden araçtakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu kanıtlıyor.

Alkollü sollama, eve haber yollama
Ulan sayın sürücü. Hadi diyelim ki, efkarlısın. Hadi diyelim ki, eve gitmeden önce “1 tek” parlattın. Hadi diyelim ki, direksiyon başına geçtin. Öndeki aracı niye solluyorsun? Sen o sorumlulukla önüne çöp kamyonu da gelse, arkasında tıngır mıngır Fizan’a kadar gideceksin kardeşim!

Dip not: Bu konuda çoğu zaman erkeklerden daha duyarlı olan kadın sürücüleri, yollarda yedikleri bütün yaftalara rağmen, buradan bir kez daha kutluyor, alkolsüz ve cin gibi açık gözlerinden öpüyorum!

X