GeriSağlık Egzersizde başarı bu testlere bağlı
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Egzersizde başarı bu testlere bağlı

Egzersizde başarı bu testlere bağlı
refid:21558236 ilişkili resim dosyası

Sağlıklı bir yaşamın ilk şartı olan egzersiz doğru şekilde yapıldığı sürece etkili oluyor. Egzersize başlıyorum diyerek başlamak ise bazı riskleri beraberinde getiriyor. Bu nedenle önce gideceğiniz spor salonunu seçmeli sonra da vücudunuzu tanımanızı sağlayacak testleri yaptırmalısınız. Aksi takdirde sakatlanmalardan, kilo vermek yerine almaya kadar birçok sorunla karşılaşabilirsiniz.

Kadın ve erkekteki yağ dağılım oranı farklılıklar gösteriyor. Kadınlarda beden yağlılığı genellikle kollar ve bacaklarda, kalça ve basen bölgesinde toplanırken (gynoid tip), erkeklerde gövdesel yağlanma yani göğüs, bel ve karın bölgesi yağlanması (android tip) daha fazla görülüyor. Spora başlamadan önce gerekli testlerin yapılmasıyla yağ oranı belirlenirken, egzersizin şiddeti de kontrol altına alınıyor. The Shore Club üyelerine sağlıklı bir egzersiz için ölçümler yapan Yrd. Doç Dr. İlhan Odabaş,  “Kadın ve erkekte yağlanmanın normalin üzerinde olması hastalık risklerini de beraberinde getiriyor. Şişmanlıkla birlikte gelişen metabolik hastalıklar arasında şeker hastalığı, hyperkolesterol, hyperlipidemi eklem problemleri yer alıyor’’ diyor.
 
Vücut yağ oranının yüksek olmasının sebepleri arasında yaş faktörü (55 yaş üstü), cinsiyet (erkek olmak), aile geçmişi, hipertansiyon, hiperlipidemi, sigara ve alkol kullanımı, eklem rahatsızlıkları yer alıyor.  Bu sebeple uygulanan ‘’Kardio Vasküler Dayanıklılık’’ testinin önemi ortaya çıkıyor.
 
Kardio Vasküler Dayanıklılık ne demektir? Egzersizde önemi nedir? Nasıl ölçülür?
 
Yrd. Doç Dr. İlhan Odabaş, “Kardio Vasküler Dayanıklılık, bireyin yorulmadan uzun süre bir işi yapabilme kapasitesi anlamına geliyor. Dayanıklılığı temsil eder. Egzersize başlamadan önce uygulanan testlerden biridir. Birkaç metodla tespit ediliyor. Max VO2 yani birim zamanda kilogram kas kitlesi tarafından kullanılan oksijen miktarıdır. Diğeri kalp atım sayısı rezervi ki; bu yol spor kulüplerinde daha sıklıkla uygulanıyor. Bireyin  maksimal kalp atım sayısının rezervi hesaplanarak egzersizin şiddeti kontrol altına alınıyor. Bu sayede birey risksiz ve hedefe yönelik bir kardiyo programı uyguluyor. The Shore Club her iki yöntemi de kullanarak üyelerin iş yüklerini kontrol altına alıyor diyor.
 
Yaş faktörünü unutmayın
 
Yaşla birlikte beden yağlanması artıyor. Yirmi yaşında bir erkeğin  yağ oranı yüzde 12 iken, 40 yaşında bir erkeğin ise yüzde 15 oluyor. Kadınlarda her zaman yağlanma erkeklerden daha yüksek görülüyor.
 
Beden kompozisyonu ölçümünde hangi yöntemler kullanılıyor?
 
Beden kompozisyonu yağ ağırlığı ve yağsız beden ağırlığı olarak tanımlanıyor. The Shore Club’te beden kompozisyonunu ölçmek için iki ayrı yöntem kullanılıyor. Bioelektrik Empedans ve Skin Fold tekniği. Her iki yöntem de vücut yağlılığını değerlendiren indirekt teknikler. Skin Fold tekniği diğer tekniklere göre daha güvenilir bir teknik ayrıca bu teknik ile belirli bölgelerdeki yağ kalınlıkları tespit ediliyor ve bedende yağlı bölgelerin nereler olduğu hakkında bilgi sahibi olunuyor. Spor eğitmeni bu haritadan yola çıkarak amaca uygun bir egzersiz programı hazırlayabiliyor. Egzersiz yapan bir birey amaca uygun bir program yaparsa yağ ağırlığı azalıyor. Yağsız beden ağırlığı artıyor. Böylece fit bir bedene sahip oluyor.
 
Şişmanlığa dikkat
 
Yrd. Doç Dr. İlhan Odabaş,  “Yaşam şekli, beslenme alışkanlıkları, egzersiz alışkanlıkları beden kompozsiyonunda farklılıklar doğuruyor. Bugün Amerika’da doğacak çocukların yüzde 80’inin şişman olarak doğacağı tahmin ediliyor. Ülkemizde de şişmanlık giderek artıyor. Hızlı beslenme alışkanlığı özendirilmeye devam ederse şişmanlıkta diğer ülkeleri de geçeceğiz” diyerek durumun önemine dikkat çekiyor.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle