Keremoğlu, dünyanın en iyi pazarlamacıları sıralamasında

Hürriyet Haber
08 Nisan 1998 - 00:00Son Güncelleme : 08 Nisan 1998 - 00:01

Dünyaca ünlü reklam ve pazarlama dergisi Ad-Age, Anadolu Grubu'na bağlı Eges İçecek Grubu'nun Başkanı İlker Keremoğlu'nu, ‘‘Pazarlamanın Süperstarları’’ arasında gösterdi. Dergi, bu ünvanı verdiği 25 yöneticinin bir markayı belli bir noktada alıp uluslararası bir konuma çıkarması ya da yoktan bir marka yaratmasını esas aldı.

Anadolu Grubu'na bağlı Efes İçecek Grubu'nun Başkanı İlker Keremoğlu, dünyaca ünlü reklam dergisi Ad Age tarafından ‘‘marketing superstar’’ (pazarlamanın süperstarı) seçildi.

Dünyanın en çok satan reklam-pazarlama dergisi Ad Age International dünyanın çeşitli ülkelerinden 25 yöneticiyi ‘Marketing Superstars’’ olarak seçti. Dergi, bu yöneticilerin, bir markayı belli bir noktada alıp uluslararası bir konuma çıkarması ya da yoktan bir marka yaratmasını esas aldı. Türkiye'den de bu listeye Efes Pilsen'i uluslararası bir marka haline getiren Keremoğlu girmeyi başardı.

Grub'un dışa açılmasında, Orta Asya cumhuriyetlerine yatırıma yönelmesinde etkili olan, ancak hep geri planda kalan Keremoğlu, pazarlamanın süperstarı seçilince, bir anda günmede geldi.

Efes'in 1990'ların başında Doğu Avrupa, Rusya ve Orta Asya'daki Türk cumhuriyetlerine odaklanmasının arkasındaki en büyük pay Keremoğlu'na ait. Anadolu Grubu'nun 600 milyon dolar değerindeki yan kuruluşu Efes'in son dönemlerde Coca-Cola'yla bu bölgede içecek işine girmesi ise şirketi tam anlamıyla bir sanayi devi haline getirdi. 40 ülkeye bira ihracatı yapan Efes'in bu hızlı çıkışı, Batı'da da dikkatle izleniyor.

FARKLI YÖNETİCİ

İş dünyasında çok farklı yönleri ile tanınan hareketli, ele avuca sığmayan bir yönetici olan Keremoğlu, son olarak Efes Sinai Yatırım Holding'in halka arzını da gerçekleştirdi. Keremoğlu, Capital Dergisi'nin sorularını şöyle yanıtladı:

Ad Age'in ‘‘marketin superstar’’ları seçimi nasıl oldu?

- Ad Age muhabiri bizi uzun süre ısrarla aradı. Beni değerlendirmeye almışlar. Şimdiki buradaki olay şu... Ya belirli bir markayı dünya piyasalarına sunmak, ya da mevcut bir markaya dünya pazarlarında bir aşama yaptırmak. Markayı kendi ülkesinin sınırlarının dışına çıkarıp bir dünya markası haline getirme. Burdaki esas olay, bizim yurt dışında yaptığımız aşama. Yatırımlarımızı sadece Türk sermayesiyle değil, uluslararası sermayeyi de beraberimizde götürerek yapıyoruz. İşte bunu en çarpıcı bir başarı olarak değerlendirmişler. Örneğin Romanya'nın doğusunda bu boyutta bir bira firması yok. Mesela herkes Çin'de, o tarafta kimse yok. Bu dikkat çekici bir şey oldu.

Efes'i yurt dışına açma kararını nasıl aldınız?

- Anadolu Grubu 80'lerde bir kriz dönemi atlattı. 84'te zor duruma girdik, 87-88'e kadar sürdü. İşler yoluna girdikten sonra da yurt dışına açılma fikrini yürürlüğe koyduk. Sovyetler Birliği'nin dağılmasından sonra da baktık, orada kimse yok. Bu durumda burada biz iş yapabilir miyiz diye düşündük ve hem ürün hem ülke bazında çeşitlemeye girmeye karar verdik. Çeşitlenirken de bildiğimiz işe, yani içecek işine odaklandık. Bu ülkelere ilk giden de biziz. Rusya, Azerbaycan ve Kazakistan'daki Coca-Cola fabrikalarında tevsi yatırımlarımız sürüyor. 50 milyon dolara mal olacak bu yatırımla kapasitemizi iki katına çıkaracağız. Bu yatırımların yanı sıra Kazakistan'da bir bira fabrikası satın aldık. Romanya'da yeni bir bira fabrikasını yıl sonuna doğru faaliyete geçireceğiz. Rusya'da bir malt fabrikasına ortak olduk.

YATIRIM HAMLESİ

Toplam yatırım tutarı nedir?

- Buralarda yıl sonu itibariyle 300 milyon doların üstünde yatırım gerçekleştireceğiz. Ayrıca Coca-Cola'da tevsi yatırımları sürüyor. Bunlarla birlikte bu yıl 350 milyon dolar civarında bir yatırım gerçekleştirmiş olacağız.

Yönetim anlayışı ve kişilik olarak yeniliği ve heyecanı seven bir tarzınız olduğu söyleniyor.

- Buradaki çalışma ortamında, grubun esas sermayedarlarından gelen bir avantaj var. Herkes fikrini çok açık bir şekilde söylemeye teşvik edilir. Bu kadar üst pozisyonda değilken bile patronlarımızdan hep bildiğimizi açıkça söylememiz konusunda cesaretlendirildik. Anadolu Grubu'nda iş yapmak istediğiniz zaman, onu yapmanıza müsaade edilir. Hatalarınız da hoş görülür. En büyük hadise budur. Yoksa herkes yeni bir şey yapmaktan korkar.

Süper pazarlamacı ABD'de şirket batırdı

Benim son derece başarısız bir girişimim var. 1985-86 yılına rastlıyor bu. Yurt dışına açılma olayı, Grub'a geldiğim 1984'den beri kafamda olan bir şeydi. O zaman tek düşüncem, ‘‘Dışarda şirketler kuralım, Efes Pilsen'i satalım’’dı. Yönetim Kurulu'muzun desteğiyle Amerika'ya gidip bir şirket kurduk. Biz onu bir sene içinde batırıp geri geldik. Böylece Efes Grubu olarak ilk dışa açılma girişimimiz başarısızlıkla sonuçlandı. Bu tamamen benim kişisel hatalarımdan, işi bilmememden kaynaklandı. Gittik Amerika'ya, bir avukat bulduk falan derken öylece gittik. İşi iyi organize edemedik. Birkaç sene geçti aradan, Grup kendine geldi. Bu Sovyetler Birliği hep kafamızda vardı. Sovyetler'in dağılması bizim kafamıza düşen bir elma oldu. Uyandırıcı etki yaptı.






Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı