GeriSağlık En önemlisi miktarı
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

En önemlisi miktarı

En önemlisi miktarı
refid:19770199 ilişkili resim dosyası

Zeytinyağıyla kızartmanın kalbe sanıldığı kadar zararlı olmayabileceği yönündeki araştırma üzerine iç hastalıkları uzmanı Dr. Ayça Kaya görüşlerini hurriyet.com.tr'ye açıkladı. Kaya'ya göre her şeyden önemlisi yağların miktarı.

Ayça Kaya zeytinyağı ve diğer tüm yağlar ile ilgili olarak şunları belirtiyor; "Dünya üzerindeki en yüksek kalorili yiyecekler yağlardır. Bu sebeple kızartma ve yağlı yiyecekler sık tüketildiğinde, kilo artışına, obeziteye neden olur.  Obezite ise,  organ çevresinde yağlanmaya sebep verir.  Başta pankreas, karaciğer ve kalpte yağlanma oluşur.  Pankreas, horman dengesi bozulur, şeker hastalığına yol açar.  Sonuçta zeytinyağ ve ayçiçek yağı iyi karakterli yağlar olmasına rağmen yüksek miktarda tüketildiğinde zararlıdır.  Bu nedenle tek bir araştırmaya bakarak kızartmalara sağlıklı demek ve kızartma sağlıklıdır fikrini savunmak doğru değildir. Zeytinyağ yüksek ısıda yararlı özelliğini kaybeder.  O nedenle zeyinyağını hiç ısıtmadan kullanmak en sağlıklısı.  Normal yemek pişirirken bile yağı,yemek piştikten sonra eklemeyi öneriyorum."

 

 

DIŞARIDA KIZARTMA YEMEYİN

 

Ayrıca, piyasada kızartma için kullanılan yağlar birden fazla kullanıldığından transyağa dönüşür. Transyağlar sağlığa zararlıdır.  Dışarıda özellikle kızartma yemekten kaçınmak lazım.

 

1 gram yağ 9 kilokalori ihtiva ederken, 1 gram protein ve karbonhidrat 4 kilokalori ihtiva eder.  Yağların kalorisi yüksektir ama aynı zamanda vücudumuz için hayati öneme sahiptir. Örneğin yediğimiz yiyeceklerin içindeki bazı vitaminler, yağlar sayesinde vücudumuzda kullanılabilir hale gelir. Hücre zarlarımızın yapıtaşlarını oluştururlar. Deri sağlığımız, saç sağlığımız, beynimiz, bağışıklık sistemi hücrelerimiz için gereklidir.

 

Vücudumuz için bu kadar önemli olan bu madde fazla alınırsa başta şişmanlığa neden olur. Bununla birlikte kan yağlarımızı yükselterek damar tıkanıklığı, karaciğer yağlanması ve çeşitli kalp hastalıklarına direkt zemin hazırlar. Günlük yediğimiz besinlerin %55-60’ını karbonhidratlar, %15-20’sini proteinler, %25-30’unu da yağlar oluşturduğunda bunu sağlıklı beslenme olarak kabul edebiliriz.

Yağları temel olarak üç grupta toplarız. Birincisi tam doymuş yağlar dediğimiz grup hayvansal yağları içerir. Tereyağı, kaymak, krema, etler, şarküteri ve margarinlerdir. İkincisi tekli doymamış yağlar olan zeytinyağı, fındık yağı ve kanola yağıdır. Üçüncü grup ise çoklu doymamış yağlar olan ayçiçeği yağı, mısırözü yağı ve soya yağıdır. Bu üç yağ gurubunun da enerjisi aynıdır. Yani tereyağı daha yüksek kalorili, zeytinyağı daha az kalorili bir yağ değildir. Bazen yemeklerimizi yaparken tereyağı koymayıp zeytinyağı koyduk diye onun kalorisi daha az zannedip miktarını gönül rahatlığı ile bol bol koyabiliriz. Bütün yağların enerjisinin aynı olduğunu unutmamak gerekir. O nedenle zeytinyağını da dikkatli kullanmakta fayda var.

 

İnsan vücudunun aslında üç yağ gurubuna da ihtiyacı vardır. Günlük yaşamda et yediğimiz için tam doymuş yağ asitlerini vücudumuza almak için hayvansal yağlardan kullanmamıza gerek yoktur. Eğer bir gün içinde bir öğünü dışarıda yiyorsanız evde sadece zeytinyağı veya fındık yağı kullanabilirsiniz. Ama genelde evde yiyorsanız tekli ve çoklu doymamış yağları karışım olarak kullanabilirsiniz.

 

Eğer kilo probleminiz varsa günlük yağ tüketiminize özen göstermeniz gerekir. Çünkü yağlar yiyeceklerin miktarını değiştirmeden kalorisini çok yükseltirler. Örneğin bir salata yiyorsunuz diyelim. Eğer bu etli soslu bir salata ise ve siz bu salata daha lezzetli olsun diye biraz daha yağ koyarsanız, ceviz badem gibi yağlı tohumlar eklerseniz normale göre iki-üç kat daha fazla kalori alırsınız. Salata yediğinizi düşünürsünüz ama aldığınız kalori hamburger ve patates kızartmasının kalorisine eşdeğer olur. Su içsem yarıyor, metabolizmam hiç çalışmıyor diye düşünüp karamsarlığa kapılabilirsiniz. O nedenle yağlar konusunda dikkatli olmak gerekir. Hiç kızartma yemiyor olabilirsiniz, ekmeğinizin üzerine hiç yağ sürmüyor olabilirsiniz ama hiç farkında olmadan gizli yağ oranı yüksek bir yiyecek yiyor olabilirsiniz.

Yağlar içine girdikleri yiyecekleri yumuşatırlar ve gevrekleştirirler. Örneğin hazır yediğiniz poğaçalar, açmalar, kremalı pastalar, soslu yiyecekler, kıymadan yapılmış etlerin yağ oranı yüksektir, dolayısı ile kalorisi yüksektir. Kilo probleminiz varsa gizli yağlara karşı dikkatli olmalısınız…
 

 


 


Yorumları Göster
Yorumları Gizle