Kişi başına 1.5 litre zeytinyağını gösterdi, ‘içerde tanıtım’a çağırdı

Ali ÖZTÜRK
28.11.2009 - 00:00 | Son Güncelleme:

Yaklaşık 1 milyar dolarlık zeytinyağı pazarına iddialı giren Zeytin İskelesi’nin Genel Müdürü Fatih Cenikli, “Kişi başına zeytinyağı tüketimi 1.5 litreyle Yunanların 14’te biri. Kızartmanın zeytinyağıyla yapıldığını bile bilmiyoruz. Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu, Çin’de değil önce Türkiye’de tanıtım yapmalı” dedi.

TEKSTİL sektöründe 30 yıldan fazladır yer alan İsmail Kuloğlu Şirketler Grubu, büyük potansiyeli görerek Zeytin İskelesi markasıyla zeytinyağı pazarına girdi, şirketin başına da eski Tariş Genel Müdürü Fatih Cenikli’yi getirdi. Fatih Cenikli, zeytinyağı pazarı hakkında ilginç rakamlar verirken, “Türkiye, zeytinin anavatanıdır. Buna rağmen zeytinyağı üretiminde 5-6’ncı sıradayız, tüketimde ise ancak 8’inci sırayı alabiliyoruz. Yıllık toplam 2.8 milyon ton olan dünya zeytinyağı üretiminin yarısını tek başına İspanya karşılıyor. İspanya, yıllık 100-150 bin ton zeytinyağı üreten Türkiye’nin 10 katına çıkıyor. Kişi başına zeytinyağı tüketiminde ise 22 litreyle Yunanistan birinci. İspanya’da 12-14 litre. Türkiye’de ise kişi başına tüketim 1.5 litreye ancak yaklaşıyor” dedi.
İhracat 5’te bire indi
Türkiye’nin bu yıl yaklaşık 22 bin ton zeytinyağı ihracatı yapacağını bildiren Fatih Cenikli, şunları söyledi: “2004-2005 ürün yılında ihracatımız 93 bin tona kadar çıkmıştı. Neredeyse o yılın 5’te birine kadar geriledik. Kişi başına tüketimde dünya 8’incisiyiz. Zeytin ağacı varlığında dünya 6’ncısı, toplam zeytinyağı üretiminde dünya 5 veya 6’ncısı, zeytinyağı ihracatında dünya 4’üncüsüyüz.”
İkinci sıraya çıkabiliriz
Kişi başına zeytinyağı tüketiminde her yıl artış olmasına rağmen tüketimin yetersiz olduğunu ifade eden Fatih Cenikli, şöyl konuştu: “Türkiye, yıllık 90 bin ton zeytinyağı tüketiyor. Ege Bölgesi’nde tüketim yüksek, Ankara’nın doğusunda çok daha az. Önemli olan tüketimi artırmak. Türkiye çok üretiyor ama az tüketiyor. Biz üretimde ilk 5-6’dayız. Türkiye bu ürünün anavatanı. Zeytin, Akdeniz çanağının bir ürünü. Fakat biz hep gerideyiz. Tüketimde de gerideyiz. Zeytin ağacı varlığımız 150 milyon adet civarında. Hedef bunu artırmak. Yıllık zeytinyağı üretimini de 300 bin tona çıkarıp, İspanya’dan sonra dünyada üretim açısından ikinci sıraya oturabiliriz. Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Grubu Çinlilere tanıtım yapıyor. Öncelikle ülkemizde yapmalılar. Ağaç başına ortalama 12 kilo olan verimi artırabiliriz. İspanya’da ağaç başına 50 kilo verim alınabiliyor.”
Suriye bizi geçti
Türkiye’nin tüm kıyı coğrafyasında zeytin ağacı yetiştirilebileceğini hatırlatan ve zeytinin, tüm Akdeniz çanağına Türkiye’den yayıldığını hatırlatan Fatih Cenikli, çok daha küçük bir coğrafyada üretim yapan Suriye’nin ağaç varlığı bile Türkiye’yi geçtiğini söyledi. Suriye’de zeytin ağacı varlığı 160 milyona çıkmış. Suriye’de her yıl 5-6 milyon zeytin ağacı dikiliyor.

Fazla rakip yok marka şansı var

ZEYTİNYA-ĞININ dünyada avantajlı bir ürün olduğunu bildiren Zeytin İselesi Genel Müdürü Fatih Cenikli, “Zeytin üretim alanı sınırlı. Akdeniz çanağının bir ürünü olan zeytinde rakibimiz çok az. Zeytinyağında marka olabiliriz. Potansiyeli harekete geçirmeliyiz. Fakat insanımız tüm kızartma ve yemeklerde zeytinyağı kullanılabildiğini bile bilmiyor. Türkiye’nin zeytinyağında fazla rakibi yok. Örneğin İngiliz, Alman, Norveçli rakibiniz yok. Çinli rakibiniz olmayacak. Avustralya ve  ABD-Kalifornia denedi, olmadı” dedi.

Zeytinyağında bunlara dikkat edin

Zeytinyağında iki ana kategori var: Rafineri ve sızma. Sızma olanı tercih edin.
Zeytinyağının aroması da üretiliyor ama zeytinyağına katılmaması gerekir.
Zeytinyağı, sıkma portakal gibi doğrudan da tüketilebilir.
Natürel ürün iyi korunmalı, saklama sıcaklığı maksimum 22 derece olmalı.
Zeytinyağını ısı, güneş, kokudan korumak gerekiyor.
Pet şişeye konulmaz, koyu renk cam şişe veya gıda tenekesinde saklanır.
Yemeklerde, kızartmalarda kullanılabilir. Balık da kızartabilirsiniz.
Sızma zeytinyağı belli bir asit oranının altında olmalı.
Asit oranı 0.2-0.8 arasında olanı seçin. Natürel sızmada asit biraz daha yüksek olabilir.
Rengi, zeytinyağı için hiçbir değer ifade etmiyor. Sarı da olabilir yeşil de.

Laboratuvara 250 bin Euro’luk yatırım yaptı

ZEYTİN İskelesi markası için İsmail Kuloğlu Şirketler Grubu’nın yaklaşık 2 yıldır emek verdiğini bildiren Genel Müdür Fatih Cenikli, “Aile 2 yıl önce gıda işine girmek istedi ve Zeytin İskelesi doğdu” diye konuştu. Fatih Cenikli, sıkma zeytinyağını büyük zeytin üreticilerinden aldıklarını ifade ederek, “Anlaşmalı üreticilerimiz var. 250 bin Euro’ya kurduğumuz laboratuvarda analiz yapıp, alıma karar veriyoruz. Carrefour, Real, Migros, Makrocenter, Tansaş’ta raflardayız. KİPA da devreye girecek. 1000’den fazla noktada tüketiciye ulaşıyoruz. Litre fiyatlarımız 11-16 TL aralığında” dedi. “Kitabımızda rafine zeytinyağı yok” diyen Fatih Cenikli, naturel sızma, natürel birinci ve Türkiye’de ilk kez olmak üzere ‘organik’ zeytinyağı ürettiklerini vurguladı.

Hammaddesi 6.6 lirayken 5 liraya satanlar vardı

ZEYTİN İskelesi’nde ürettikleri zeytinyağını 42 noktada kontrolden geçirdiklerini bildiren Fatih Cenikli, “Ham yağın litresi 6 lira civarında. Geçen yıl aldığımız ham yağ fiyatı 6.6 lira idi. Ama aynı anda rafta 5 liraya zeytinyağı satılıyordu. Bu bir sorun. Zeytinyağı fiyatına bakın ama bunu da düşünün. Ürünün yüzde 8 KDV’si, nakliye ve ambalaj maliyeti var. Ancak rafta hammadde fiyatına ürün nasıl oluyor? Tüketici dikkat etmeli” dedi.

İki milyon kişi geçiniyor

ZEYTİN ve zeytinyağı üretiminin ciddi istihdam yarattığını bildiren Fatih Cenikli, Türkiye’de yaklaşık 2 milyon kişinin geçimini zeytin ve zeytinyağından sağladığına işaret etti. Zeytinyağı üretimi için AB’nin litre başına 1.3 Euro destek verdiğini, Türkiye’de ise desteğin bunun neredeyse 10’da biri olduğunu bildiren Fatih Cenikli, “Komşumuz Yunanistan’da 10-11 katımız destek veriliyor. Türkiye, kendi markasıyla zeytinyağı ihracatı yapanlara ton başına 600 dolar teşvik veriyor. Türkiye’de üretilen zeytinin yüzde 75’i zeytinyağı üretiminde kullanılıyor. Ege Bölgesi, zeytinyağı üretiminin yüzde 75’ini karşılıyor. Marmara’nın payı yüzde 11. Ege’deki zeytin üretiminin yüzde 75’i zeytinyağına gider. Marmara’da ise üretimin yüzde 85’i sofralık zeytin” diye konuştu.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı