"Mesude Erşan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Mesude Erşan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Mesude Erşan

Kışın hareketsiz kalmayın varisi çağırmayın

İşte size hareket etmek için bir neden daha... Hareketsiz kalmanın varis ihtimalini artırdığını söylüyor uzmanlar. Kış da olsa kendinizi hareketsizliği “mahkum” etmeyin, varise davetiye çıkarmayın.

Kalp ve Damar Cerrahisi Uzmanı Doç. Dr. Arif Tarhan’ın verdiği bilgiye göre, bacak damarlarının görünür olması her zaman hastalık anlamına gelmiyor. Damarlar ciltten kabarık, mor renkte ve hoş olmayan bir şekle dönüşmüşse varisten sözetmek mümkün.
Varislere yol açan damarlardaki bozulmanın en önemli nedeni genetik (ailesel) yatkınlığın bulunması. Bir diğer faktör, yaşam tarzı. Ayakta sabit olarak çok fazla duranların bacak damarlarında dolaşım zorlaşır ve damarlar genişler. İçlerindeki kapaklarda zamanla yetmezlik gelişir. Sonuçta varis oluşur. Hareket etmekse dolaşımın düzenlenmesi anlamına geliyor.

HAREKET EDERKEN BUNLARA DİKKAT EDİN

Hareket etmek iyi de onun da kuralları var. Güneşli havaları yakaladığınızda parklara egzersiz yapmak için koşuyorsanız bazı noktaları gözden kaçırmayın. “Geçerken uğrayayım” diyerek, ısınmadan, uygun spor giysi ve ayakkabıları giymeden aletlere çıkmayın. Zira çeşit çeşit aletin üzerinde kah bacaklarını kah omuzlarını çalıştıranlar sakatlanarak, hastanelik olabiliyor.
Spor fizyolojisi ve spor hekimi Dr. Çağlayan Yergin, kişilerin fiziksel kapasitelerini bilmeden, gelişigüzel spor yapmasının çeşitli sakatlıklara yol açtığı uyarısında bulunuyor. Egzersizin yararı ve gereği bütün uzmanların üzerinde uzlaştığı bir konu. Hangi hastalıktan sözedilirse edilsin, öneriler arasında mutlaka egzersiz yapılması da var. Ancak egzersiz için ister açık alanlar, ister spor salonları tercih edilsin ilk kural, uygun giysi ve ayakkabılar giymek ve vücut ısıtıldıktan sonra başlamak.
Dr. Yergin, “Genç, yaşlı, kadın, erkek herkes kendi beden yapısına uygun, sağlık için istediği egzersizi yapabilir. Önemli olan yapılan aktiviteden verim alınması” diyor. Verim içinse, ara sıra değil, doğru ve düzenli yapılması şart. Çünkü hareketsiz yaşam fazla kilo, kaslarda kuvvetsizlik, esnek olmamaya yol açıyor. Düzenli sportif aktiviteleri yerine ara sıra, kendi fiziksel kapasiteyi bilmeden, gelişi güzel spor yapmaksa çeşitli sakatlıklara neden olabilir.

SAKATLANMADAN HAREKET EDİN

Özellikle gerekli ısınma ve esneklik egzersizleri yapılmadan başlanan egzersizlerde tendinit (tendon ihtihabı), tendon kopması, kas liflerinin yırtılması, eklem yapısında değişik en sık karşılaşılan sakatlıklar.
Dr. Yergin, “Çoğu kişi mevcut fiziksel kapasitesini, fizyolojik durumunu bilmeden spora başladığı için sakatlanma veya istenmeyen sorunlarla karşılaşma riskini arttırıyor” diyor.
Ara sıra spor yapanların önündeki en büyük risk “kendi sınırları”nı zorlamaları. Organizmayı kapasitesinin üzerinde zorlamadan, korumak ve sakatlıkları önlemek için egzersize ısınarak başlamak şart. Isınma hareketleriyle solunum, dolaşım ve kaslarda enerji metabolizmasını uyarırsınız. Esneklik egzersizleri kasları rahatlatarak, esas yapmak istenen spora hazır eder.
X