Kent: Türkiye şimdiki krizi hissetmedi ama ‘dikkatli olun’ işareti var

Hürriyet Haber
04.10.2011 - 00:00 | Son Güncelleme: 04.10.2011 - 01:47

The Coca-Cola Company Başkan ve CEO’su Muhtar Kent, Sabancı Üniversitesi’nde yaptığı konuşmada, “Asya, Latin Amerika, Avrasya, Afrika ekonomileri, Türkiye gibi ülkelerin ekonomileri hali hazırda krizi fazla hissetmedi. Ancak, orta daha dikkatli olunması gerektiğine dair işaretler var” dedi.

THE Coca-Cola Company Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Muhtar Kent, Asya, Latin Amerika, Avrasya, Afrika ekonomileri ve Türkiye gibi ülkelerin hali hazırda bu krizi fazla hissetmediğini belirterek, “Ancak ortada daha dikkatli olunması gerektiğine dair işaretler de  var” dedi. Sabancı Üniversitesi Yönetim Bilimleri Fakültesi’nin düzenlediği konferansta konuşan Kent, dünyanın sürekli olarak daha çok bağlantılı hale gelmeye başladığını, bu iş dünyasında çalışabilen, büyüyen, geliştiren, bu hızlı tempoya ayak uyduran yeteneklere ihtiyaçları bulunduğunu ifade etti.
Endişeler yaşanıyor
Kent, Batı Avrupa ve Kuzey Amerika’da resesyonla ilgili çeşitli endişeler olduğunu, aynı zamanda Asya’da üretimdeki yavaşlamanın da buna katkıda bulunduğunu vurgulayarak, Batı Avrupa ve Kuzey Amerika’nın yavaşladığını, Asya, Afrika, Avrasya ve Latin Amerika ekonomilerinin ise ilerlemesinin devam ettiğini söyledi. Özellikle son 3-4 haftada Asya’daki ekonomilerin bir kısmında yavaşlamanın ortaya çıktığını, emtia piyasalarında bir çöküş yaşandığını, ayrıca çeşitli döviz kurlarının dolara karşı değer kaybettiğini anlatan Kent, hem Kuzey Amerika, Kanada, ABD hem de Batı Avrupa ülkelerinin oldukça uzun ve zorlu bir toparlanma dönemi yaşayacağını savundu.
Şirketler iyi, istihdam kötü
Günümüzde şirketlerin iyi durumda bulunmasına karşın istihdamın hâlâ çok kötü durumda olduğunu kaydeden Kent, şöyle konuştu: “Asya, Latin Amerika, Avrasya, Afrika  ekonomileri, Türkiye gibi ülkelerin ekonomileri hali hazırda bu krizi fazla hissetmedi. Ancak ortada daha dikkatli olunması gerektiğine dair işaretler de  var. Yani daha koordineli bir biçimde harekete geçerek Batı Avrupa ve Kuzey  Amerika ekonomilerini bu resesyondan daha hızlı zamanda çıkartmamız gerektiği kesin.”
Cesur liderlik yok
Ekonomik krizden çok bir mali kriz bulunduğuna işaret eden Kent, şöyle devam etti: “Toparlanma açısından kırılganlık var. Ayın zamanda dünyada bir liderlik krizi de var. Yani cesur liderlerin eksikliğini hissediyoruz. G-7’nin önemi giderek azalıyor. G-20 de henüz inandırıcı bir alternatif olarak karşımıza çıkmadı. Global tüketici, bütün bunlar yaşanırken, tamamen aklı karışmış durumda karşımıza çıkıyor. Yani tüketici ürünleri satan şirketler açısından baktığımızda tüketicinin aklının karışık olduğunu görüyoruz. Tüketici güveni piyasaların çoğunda azalmakta. Ama ilginç bir gelişme daha var. Özellikle keyfi tüketici harcamalarının tahmin ettiğimiz kadar sağlıksız durumda olmadığını görüyoruz. Örneğin beyaz eşya satışına kıyasla, televizyon, buzdolabı satışına kıyasla keyfi ürünlerin satışlarının durumunun o kadar kötü gitmediğini görüyoruz. Böyle bir ortamda küresel şirketler büyümesinin şifresini çözmek durumunda. Yani büyümenin cebir işlemini, denklemini çözmemiz gerekiyor. Bir şekilde büyümenin şifresini deşifre etmek, çözmek lazım.”

Kibir bir numaralı tehdit

MUHTAR Kent, “Coca Cola’nın önündeki tehditler nelerdir?” sorusuna şu yanıtı verdi: “Beni geceleri uykusuz tutan şey kibir. 1990’lı yılların sonunda  kibirden dolayı neredeyse çöküyorduk. Coca Cola gibi bir marka için dünyanın herhangi bir yerinde  ‘hangi şirkette çalışıyorsunuz’ sorusuna ‘Coca Cola mı? O nasıl bir  bir şirket, ne üretiyorlar? diye kimse sormaz. Endonezya’da bir köyde bile ‘Coca Cola’ yeterli. Bu insanın biraz burnunun kalkmasına neden  olabiliyor. Bu da sonun başlangıcı anlamına geliyor.”

Türkiye, dünyanın dengesini değiştirecek ülkeler arasında

DÜNYANIN 1 veya 2 ekonomik süper güce sahip bir dünya olmayacağını, dünya ekonomisinde ekonomik güç ve zenginlik paylaşımında “müthiş” bir denge değişimi yaşanacağını belirten Kent, “Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin, gibi ülkeler daha  güç kazanacak, aynı zamanda Endonezya, Türkiye, Vietnam, Meksika, Fas, Güney Afrika gibi hızla büyüyen ülkeler de dünyanın dengesini değiştirecek” dedi.

Büyüme yüzde 5 olabilir

MUHTAR Kent, The Coca-Cola Company olarak, son 4 çeyrekte büyümeyi başardıklarını, ancak zorlandıklarını belirterek, kendi şirketleri gibi keyfi ürünler satanların mevcut durumunun beyaz eşya satışına göre daha iyi olduğunu söyledi. Kent, 2011’de GSMH’ın yüzde 3 büyüyeceğinin düşünüldüğünü, ancak  yükselen piyasalarda, Türkiye gibi, Avrasya, Latin  Amerika yüzde 5 büyüyeceğini ifade etti.

770 bin kişi çalışıyor

3.5 yıl önce 550 bin kişiye iş sağlayan Coca-ola  Company’de şu anda rakamın 770 bine çıktığını, 4 yılda istihdamı yüzde 40 artırabildiklerini bildiren Muhtar Kent, şirketin “Vizyon 2020” hedeflerini açıklarken 6 trendin ortaya çıktığını, bu dönemde orta sınıfa giren kişi sayısının 1 milyar artacağını, çoğunun gelişen piyasalarda ortaya çıkacağını kaydetti.

Kibir bir numaralı tehdit

MUHTAR Kent, “Coca Cola’nın önündeki tehditler nelerdir?” sorusuna şu yanıtı verdi: “Beni geceleri uykusuz tutan şey kibir. 1990’lı yılların sonunda  kibirden dolayı neredeyse çöküyorduk. Coca Cola gibi bir marka için dünyanın herhangi bir yerinde  ‘hangi şirkette çalışıyorsunuz’ sorusuna ‘Coca Cola mı? O nasıl bir  bir şirket, ne üretiyorlar? diye kimse sormaz. Endonezya’da bir köyde bile ‘Coca Cola’ yeterli. Bu insanın biraz burnunun kalkmasına neden  olabiliyor. Bu da sonun başlangıcı anlamına geliyor.”

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı