GeriStil 2015'in güzellik algısını o değiştiriyor
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

2015'in güzellik algısını o değiştiriyor

2015'in güzellik algısını o değiştiriyor
refid:29639629 ilişkili resim dosyası

Moda dünyası yine Sindirella hikâyesinin cazibesine kapıldı. Daha iki ay önce ‘70’lerindeki sofistike kadınlara reklam kampanyalarında yer veren tasarımcılar, şimdiyse süratle yeni keşfettikleri genç isimleri podyumlarına taşıyor, marka yüzü yapıyor.

Moda, zamanın ruhunu yansıtmayı sever, hatta manipule de eder. Çağlar boyu dönem dönem değişen güzellik anlayışını ilk empoze eden son yüzyılda hep moda endüstrisi olmuştur. Veya bir başka tavuk-yumurta denklemi olarak, moda endüstrisinin öne çıkardığı güzellik kriterleri dönemin algısını oluşturur.

Bu tartışma elbette çok eskilere dayanıyor. 60’lardan başlayalım; o dönem için oldukça ‘sıska’ kabul edilen Twiggy‘nin top model oluşuyla ‘olgun ve dolgun’ model evresi kapanmıştı. Son dönemdeyse on yılları bile bulmayan bir hızla güzellik anlayışı sürekli değişmekte. Mesela 80’lerde çocuk yıldız Brooke Shields’in Calvin Klein iç çamaşırı reklamları, 90’larda klasik güzelliğin karşıtı çelimsiz ve çıplak bir Kate Moss, 2010’larda yeni Brigitte Bardot olarak lanse edilen dolgun hatlı Lara Stone ve son olarak da Kim Kardashian’in kardeşi, günümüzün yeni popülerlik sembolü Kendall Jenner’la devam etmekte.

2015in güzellik algısını o değiştiriyor


Dönem kriterlerinin vücut tipi haricinde bir başka boyutu daha var. Henüz iki ay önce yine burada yazdığım, entellektüel, başarılı, karizmatik kadınların dönemi başlamıştı. Son birkaç sezondur, yeni güzellik tanımı olarak ünlü yazar Joan Didion, müzisyen Joni Mitchell, Cher, oyuncu Julia Roberts gibi isimlerin en önemli moda kampanyalarında yer almaları takdir topluyordu. Zaman zaman ‘modanın yeni feminist açılımı’ olarak da değerlendirilen bu yönelim, tasarımcıların tüketiciyle gerçeklik ve samimiyet ekseninde iletişimini güçlendiriyordu. Sonuçta kıyafetleri satın alacak hedef kitle, fotoğraflarda özendirilen gencecik ve incecik modeller değildi ki..

YENİ YÜZLER HEP 18 ALTI

2015in güzellik algısını o değiştiriyor


Tartışmanın kilo ve yaş boyutu yıllar yılı gündeme gelir, sektör bunun için dönem dönem bir farkındalık yaratır. Dergiler ve ajanslar ‘anoreksia’ veya 18 yaş altı model ile çalışmama kararları alır ama gel gör ki yine yeniden bir Sindirella hikâyesi ansızın etrafa yayılır. En son Paris Couture Haftası’nda, Dior defilesine çıkan 14 yaşındaki İsrailli çocuk model Sofia Mechetner örneğindeki gibi... Modellik hayalleriyle İsrail’den Paris’e gelen Sofia, Dior mağazasındayken markanın kreatif direktörü Raf Simons tarafından keşfedilir, rüya başlar. Tabii tartışmalar da... Cindy Crawford’un 14 yaşındaki kızı Kaia Gerber’in Teen Vogue’deki çekimi, Johnny Depp ve Vanessa Paradis’nin 16 yaşındaki kızları Lily-Rose Depp’in Chanel’in modeli olması sektörün ‘yaş’ ibresini 70’lerden hızla 18 yaş altına çevirdiğinin habercileri oldu.

KRİTERİ BELİRLEYEN KADIN O

2015in güzellik algısını o değiştiriyor


Peki bu kolektif bilinç nerden geliyor, bir anda nasıl oluyor da oluyor? Sektörde önemli, etki gücü yüksek figürler belirleyici oluyor elbette.. Mesela, geçtiğimiz günlerde New York Times’ın stil dergisinin: ‘Güzellik tanımına karar veren kişi’ olarak tanıttığı, cast direktörü Ashley Brokaw gibi.. Sektörün en önemli markalarının tasarımcılarının gözüne, içgüdüsüne ve keşfetme yeteneğine sonsuz güvendiği Ashley, 20 yıldır moda haftaları dönemlerinde günde 300-400 model adayı görüyor. Bir ışık gördüklerini tasarımcıların tarzlarına ve koleksiyon temalarına göre seçiyor, sunuyor. Şu sıralar, geçen yıllarda tekrar geri gelen Brezilyalı veya Rus, ‘mükemmel güzellikler’ yerine, gösterişsiz, sokakta görseniz fark etmeyeceğiniz, belki burnu veya dişleri karakteristik, farklı bir karakter yaratabilecek karizmatik, stil sahibi, mükemmel olmayan bir güzellik anlayışı hâkim. “Değişmeyen tek şey değişimdir” diye boşuna dememişler. Her şeyin son hız tüketildiği günümüzde, hele ki moda endüstrisi gibi sürekli yenilik arayışı içinde olan bir endüstride bu tanımlar daha çok kez değişecektir elbet. İyisi mi sizler pek takılmayın, ne de olsa bu da gelir bu da geçer...


Yorumları Göster
Yorumları Gizle