Gündem Haberleri

    Korkutan acil iniş

    Enver ALAS/İSTANBUL (DHA)
    20.08.2012 - 13:05 | Son Güncelleme:

    Etihad Havayolları’nın Paris-Abu Dabi seferini yapan yolcu uçağı Türkiye hava sahasındayken, kabin basıncı sistemi devre dışı kalınca Atatürk Havalimanı’na acil iniş yaptı.

    İçinde 250 yolcusuyla Paris’ten Abu Dabi’ye gitmek için havalanan EY-38 sefer sayılı Airbus 340-600 tipi yolcu uçağının Türkiye hava sahasındayken kabin basıncı sistemi devre dışı kaldı. Uçağın kaptan pilotu Atatürk Havalimanı Hava Trafik Kontrol Kulesi’yle irtibata geçerek acil iniş için izin istedi. Atatürk Havalimanı’na acil iniş için gerekli izni alınmasıyla, Devlet Hava Meydanları İşletmesi’ne bağlı itfaiye ve ambulans araçlarının hazır olarak beklediği pistte Etihad Havayolları’na ait uçak 02.35’de başarılı bir şekilde iniş gerçekleştirdi. Öte yandan uçakta bulunan bazı yolcuların panik yaşadığı belirtilirken, yetkililerin meydana gelen arızanın giderilmesi için uçakta çalışma başlattığı öğrenildi.

    KABİN BASINCI NEDEN ÖNEMLİ

    Yerden yükseldikçe, basınç düşer. Oksijen oranı azalır. Sıcaklık, dondurucu, eksili derecelere kadar iner. Yolcuların 10 bin metre yerdeki basınç, sıcaklık ve oksijene sahip olmaları için yolcu uçaklarında 'kabin basıncı sistemi' bulunuyor. Aslında bu sistemi bir konserve veya gazlı içecek kutusuna benzetebiliriz. İçindekileri yani yolcularını dış etkenlere karşı gövdenin güçlü yapısı korur. Herhangi bir basınç kaybında eğer sistem gerekli basınç oranlarını koruyamıyorsa, pilotlar hemen alçalmaya başlar.

    Alçalış sırasında başüstü bagaj bölümünde bulunan oksijen maskeleri düşer. Yolcular oksijen kaybından etkilenmemeleri için bu maskeleri kullanırlar. Maskelerden solunulan oksijen, kimyasal tepkime ile oluşur. İnsan sağlığına zarar vermeyen bu işlemde çeşitli kimyasallar tipkimeye girer ve oksijen meydana gelir.

    Pilotlar ve kabin memurları ise tüplere basılmış özel oksijeni soluyarak görevlerini yaparlar. Gövdede oluşabilecek hasar (örneğin büyük bir parçanın kopması) veya sistemin kabin basıncını dengeleyememesi gibi durumlarda pilotlar hemen 10 bin feet yani 3 bin 300 metreye alçalmaya başlar. Bu limit, yolcunun kabin basıncı olmadan rahat nefes alabileceği, basıncın etkilerinin daha az olduğu minimum yüksekliktir. Ardından gerekli bakım işleminin yapılması için pilotlar en yakın havalimanına inerler.

    Bu planlamada, en yakın havalimanın yanı sıra uçağın bakımın kolaylıkla yapılabileceği, yedek parçaya hızla ulaşılabilecek havalimanları tercih edilir.



    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı