Koç: Ortağımızla Türk malı oto için görüşüyoruz üzerimize düşeni yapacağız

Hürriyet Haber
06.10.2011 - 00:00 | Son Güncelleme:

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, yerli oto üretimiyle ilgili olarak ortaklarıyla görüşme halinde olduklarını belirterek, “Ancak bu konu konsorsiyum halinde yapılabilir, konu şu anda çok ham. Ama biz üzerimize düşen her şeyi yapmaya çalışacağız” dedi. Türkiye’de Ford ve Fiat’la ortak üretim yapan Koç Holding’in yerli otoda muhtemel ortağının Fiat olabileceği belirtiliyor.

 

BAŞBAKAN Erdoğan’ın ocak ayında düzenlenen TÜSİAD Genel Kurulu’nda ‘Bütün babalar burada, artık yerli otomobilimizi üretelim” çağrısına, Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç’tan cevap 10 ay sonra yine TÜSİAD toplantısında geldi. 10 ay önce Mustafa Koç, Erdoğan’ın Rahmi Koç’tan “Artık soyadınız gibi bir markayla Türkiye’de yerli otomobil üretin’ talebine, ‘Çok zor’ demişti. Dün ise gazetecilerin sorularını “Yerli otomobil için ortağımızla görüşme halindeyiz. Ancak bu konu konsorsiyum halinde yapılabilir, konu şu anda çok ham” diye yanıtladı.

Üzerimize düşeni yapacağız
Yerli otomobil konusunun göründüğü kadar kolay bir iş olmadığını da kaydeden Koç, maliyete ilişkin bir soru üzerine şunları söyledi: “Bu, yerli otodan ne kastettiğinize bağlı. Bugün hiç kimse yüzde 100 bir otomobili kendi ülkesinde yerli üretmiyor. Bazı aksamlar ortak kullanılıyor. Şanzıman olsun, motor olsun... Dolayısıyla bu tip avantajlardan da faydalanmak lazım. O bakımdan biz de üzerimize düşen her şeyi yapmaya çalışacağız. Herhalde bu bir konsorsiyum şeklinde olacak ama herhangi birşey söylemek için daha çok erken. Erken, çünkü bu kolay birşey değil. “

Kolay bir iş değil
Yerli otomobilin tarifini iyi yapmak gerektiğini de kaydeden Koç, “Bunun satış sonrası servisi var, satış ağı var... Ondan sonra maliyeti dediğiniz gibi belirli bir ölçüde tutturamazsanız, çok yüksek maliyetler geliyor. Biz içindeyiz, hepsini biliyoruz. Tabii herkesin arzusu yapılabiliyor olması ama göründüğü kadar kolay bir iş değil. Onu anlatmaya çalışıyorum” diye konuştu.

Devlet desteği şart 
“Bakan Ergün, OSD raporunda yer alan 2.5 milyar Euro’luk maliyeti yüksek buldu. Bu konudaki değerlendirmeniz nedir” şeklindeki bir soruya da Koç, “Sayın Bakan öyle söylediyse herhalde bildiği birşey vardır. Ama kendisiyle yakın temas halindeyiz. Rakamları kendisiyle OSD olarak paylaştık. Çalışmalar devam ediyor” yanıtını verdi. Böyle birşeyin kamu desteği olmadan yapılıp yapılmayacağı sorusu üzerine de Koç, “O şekilde yapılması mümkün olmaz. Yani devletin belirli bir şeyi olması lazım. Onların hepsi bu bağlamda irdeleniyor” dedi.

Yerli oto için Koç’un muhtemel ortağı Fiat

TÜRKİYE’de hem Fiat hem de Ford’la ortak üretim yapan Koç’un, yerli otomobili üretiminde muhtemel ortağının Fiat olacağı uzun süredir kulislerde konuşulurken, bu konuda basında da haberler yer almıştı. Alınan bilgilere göre, Koç Grubu’nun İtalyan Fiat’la eşit ortak olduğu Tofaş, yerli otomobil konusunda çalışmalara başladı. Türkiye’nin en büyük otomotiv üreticilerinden biri olan Tofaş’ın fikri mülkiyet hakları tamamen Türkiye’ye ait olan bir modelin üretimi için proje çalışmaları yaptığı belirtiliyor.

Tofaş’ın yaklaşık 500 kişinin çalıştığı Ar-Ge bölümü bir otomobili A’dan Z’ye yaratabilecek yetkinliğe sahip. Ar-Ge bölümü, Fiat Fiorino, Peugeot Bipper ve Citroen Nemo olarak farklı isimlerle satılan Minicargo projesinin önemli bir kısmını, yeni Doblo’nun da hemen hemen tamamını geliştirmişti. Bu modeller aynı zamanda Tofaş’ın en büyük ihracat silahları olarak kabul ediliyor.

Yerli otoya teşvik yıl sonuna kadar belli olur

BİLİM, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat  Ergün, yerli otomobille ilgili, “Bunu devlet yapacak değil. Bir potansiyele işaret ediyoruz ve bu potansiyelin yatırımcılar tarafından dikkate alınmasını istiyoruz. Biz de kendilerine gereken her türlü desteği vereceğimizi söylüyoruz” dedi. Yerli oto üretimine ilişkin teşvik modelenin yıl sonuna kadar belirleneceğini belirten Ergün, projenin maliyeti ile ilgili bir soru üzerine de, “Yatırımcı ben değilim. Bu fizibilite ile ortaya çıkacak bir konudur” dedi. OSD’nin raporunun bir fizibilite raporu olmadığını kaydeden Ergün şunları söyledi: “Biz o çalışmadan yararlanacağımız kadar yararlandık. Bunun nasıl bir maliyetle olacağına dair fizibilite yapıldığı zaman karşımıza tablo çıkacaktır. Ama o tablo herhalde 5 milyar dolarlık veya 3 milyar Euro’luk bir tablo olmayacak. Bugün bir otomotiv firması yatırımını kaça yapıyorsa o miktarda bir yatırım olacaktır”  dedi.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı