Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Kendi gömleğimizi dikelim başka kalıplara sıkışmayalım

TOPLUMUN refahının üretimden geçtiğini vurgulayan TGSD Başkanı Ahmet Nakkaş, daha önce de dile getirilen ’bölgesel asgari ücret’, ’sektörel ve bölgesel teşvik’ uygulamasının yeni hükümet döneminde bir an önce ele alınması gerektiğini söyledi.

TÜRKİYE Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ahmet Nakkaş, 140’ın üzerinde milli müsabakaya katılan, Türkiye rekorları kıran eski bir yüzme şampiyonu. 2007 yılı başından beri TGSD Başkanlığı’nı yürüten Ahmet Nakkaş, artık TGSD şapkasıyla tekstil sektörünün içinde bulunduğu sorunlara çözüm arıyor, dünyada yarışan Türk markaları ve firmaları doğması için gereken ortamları hazırlamak için savaşıyor. Toplumun refahının üretimden geçtiğini vurgulayan Ahmet Nakkaş, daha önce de dile getirilen ’bölgesel asgari ücret’, ’sektörel ve bölgesel teşvik’ uygulamasının yeni hükümet döneminde bir an önce ele alınması gerekliliğinin altını çiziyor. "Alışveriş merkezlerinin 5-6 yıllık kira kontratları yerli markaların geleceğini ipotek altına alıyor" diyen TGSD Başkanı Ahmet Nakkaş ile Türk tekstil sektörünün bugününü ve sorunlarını, bu sorunlardan çıkış yollarını konuştuk.

Türk tekstili dünya ve Avrupa Birliği pazarından yeterince pay alabiliyor mu?

- Dünya piyasasında en yüksek alımı AB ülkeleri yapıyor. Yıllık 300 milyar dolarlık alımın 140 milyar dolarlık bölümü AB ülkelerinin. Türkiye bu pazara en yakın ülke. AB’ye ihracatımız 8-9 milyar dolar civarında henüz. AB pazarından daha fazla pay alabilme gücüne sahip olabilmek için güçlü bir strateji yaratılmalı. Ama sektör bunu tek başına yapabilme gücüne sahip değil. Sektör son 4 yıldır uluslararası rekabetçi yapısında yüzde 42 erozyona uğradı. Sektörden çıkan birçok kuruluş oldu. Toplam üretim sanayinde yüzde 18 kapasite gerilemesi yaşandı.

AVM’LER PAZARI BÖLÜYOR

Türk tekstil sanayi bu yapıdan nasıl çıkabilir?

- Sanayi üretimimizin yüzde 85’i büyük şehirlerde. Ama yaşam ve trafik gibi sorunlarla büyük şehirlerde artık verimlilik düşüyor. Sektörün hızlı üretim yapması lazım. Bu nedenle ’sektörel ve bölgesel teşvikler’ yaratalım dedik. İmalat sanayinin Anadolu’ya kaydırılması için ihtisas alanları yaratılması, firmaların özendirilmesi lazım. Bu da hükümetin işi. TGSD olarak Umut Oran’ın başkanlığı döneminde ’bölgesel asgari ücret’ önerisi yaptık. Bölgesel asgari ücret zaten kayıt dışı uygulanıyor. Bunu resmiyete dökerek buradan vergi ve gelir kaybı önlenebilir.

Türkiye sahip olduğu kaynakları kullanabiliyor mu?

- Biz dışardan gömlek giydirilmeye alışmış bir ülkeyiz. Gömleğimizi kendimiz dikelim, kendi diktiğimiz gömlekle gezelim diyoruz. Yıllardır bize başkaları bize gömlek giydirmeye çalışıyor. Biz de bu gömleğin içinde sıkıştık bittik. Kendi bedenimize göre kendi gömleğimizi dikip giyelim. Türkiye’nin üretiminin yüzde 80’i ithalata dayalı. Bunu değiştirmek lazım.

Alışveriş merkezlerinin çoğalması tekstil ve hazır giyim sektörünü nasıl etkiliyor?

- Alışveriş merkezlerindeki birim metrekare maliyetlerinin çok yüksek olması, müşteriyle örtüşme noktasında sizi çok zorluyor. Çok büyük alışveriş merkezleri birbiri ardına açılıyor. Metrekare maliyetlerinin çok yüksek olması nedeniyle bunun yerli markalar için orta vade ve uzun vadede çok büyük bir tehdit olduğunu düşünüyorum. Alışveriş merkezleriyle pazar büyüyor gibi görünüyor ama bence mevcut pazar bölünüyor. Orta ve uzun vadede 5-6 yıllık kontratlar yerli markaların geleceğini ipotek altına alıyor.

İsveç’teki mağazamız Türkiye’den daha verimli

Satışlarınızın dağılımı nasıl?

- Studiokids olarak yurtdışında 10, yurt içinde 12 mağazamız var. Ayrıca 45 corner’ımız faaliyet gösteriyor. Satışımızın yüzde 50’si iç pazar, yüzde 50’si de dış pazar. Her yıl yüzde 10-15 arası büyümeyi planlıyoruz.

Yurtdışı mağazalarınızda istediğiniz verimi alabiliyor musunuz?

- İsveç’te bir mağaza açmanın metrekare maliyeti Türkiye’dekinden daha hesaplı. Oradaki mağazalarımızın kendi kendini çevirebilen bir yapısı var. Yurtdışındaki mağazalarımız daha verimli. İki yıl önce alışveriş merkezlerinde mağaza denemesi yaptık, birkaç alışveriş merkezinde halen varız. Ama oralardaki metrekare maliyetleriyle yaşamımızı sürdüremeyiz. Biz kira maliyetleri daha avantajlı olan cadde mağazacılığına yöneldik.

BMD ile ’Ortak Akıl’ toplantısı 15 Ekim’de

Hazır giyim sektörünün yurtdışından ürün ithal etmesini nasıl karşılıyorsunuz?

- Sektörün yurtdışından tedarik ettiği hazır giyim ürünleri toplamı 1.2 milyar dolar. TGSD olarak, Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) ile birlikte bir proje geliştiriyoruz. Üretim sanayimizle markaları bir araya getirebilecek bir yapı oluşturalım istiyoruz. 15 Ekim’de BMD ile TGSD bir araya gelerek ’Ortak Akıl’ toplantısı yapacağız. Ticaretin yurtdışına kaymaması için buradaki imalat sanayinde nasıl bir platformda çalışılabileceğini araştıracağız. Çözüm arayacağız, buna göre ticari bir mekanizma oluşturacağız. Önemli bir işbirliği modeli yaratabileceğimize inanıyorum.

Hedefimiz Ukrayna’da önemli bir marka olmak

Ukrayna’da da büyüyorsunuz galiba?

- Ukrayna’da satışlarımız her yıl satışlarımız yüzde 10-15 artıyor. Orada yerel bir markayla işbirliği modeli yaratmaya çalışıyoruz. Bunu yapabilirsek o zaman Ukrayna’nın önemli bir çocuk markası olabiliriz. Hedefimiz bu. Danimarka’da pazara 5-6 yıl önce giren ve bugün çok sivrilen bir çocuk giyim markasını sıfırdan biz destekledik. Onların koleksiyonlarını hazırladık.

Çocuk giyimi zor bir alan ama fazla rakibimiz yok

Neden çocuk giyimine odaklandınız?

- İç pazarda marka sayısı çok az. Çok fazla alternatif ürün yelpazesi sunabilen firma yok. Çünkü çocuk çok zor ve rekabetin yoğun olduğu ve tüketim alanını dar olduğu bir alan.

Dünya markaları için de üretim yapıyorsunuz.

- Markalaşma sürecini kısa tutabilmek adına 8 yıl önce bir dünya markası olan Warner Bross ile lisans anlaşmazı yaptık. Disney kendiliğinden geldi. Disney, bizim yarattığımız koleksiyonları diğer lisansörlere örnek gösterdi. Başarılı bir çalışma sürecimiz oldu. Ama bu yıl sonunda 8 yıllık birlikteliğimizi noktalıyoruz. Artık tamamen kendi markamız üzerinde ürünlerimizi geliştireceğiz.

Rekabet arttıkça firmalar kendilerine çekidüzen veriyor

Uluslararası markalarının önemli bölümünün Türkiye’ye girmesi sektöre nasıl etkiliyor?

- Farklılığın ve çeşitliğin olduğu ortamlar firmaların kendilerine çeki düzen vermelerini sağlıyor. Daha kaliteli üretime zorluyor. Yerel markalar olarak rekabetçi bir yapı içinde kendinize hedef belirliyorsunuz. Ben firmaların kendisini yeniden yapılandırması adına olumlu görüyorum.

AHMET NAKKAŞ

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nakkaş, 1962 İstanbul doğumlu. Marmara Üniversitesi Uluslararası İşletme’nin ardından, California Üniversitesi’nde Uluslararası İşletme Lisan Eğitimini tamamladı. 1986’da Yener Dış Ticaret ve Tekstil’de İmalat Müdürü olarak iş hayatına başladı. 1989-1990 arasında Has Giyim Pazarlama Müdürü olarak çalıştı. 1990’da İmaj Tekstil’i kurdu. Daha sonra SAR-AN Uluslararası Medya Pazarlama, Ansa Tekstil, Dublaj ve Digital seslendirme tesisi kurdu. 2001’de şirketleri Sar-An Group altında birleştirdi. 2005’de Sar-An ortaklığından ayrıldı. 2006’da İmaj Medya Spor Pazarlama’yı kurdu. Halen İmaj Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı.
X