"Uğur Cebeci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Uğur Cebeci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Uğur Cebeci

Kokpit

Ugur CEBECI

Samsun’da guzel bir gun

Gectigimiz haftasonu Samsun'a gittim. Asistanim Tolga Ozbek ve benim icin cok heyecan verici bir gun yasadik. THY'nin 737-400 ucagi ile Samsun'un yeni havalimanina indik. Yolcusunu sik sik bilgilendiren iyi bir pilotla uctuk. Havalimanina iner inmez bizi SAMAIR'in genc ogretmeni Ilker Akkara Cessna 172 ile alarak hemen Engiz'e goturdu. Havacilik Kulubu’nun 900 metrelik soguk asfalt kaplamali pistine indik.

Yukaridan baktigimda heyecanim doruga cikti. Turkiye'nin her yanindan gelmis 30'dan fazla ucak asagida birbiri ardina kalkis icin bekliyordu. Gercek bir havacilik senligi baslamisti.

Ucaklar, insanlar, sevgiler, heyecanlar, dusler hepsi orada toplanmisti. Yusuf ve Hakan Kahvecioglu kardeslerin Samsun Sportif Havacilik Klubu catisindaki mukemmel organizasyonu bizi karsiladi.

ONCE SEMPOZYUM DUZENLENDI

Samsun Sportif Havacilik Klubu’nce duzenlenen 3'uncu Engiz Havacilik Senligi Turkiye'deki havacilik sektorunu ve meraklilarini bir araya getirdi. Aralarinda Top Air, Istanbul Havacilik Klubu, Bursa Safak Air'den cok sayida ucak Samsun yakinlarindaki Engiz Havalimani'nda toplandi. Halktan da buyuk katilimin oldugu senlikte cesitli yarismalar ve off-road gosterileri de yapildi.

Senlik, Samsun Buyuk Otel'de yapilan Sivil Havacilik Sempozyumu ile basladi. Sempozyuma Sivil Havacilik Genel Muduru Sermet Unal, Istanbul Havayollari Genel Muduru Safi Ergin, Gozen Air'in sahibi Mekin Gozen, TURKIYE ALPA Yonetim Kurulu Uyesi Kaptan Pilot Tuncay Doganer, Top Air Genel Muduru Irfan Yildiran katildi. Sepozyumda Turkiye'de havaciligin sorunlari tartisildi.

INIS YARISMASI

Ogleden sonra ise Engiz'deki meydan da inis yarismasi gerceklestirildi. Burada amac piste cizilen bir cizgiye teker koymakti. Cizgiyi gectikce ceza puanlari artiyordu. Milimetrik inislerdeki olcumler, ozel kamerayla Top Air pilotlarindan eski TRT kameramani Murat Ozturk tarafindan yapildi. Degerlendirmeleri tecrubeli pilot ve yarismanin bas hakemi Mehmet Kilickapi gerceklestirdi. Yarismada buyuk cekisme yasandi. Birinciligi Top Air'den Mithat Kumyol-Fatih Yurtseven, ikinciligi yine Top Air'den Kadir Coklar- Cem Ardali ve ucunculugu de Samair Genel Muduru dis hekimi Mustafa Ceylan kazandi. Pilotlar arasinda duzenlenen voleybol turnuvasinda birincilik, Bursa merkezli Safak Air’in oldu. Oduller Sivil Havacilik Genel Muduru Sermet Unal ve Samsun Sportif Havacilik Klubu Baskani, efsane bir isim Aytekin Turgut'un katildigi torenle verildi.

Ikinci gun ise Samsunlularin doldurdugu meydanda halk ucuslari, off-road gosterileri, parasut atlayislari yapildi. Gosterilerden sonra ucaklarin Vali Metin Ilyas Aksoy pistinden toplu kalkislari ise gorulmeye degerdi.

ZOR AYRILIS

Samsun'da yasadigim sihirli saatleri hic bir zaman unutmayacagim. Amator cabalarin yarattigi profesyonel sevginin tanigi olmak cok guzeldi. Ve sonra yine bir Cessna 172 ucagi ile Carsamba'daki Samsun'un yeni havalimanina dondum. Guzel bir terminal binasi yapilmis. 3 bin metrelik bir pist var. Taksi yolu yok. Kargo binasi gibi bir cok eksikler var. Eski havalimani yaninda cok mukemmel. Ama Devlet Hava Meydanlari Isletmesi yine isletme rezaleti sergilemis. Icecek su bile yok. Terminalde bir bufe bile acilmamis. En yakin yer 8-10 km otede. DHMI metrekareye kimbilir kac dolar istedi ki, yokluk ve kitlik kol geziyor. Terminal, bos, los ve kitlik yasaniyormus gibi. Gelecekte sadece terminalleri degil ve belki tum havalimanini ozellestirmek gerekiyor.

Neyse guzel gunun sonunda canimi daha fazla sikmak istemiyorum. Havaciliga cok hizmet vermis Bursa merkezli Safak Havaciligin Cessna 421 ucagina binip ayriliyorum. Kaptanimiz Adnan Bosnali. Mekin Gozen, Goksel Havacilik Genel Muduru Serdar Kalyoncu , Turkiye Havayolu Pilotlari Derneginin temel diregi Kaptan Pilot Tuncay Doganer guzel bir ucusla Istanbul'a geliyoruz. Aklimiz Samsun'da kaliyor...

Biri ucak yapmis digeri telde kalmisti

Turk Sivil Havaciligi’nin gurur duydugu Yusuf ve Hakan Kahvecioglu gokyuzune tutkun iki kardes. Yusuf lise yillarinda baslayan tutkusunu ITU Ucak ve Uzay Bilimleri Fakultesini bitirerek meslek haline getirdi. Hakan ise makine muhendisi oldu. Her ikisinin de akli hep havadaydi. Sadece ucmak onlara yetmedi. 1984 yilinda kendi ucaklarini yapmaya basladilar. 5 yil calisip Yu-Ka adini verdikleri ucagi gerceklestirdiler ve uctular. Turkiye onlari yaptiklari ucak icin devletin cikardigi tescil zorlugu ve istedigi insafsiz vergi ile tanidi. Amator havacilarin karsisina cikan burokrasiyi yenmek icin Yusuf inanilmaz bir hukuk savasi verdi. Her davayi kazandi. Kurduklari Samsun Sportif Havacilik kulubu ile havacilik dunyamizin dikkatini cektiler. Her ikisi de pilot, surekli ucuyorlar. Hakan 1997 yilinda yamac parasutu ile ise giderken yuksek gerilim teline takildi. Cep telefonu ile yardim isteyerek kurtarildi. Onun yuksek gerilim telinde sallanirken cekilen fotografi hala akillarda. Her ikiside bekar, ikisi de Ingilizce biliyor.

AMATORLERIN YARATTIGI MEYDAN

Kahvecioglu kardeslerin havacilik meraki kente amatorler icin bir meydan kazandirmis. Engiz meydani 900x30 metrelik bir piste sahip. Soguk asfalt kaplamali 900 metrelik pist denizin kenarinda. Ucak konabilecek kapali alan ve sosyal tesisleri de var. Her gecen gun gelisiyor. Biraz destekle mukemmel bir havacilik kulubu dogacak. Sadece Samsun degil cevre illerdeki tum amatorlere hizmet sunacak.

PILOT ADAYI DOKTOR CIFT

Samair Ucus Okulu'nun en ilginc ogrencileri doktor Yavuz cifti. Samsun Devlet Hastanesi Patoloji uzmani Dr Inci Yavuz ve ayni hastanenin Kulak Burun Bogaz Doktoru esi Selami Yavuz once dalgic kursuna gitmisler. Mavi sulardan gokyuzune gecme karari verir vermez de hemen egitime baslamislar. Iki kiz cocuklari olan ciftin bugune kadar 15 saatlik ucuslari var. 45 saat sonunda amator pilot olacaklar. Tatli bir rekabet icindeler. Ayri ogretmenlerden ayri ucaklarla ders aliyorlar. Sonunda ayni ucakla birlikte ucacaklar. Gokyuzunun kurallarla sinirlanmis olsa da doyumsuz ozgurlugunu tadacaklar.

3. Engiz Havacilik Senligi

Turkiye'de havacilik senliklerinin sayisi artiyor. Artik senliklerin merkezi sadece Istanbul degil. Her senlikte havacilik dunyasinin sorunlari da gundeme geliyor. Hava araci sahip olunmasinin onundeki en buyuk engel de vergi. Otomobil gibi ucaklarin da vergileri var. Ama devlet 10 bin dolarlik ultralight'dan da milyon dolarlik is jetinden de ayni vergiyi istiyor. Kiloyu baz almis. Bir de yillik vergi odemek istediginizde tasit pulu soruyorlar. Ayrica plaka numarasi isteniyor. Ucaklarin plakalarina cagri kodu deniyor. TC ile basliyor. Toplam 5 harfli. Ama Ziraat Bankasi bilgisayarlari otomobil plakasina gore ayarlanmis. Ucak vergisi icin giris yapildiginda cagri kodunu bilgisayar kabul etmiyor.

(Fotograflar:

SENOL CAKIR/

Samsun/HHA)

Sorunlar asilamiyor

Tum dunyada kucuk ucaklarla ucus destekleniyor. Havacilik kuluplerinden, okullarindan iyi pilotlar yetisiyor. Turkiye'nin gelismesini de temsil eden havacilik okul ve kulupleri sorunlarla bogusuyor. Iste burokrasinin yarattigi sorunlar:

APRON KARTLARI YOK

Turkiye'de bir havalimanina calisanlarin girmesi icin apron karti gerekiyor. Kartlar sadece sirketlere veriliyor. Diyelim ki pilot lisansiniz var ve bir ucak kiraladiniz. Gittiginiz havalimanindan disari cikip tekrar ucaginiza gelmek istediginizde apron kartiniz olmadigi icin sizi iceri almiyorlar.

HAFTASONU KAPALI

Kucuk ucaklarla ucusun en buyuk zevklerinden biri de seyrusefer ucuslari. Yani bir noktadan kalkip baska bir yere gitmek. Amatorler daha cok cumartesi-pazar ucabiliyorlar. Ama bir cok meydan haftasonu kapali. Edremit-Korfez, Urgup-Tuzkoy, Kusadasi-Selcuk, Canakkale gibi meydanlar var, ama hafta sonlari kapali. Pilot insiyatifinde inilebilecek meydanlarda da emniyet tedbiri yok. Ornegin Mersin'de pist uzerinde top oynayan cocuklar ya da surucu kursu otomobilleri ucaklarin karsisina cikiyor.

440 DOLAR KARGASASI

Sivil trafige acilan askeri havalimanlarina iniste DHMI her ucaktan 440 Dolar istiyor. Bir yolcu ucagi da inse, bir Cessna 172 de inse ayni para isteniyor. Devlet Hava Meydanlari Isletmesi hala bu sorunu tam olarak cozemedi. Genelkurmay’in isteklerinin yanlis yorumlanmasi sonucu ortaya cikan sorunu DHMI cozumsuz hale getirdi. Bugun New York JFK'ya bile sadece yogun saatlerde bir kucuk ucagin inis parasi 50 Dolar.

OKUL KURMAK ZOR

Turkiye'de havacilik sirketi kurdugunuzda denetleme yetkisi Sivil Havacilik Genel Mudurlugu'nde. Ama ucus okulu kurdugunuzda denetlemelere Milli Egitim Bakanligi da karisiyor. Milli Egitim icin tum mufredatin Turkce olmasi lazim. Anadili Ingilizce olan havacilikta bu cok zor. Eger Turkce hazirlarsaniz bu sefer Sivil Havacilik denetlerken zorluk cikiyor. Ayrica Milli Egitim hic gerek yokken en az 7 odali okul binasi istiyor.

YAKIT DERDI

Piston motorlu pervaneli ucaklar 100-130 oktanli ozel yakitla calisiyor. Jet ve turboprop motorlu ucaklar ise Jet A1 adi verilen kerosen kullaniyor. Kerosen bir cok meydanda havayolu ucaklarinda kullanilmasi nedeniyle bulunuyor. Ancak diger yakit icin durum karisik. Diyelim ki toplu olarak ihtiyaciniz var ve buyuk bir meydana da uzaksiniz. Yakit alabilmek icin Petrol Ofisi'ne ucretini odeyerek en yakin askeri meydana gidiyorsunuz. Ve bazen size askeri meydan talimatnamesinde 'Yakit ikmali ucaga yapilir.' dendigi icin tankerle yakit verilemiyor.

X