GeriKelebek Üvey torunu Monet’yi anlatıyor
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Üvey torunu Monet’yi anlatıyor

Üvey torunu Monet’yi anlatıyor
refid:21692446 ilişkili resim dosyası

Daha İstanbul’a gelmeden kültür sanat gündemini meşgul eden Monet tabloları, nihayet Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi’nde. Gezerken tablolar hakkında detaylı anlatım yapan bir Fransız’a rastladık. Öğrendik ki kendisi Monet’nin üvey torunu Philippe Piguet’miş. ‘Monet’nin Bahçesi’ni birlikte gezdik

Onun yüzünden sanat eleştirmeni oldum
PHILIPPE PIGUET

15 yaşındayken anneannemin Giverny’deki evine gidiyordum. Bu çok eğlenceli değildi yine de evi karıştırarak eğleniyordum. Fotoğraflar, gazete kupürleri ve mektuplar buldum. Annneannem “Al sende kalsın” derdi. Ecole du Louvre’da sanat tarihi eğitimi aldığım sırada, sürekli mektupları okuyordum. Anneannemin annesi, yani Monet’nin ikinci eşi Alice’in Monet’yle yazışmalarını... Alice, Monet hakkında eşsiz ipuçları veriyordu. Sonra, “Bir dakika dur, bu geçmiş” dedim ve kendi Monet’mi aramaya koyuldum. Yani onun yüzünden önce bir Monet tarihçisi sonra sanat eleştirmeni oldum. Monet hakkında iki kitap yazdım, bir de ‘Alice’in Evi’ adlı belgesel film çektim. Elimde ona ait birkaç küçük parça var, çok değerli değiller.

SU SEVDASI
Pourville Kumsalı, Günbatımı

1882 tarihli, Normandiya’da bir kıyıyı gösteren sıradan bir tablo. Enteresan yanı, batan güneşin suya yansıma anını resmetmesi. Tabloda resmedilen Normandiya, Monet’nin büyüdüğü Le Havre’a çok benziyor. Deniz kenarında büyüdüğü için, her zaman suya karşı bir çekim hissetti.

360 DERECELİK RESİM
Nilüferler, 1916-1919

Monet, Giverny’e geldiğinde 360 derece resim yapma fikri var. Bunun için 1915’te bir gölet oluşturuyor, ortasına bir adacık yerleştiriyor. Sonra da adanın ortasına geçip dört bir tarafını resmetmeye başlıyor. Enteresan olan şu: Ufuk çizgisi yok. Çünkü doğada etüt edip atölyede büyükleri yapıyordu.

BİR RESSAMIN KATARAKTLA SAVAŞI
Gül Bahçesinden Sanatçının Evi

Bu tablonun öyle bir kırmızısı var ki, ona agresif bile diyebiliriz. Çünkü 1912-1913 yıllarında Monet kataraktın etkilerini fark etti. Görme yetisini kaybetmekten korkuyordu. Eskiden kullanmadığı agresif renklerle oynamaya başladı. Artık hiç çizim yoktu; sadece izler, lekeler...

ARKADAŞININ FIRÇASINDAN KENDİSİ
Gazete Okuyan Claude Monet

Bu tablo çok önemli. Çünkü Renoir tarafından yapılmış bir Monet portresi. Monet, Giverny’e taşındığında, Renoir Paris’te yakınında oturuyordu. Bu mesafeye rağmen görüşmeye devam ettiler. Tabloda Monet’nin ağzındaki piponun gerçeği işte orada duruyor. Monet bu portrede 33 yaşında bir sanatçı henüz. Ama gazete okuyuşu ve pipo içişiyle çok daha yaşlı bir adam gibi gösterilmiş.

TABLODAKİ KADINA DİKKAT!
Argenteuil Yakınlarında Yürüyüş

1875 tarihli tablo. İlk empresyonist sergi öncesi yapılsa da tam anlamıyla empresyonist. Peyzajda ailecek bir gezinti resmediliyor. Ama ortadaki kadın figürü çok önemli. Çünkü Monet bu tablodan tam 11 yıl sonra, bugün Musée d’Orsay’da sergilenen ve çok daha ünlü ‘Şemsiyeli Kadın’ adlı iki tabloyu yarattı. Bu tabloda atmosferin içindeki kadın figürünü öne çıkararak, gelecek iki tabloyu ilan ediyor. Tabloya dair hissettiğim, aile kavramını sevdiği.

 


Yorumları Göster
Yorumları Gizle