Kore’ye 30 milyon dolara uçak simülatörü sattık

Hürriyet Haber
14.02.2006 - 00:00 | Son Güncelleme:

Türkiye yüksek teknoloji ihracatında bir ilke imza attı. Havelsan tarafından geliştirilen ve üretilen bir adet CN-235 uçuş simülatörü, 30 milyon dolara Güney Kore Milli Savunma Bakanlığı’na satıldı. Dün törenle Antonov tipi bir uçağa yüklenen simülatör, 15 ton ağırlığında.

HAVELSAN (Hava Elektronik Sanayi) tarafından geliştirilip üretilen, ileri teknoloji ürünü CN-235 uçağı tam uçuş simülatörü Güney Kore’ye ihraç edildi. Simülatörün sevkinden önce düzenlenen uçağa yükleme töreninde konuşan Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, Türkiye’nin ilk simülatör ihracatının yapıldığını, bunun da çok önemli bir anlam ifade ettiğini belirterek, "Bu ihraç bizim gelmek istediğimiz seviyeyi çok iyi bir şekilde gösteriyor. Bu ihracat, önümüzde yeni çığırlar açacaktır" dedi.

30 MİLYON DOLAR:

Simülatörün yaklaşık değerinin 30 milyon dolar olduğunu belirten Bakan Tüzmen, şöyle konuştu: "İhraç ettiğimiz Türk ürünlerinin tonu ortalama 400-500 dolar. 15 tonluk bu simülatörün değeri ise 30 milyon dolar. İşte biz böyle yüksek teknoloji ürünlerini üretip, onları satar hale geldiğimiz zaman görüyorsunuz tonu 2 milyon dolardan ürün ihraç ediyoruz. Böyle yüksek teknolojiyi yakaladığımız zaman, yüksek teknoloji ihracatını yaptığımız zaman ülkemize ne kadar katma değer sağladığımız ortada. Bakıyorum artık biz Güney Kore gibi yüksek teknoloji üreten bir ülkeye yüksek teknoloji gerektiren ürün satıyoruz. Bu açıdan hepinizi ne kadar tebrik etsem azdır diye düşünüyorum."

İLERİ TEKNOLOJİ İHRACATI:

Tüzmen, Türkiye’nin son 3 yılda yaptığı ihracatta makine imalat sanayinin, yüksek teknoloji ürünlerinin, otomotivin ve elektronik eşyaların payının ciddi şekilde arttığı bir dönemin yaşandığını söyledi. İleri teknoloji ihracatının daha da artması için araştırma-geliştirme faaliyetlerinin artırılması gerektiğine işaret eden Tüzmen, "Şu anda yüzde 11’ler civarında böyle (ileri teknoloji ihracatı) bir pay olduğunu düşüyoruz. Bunu çok hızlı bir şekilde artırabileceğimizi görüyorum" diye konuştu. Bu çerçevede dış ticaret firmalarının da araştırma-geliştirme faaliyetlerinin önemini anladığını belirten Bakan Tüzmen, "Bu simülatör araştırma-geliştirmeye ayrılan paraların ne kadar hızla geri döndüğünün de bir göstergesidir" dedi.

FAA STANDARDINDA:

Havelsan A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Zaim Çil de, sevkıyatı yapılan CN-235 uçağı tam uçuş simülatörünün yapımına 2002 yılında Güney Kore Milli Savunma Bakanlığı ile yapılan bir sözleşmenin ardından başlandığını söyledi. Havelsan’ın daha önce Türk Hava Kuvvetleri’ne CN-235 uçağı tam uçuş simülatörü yaptığını, bunun verdiği güvenle Güney Kore’nin kendilerinden böyle bir sipariş istediğini anlatan Çil, söz konusu simülatörün Amerikan Havacılık İdaresi’nin (FAA) D seviyesi standardında olup, bir tam uçuş simülatörünün olabileceği en yüksek teknik özellikte olduğunu kaydetti. Konuşmaların ardından, emekli korgeneral ve Havelsan A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Yılmaz, Bakan Tüzmen’e bir teşekkür plaketi verdi.

Kore’ye gönderilmesi bile 1 milyon dolar

GÜNEY Kore Hava Kuvvetleri tarafından satın alınan CN-235 uçağı tam uçuş simülatörü, dünyadaki 4’üncü tam uçuş simülatörü. Diğer üçü Endonezya, İspanya ve Türk hava kuvvetlerinde bulunuyor. 15 ton ağırlığında ve 30 milyon dolar değerindeki simülatör, Antonov uçağına yüklenerek Güney Kore’nin Pusan kentine iletilecek. Sevkıyatı için 1 milyon dolar harcanacak simülatör, Pusan’da bekleyen Havelsan ekibi tarafından kurulup Güney Kore Hava Kuvvetleri’ne teslim edilecek. Tamamen Havelsan mühendisleri tarafından geliştirilen ve en karmaşık ileri teknolojiyi içeren sistem, bir uçak yapımı kadar zorluk içeriyor.

Dünyada ’tam simülatör’ yapan 15 şirketten biri

HAVELSAN, dünyada tam uçuş simülatörü yapabilen 15 şirketten biri durumunda. 1982 yılında kurulan şirket, şu anda Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterindeki 10 adet simülatör ile Kara Kuvvetleri Komutanlığı envanterindeki simülatörlerin idame ve işletmesini yapıyor. Havelsan, bir süre önce 3 milyon dolar yatırım yaparak Ankara’da Simülasyon Teknoloji Merkezi kurdu. 80 mühendis ve 90 teknisyenin çalıştığı merkezde en son Güney Kore Hava Kuvvetleri için dün ihracatı gerçekleştirilen CN-235 uçak simülatörü üretildi.

Uçuş simülatörü nedir

 ASKERİ ve sivil havacılıkta simülatörler çok önemli bir unsur. Pilotların uçuş eğitimlerinin önemli bir kısmı simülatörlerde yapılıyor. Simülatörler çok değişik sınıflara ayrılıyor. Pilotların gerçek uçaktaymış gibi eğitilmelerini sağlayan tam uçuş simülatörlerine D seviyesi simülatör adı veriliyor. Tam uçuş simülatörü, gerçek uçağın neredeyse birebir aynısı olan bir kokpit, dış dünyadaki görüntüleri aslına çok yakın uyarlayan bir gösterim sistemi, uçağın aerodinamik modelinin bulunduğu ve uçak sistemlerinin davranışlarını simüle eden ana simülasyon yazılımı gibi birçok alt-sistemden oluşuyor. Böyle bir simülatör, tüm mekanik altsistemlere ilaveten, yaklaşık 20 adet çok tecrübeli yazılım ve elektronik mühendisinin ortalama 30 ay çalışması ile ortaya çıkıyor. Havelsan’ın üretmekte olduğu ’D’ Seviyesi simülatörde eğitilen bir pilot, direk olarak uçakta uçuşa başlayabiliyor, uçağı uçurabiliyor. Simülatörün maliyeti de 20-40 milyon dolar arasında değişiyor. Havelsan aynı teknolojide ve aynı mühendislik kabiliyetlere sahip simülatörleri diğer ülkelerde yapılanlara oranla üzde 25 daha ucuza mal ediyor.

En pahalı otomobil Türkiye’de

AVRUPA’da yeni otomobillerin en pahalı satıldığı ülkeler, Danimarka, Norveç ve Türkiye olarak sıralandı. AB’nin resmi istatistik kurumu Eurostat tarafından 2004 yılı fiyatları baz alınarak yapılan araştırmada, yeni otomobillerde AB ortalaması 100 olarak alınan fiyat endeksi, Danimarka’da 187’ye, Norveç’de 151’e ve Türkiye’de 128’e çıkıyor. Söz konusu fiyat endeksi İrlanda’da 127, Finlandiya’da 124, Malta, Portekiz ve İzlanda’da 123, Hollanda’da 117, Kıbrıs Rum kesiminde 113, Avusturya’da 104 ve İngiltere’de 103 ile AB ortalamasının üzerinde yer alıyor. Türkiye’de vergilerin kısmen düşük tutulduğu düşük motor hacmine sahip (motor hacmi 1700 cc’ye kadar) otomobillerde fiyat endeksi 112 ile AB ortalamasına yaklaşırken, büyük motor hacmine (1700 cc ve üzeri) sahip otomobillerde fiyat endeksi 157’ye çıkıyor. Türkiye bu alanda, fiyat endeksinin 197 olduğu Danimarka’nın ardından ikinciliğe yerleşiyor.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı