Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Kimse beni anlamıyor

    Ayşe AYDIN
    24 Kasım 2001 - 12:10Son Güncelleme : 24 Kasım 2001 - 12:10

    Teknik bilgileriyle diğer yöneticilerden daima bir adım öndeler. Ancak bir sorunları var: İletişim kuramıyorlar... Üst düzey teknoloji dehaları olarak adlandırılan Bilgi Sistemleri Yöneticileri (CIO'lar) bunalımda! Uzmanlara göre sorunun başlıca nedenleri çalışma sistemleri ve aldıkları eğitim.

    Zeka seyiveleri normalin üstünde. Teknik bilgileri kusursuz. Şirketlerin 'üst düzey' teknoloji dehaları olarak adlandırılıyorlar... Ancak bir kusurları var; iletişim kuramıyorlar. Bilgi sistemleri bölümü yöneticileri CIO'ların (Chief Information Officer) genel özellikleri böyle sıralanıyor.

    CIO'lar, iletişim yeteneklerinden yoksun olmak ve pazarlama, satış gibi 'stratejik' konulara fazla 'kafa yormamakla' suçlanıyorlar. Bu açıklarını kapatamamaları nedeniyle şirketlerin tepe yönetiminde yeterince söz sahibi olamıyorlar. Mühendislik eğitiminin kişilere iletişim yetenekleri kazandırmaması ve bilgisayarların sosyal hayatı olumsuz yönde etkilemesi problemin iki ana nedeni olarak gösteriliyor. Peki durum gerçekten böyle mi?

    Heidrick & Struggles yönetici ortağı Murat Kaan Güneri'ye göre bu sorunun yanıtı 'kesinlikle evet': ‘‘Bilişimciler her ne kademede olurlarsa olsunlar iletişim problemi yaşıyorlar. Bu kişiler, 40'lı yaşlarına geldikleri zaman yöneticilik pozisyonuna yükseliyorlar. Değişen pek bir şey olmuyor. İstisnalar kaideyi bozmaz. Ancak ne yazık ki birçok CIO şirketin stratejik konularına yorum yapmaktan uzak.‘‘

    Özköseoğlu Şirketler Grubu Bilgi İşlem Koordinatörü Vedat Şarapçı sözü edilen eksikliklerin varlığını doğruluyor: ‘‘Benim de yönetim ve iletişim yeteneklerim, teknik bilgimin altında kalıyor. Meslek hayatımın ilk yıllarında, bazı iletişim sorunları yaşadım. Bunun nedenini eğitim eksikliğine bağlıyorum. Ancak ben okuyarak, kendimi sorgulayarak, uyarı ve eleştirileri dikkate alarak bu eksikliklerimi gidermeye çalıştım.‘‘

    Uzmanlara göre bu sorunun tek kaynağı CIO'lar değil. Yöneticilerin birçoğu CIO'lara yönetim kurulu üyesi olmalarına karşın hala şirketin 'teknik adamı' gözüyle bakıyorlar. Projelerin stratejik bölümünden ziyade teknik kısmıyla ilgilenmelerini istiyorlar.

    HAYALCİLER Mİ?

    CIO'ların yaşadıkları bir diğer sorun hayalcilikle suçlanmaları. CIO'lar iş süreçlerini hızlandırmak amacıyla gelişmiş altyapıları şirketlerine kazandırmak istiyorlar. Ancak teknoloji konusunda onlar kadar bilgi sahibi olmayan diğer yöneticiler yeni teknolojileri maliyet merkezi olarak görüyorlar. Bu durum, projelerin zorunlu olarak 'başka bahara' ertelenmesine neden oluyor.

    Altınyıldız'ın CIO'su Polat Kutnay bu durumu doğruluyor: ‘‘Yeni bir proje sunduğumuz zaman hayalci olmakla suçlanabiliyoruz. Yönetime bazı teknolojilerin şirkete kazandırılması gerektiğini söylüyoruz. Bu öneriler ilk bakışta rağbet görmüyor. Ancak önerdiğimiz uygulamanın yaygınlaşmasıyla birlikte haklı olduğumuz ortaya çıkıyor.‘‘

    Vedat Şarapçı, CIO'ların sorunlarını şöyle sıralıyor: ‘‘Şirket ihtiyaçları konusunda karar veren birimlerin yeterli bilgi ve istekte olmamaları yaşadığımız sorunların başında geliyor. CIO'lar hızlı gelişen teknolojiyi izlemeye çalışırken eski teknolojilerin şirket yönetiminin gözünde hala 'kullanılabilir' konumda olması ve yeni teknolojilere maliyet gözüyle bakılması da önemli bir sorun. Bilgi Teknolojileri (BT) bölümünün oluşturduğu projelerin karar-destek aşamalarında yeterince kullanılmaması da durumu zorlaştırıyor. Sonuç olarak, IT yöneticilerinin kurum içindeki etkinlikleri azalıyor.‘‘

    Polat Kutnay, iyi bir CIO’nun, şirketi genel olarak değerlendirmesi ve bilgi işlem stratejileriyle yönetim stratejilerini birleştirmesi gerektiğini söylüyor: ‘‘Bu mesleğe ilk başladığımda bizleri insan üstü varlık gibi görüyorlardı. Ancak şimdi teknoloji gelişti. Bu durum, içinde bulunduğumuz konumu da değiştirdi. Önceleri şirket çalışanlarını bilişim teknolojisine adapte etmekle uğraşıyorduk. Şimdi teknolojiyi daha iyi kullanmalarını sağlamaya çalışıyoruz. CIO'ların yalnızca teknik sorunları ya da çözümleri değil pazarın gereklerini de hesaba katmaları gerekiyor. Proaktif işleyişe, operasyonel iş akışına önem vermeliler. Kendi bütçelerini kendileri hazırlamalılar. CIO, teknolojiden iyi anlayan bir işadamı olmalıdır.‘‘

    ÇOK ÖNEMLİLER

    CIO'lar 'şimdilik' olmaları gereken konumda değiller. Alexander Mann Teknoloji Bölümü Direktörü Zeynep Akalın, gelecekte şirketin diğer birimleriyle iletişimi en iyi derecede olan yöneticilerin CIO'lar olacağını düşünüyor: ‘‘Bilgi teknolojileri (BT) bölümü şirketin her bölümü için çok önemli. Bu nedenle CIO'lar şirket içindeki tüm birimlerle birlikte çalışmak zorundalar. Önemli olan teknik ayrıntıdan kurtulup projelere daha genel düzeyde bakma alışkanlığının edinilmesi.‘‘

    Gartner Group tarafından geçtiğimiz yıl yapılan araştırmalar sonucunda hazırlanan rapor da bu durumu doğruluyor. Rapora göre, işgücü piyasalarında meydana gelen değişimler, bilgi işlem teknolojilerinin önem kazanması ve bilgi yönetimin şirketler için vazgeçilmez bir ihtiyaç haline gelmesi nedeniyle BT departmanları ve bu departmanın başındaki CIO'lar artık çok 'değerliler'.


    İYİ BİR CIO...


    CIO'ları sanal ortamda buluşturan web sitesi www.cio.com, düzenli aralıklarla araştırmalar yapıyor. Araştırmaların sonucunda sektörün ve yöneticilerinin durumu analiz ediliyor. Sitenin, 'CIO'ların vizyonu' adlı araştırması bu çalışmaların son örneği. Geçtiğimiz yıl ABD’li ve Avrupalı 256 üst düzey yönetici arasında yapılan araştırmaya göre CIO'ların iletişim problemi global bir sorun. Ancak yok edilmesi imkansız değil. Sitenin önerdiği CIO modeli şöyle:

    Teknoloji bilgisi çok iyi düzeyde olmalı.

    Gerekli durumlarda, 'yeterince iyi teknolojilerin' en iyi teknolojilerden daha kullanışlı olabileceğini anlamalı.

    Maliyet, zaman ve performans kavramlarını bir arada düşünmeli.

    Kendi departmanının bütçesini kendisi hazırlamalı.

    Yönetim kurulunu, projelerin getirileri, maliyeti ve teknik özellikleri hakkında bilgilendirmeli.

    Bilgilendirme raporlarının sade ve anlaşılır olmasına özen göstermeli.

    Sunumlarında teknik jargon kullanmaktan kaçınmalı.

    Teknik uygulamaların altyapıyla uyumlu olmasını sağlamalı.

    Öncelikleri belirlemeli.

    Pazarın durumunu dikkate alarak proje üretmeli.

    ‘‘CIO'ların yaşadıkları sorunların ana nedeni aldıkları eğitimden kaynaklanıyor. Mühendislik eğitimi kişileri tek yönlü geliştiriyor. Bu kişilerin iletişim becerileri yeterince gelişmiyor. Zamanla daha fazla içlerine dönerek, bütünden kopuyor ve yalnızca kuvvetli oldukları alana yöneliyorlar. Böyle olunca da ortaya yeterince stratejik bulunmayan ve takdir görmeyen yöneticiler çıkıyor. Bu insanların zeka seyiveleri standardın üzerinde. CIO'larda aranan en önemli özellik duygusal zeka. Biz ideal CIO tanımına uygun adaylar bulmakta zorlanıyoruz. Şirketler de CIO pozisyonundan CEO (Genel Müdür) pozisyonlarına atama yapmakta zorlanıyorlar. CIO pozisyonuna doğru bir profil bulamıyorlarsa bu alana daha fazla zaman harcamalı, sabır göstermeli ve onları anlamaya çalışmalılar. İletişim yeteneği kursa giderek gelişmez. Ancak teorisi öğrenilir. Pratik yapmak son derece yararlıdır.‘‘
    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı