Pop yıldızlarının kaleminden pop müziÄŸin ölümsüzleri

Güncelleme Tarihi:

Pop yıldızlarının kaleminden pop müziğin ölümsüzleri
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 17, 2004 00:00

Bono, Britney Spears, Elton John, Elvis Costello gibi ünlüler Rolling Stones Dergisi için son 50 yılda pop müziÄŸine damgasını vuran ‘ölümsüz’ isimlerin portrelerini yazdı. Kalemi eline alan ünlülerden bazıları bu fırsatı ustalarına hayranlıklarını ifade etmek için kullanmayı seçti. Billy Joel gibileri ise yeri gelmiÅŸken arkadaÅŸlarını inceden iÄŸnelemeyi tercih etti.50 ÖLÃœMSÃœZ Ä°SÄ°MRolling Stones dergisi için son 50 yılda pop müziÄŸe damgasını vuran 50 ölümsüz ismin portresini yazdı. Derginin piyasadaki son sayısında özel bir bölüm ayrılan yazılar her bir starın illüstrasyonlarıyla yayınlandı. Kalemi eline alan ünlülerden bazıları bu fırsatı ustalarına hayranlıklarını ifade etmek için kullanırken bazıları fırsat bu fırsat deyip, inceden iÄŸnelemeyi tercih etti. ÖVGÃœLER VE YERGÄ°LER GEÇİDÄ°Mesela Elvis Costello, Beatles için, dağılmalıydılar, çünkü ÅŸarkıları artık dinleyicilere aitti, diye yazdı. Elvis Presley’i yazan Bono, ‘Neden idollerimizin kendi yarattıkları çarmıha gerilmesini bekleriz, ölmeyince paramızı geri isteriz? Fakat Amerika onu ısırmadan Elvis Amerika’yı yemiÅŸti...’ yorumunu yaptı. Billy Joel ise Elton John’a iÄŸnesini batırmaktan geri kalmadı: Neden daha az ÅŸarkı bestelemiyorsun Elton? Sayfa 16-17BRITNEY SPEARS, MADONNA’YI YAZDIAffedersiniz ama, ABD BaÅŸkanı yerine Madonna’yla buluÅŸmayı tercih ederim. Ä°zah etmesi zor, fakat kiÅŸiyi yıldız yapacak sihirli bir özelliÄŸe sahip. İçi ışık dolu, hepimizden daha dikkat çekici. Hálá zirvede, orospu hálá güzel.BOB DYLANÅžarkı sözlerini daktiloyla yazan besteciGüçlü bir ÅŸarkıcı, sesinde sayısız karakter barındıran büyük bir müzikal aktördür Dylan. Onu birlikte çalışmaya baÅŸladığımızda tanıdım. Ä°lk ÅŸarkılarında, anlattığı kiÅŸileri sert ve acımasız bir üslupla anlatır. Folk müziÄŸin saflığını savunanlara karşı isyan bayrağını açar. ‘Like a Rolling Stone’ ya da ‘Ballad of a Thin Man’i söylerken kararlıdır sesi. Ä°syana isyan eden bir isyankardır. O yıllarda Dylan’ın arkadaÅŸları müzikçiler deÄŸil, Allen Ginsberg gibi ÅŸairlerdi. Dostluklarının esiniyle ÅŸarkılarda o güne kadar rastlanmayan imgeler yarattı. 1966’da Nashville’e gittiÄŸimizde, hayatımda ilk kez daktiloyla çalışan besteciyle karşılaÅŸmıştım. Stüdyoda bir kenara çekilir, ÅŸarkılara söz yazardı. Çalışırken klik, klik, klik, ding sesi duyulurdu. MüthiÅŸ hızlı yazardı, çünkü anlatacağı çok ÅŸey vardı. Bestecilikte gelenekseli aÅŸmayı, gerektiÄŸi kadar uzun yazabilmeyi, yaratıcılığı nereye kadar kullanmak gerektiÄŸini ondan öğrendim. Engelleri yıkıp, ÅŸarkılara gökyüzünün sonsuzluklarını açtı. Åžimdilerde yazdıkları da harika ÅŸarkılar. Büyüleyici bir samimiyet var içlerinde. Dylan hep iyinin ölçütü olarak kalacak.Robbie RobertsonSTEVIE WONDERÅžarkısını söylemek için kıçımı yırtmıştımÖyle çok yeteneÄŸi var ki, bunlardan hangisinin onu gelmiÅŸ geçmiÅŸ en büyük isimlerden biri yaptığını söylemek zor. Önce sesinden bahsetmek lazım. Ray Charles’la birlikte gelmiÅŸ geçmiÅŸ en büyük blues ÅŸarkıcısı. Hiç kimse onun gibi söyleyemez. Biliyorum, çünkü ‘Signed, Sealed, Delivered’ı albümümde söylerken, onun çıktığı tiz seslere ulaÅŸmak için kıçımı yırtmam gerekmiÅŸti. Piyanist olarak yıllarca birlikte çaldık, hálá yaratıcılığıyla beni ÅŸaşırtır. Onu bir de armonika çalarken dinleyin... Sanırım iyi bir müzikçiyim. Ama o baÅŸka bir ligin oyuncusu. Charlie Parker, John Coltrane’le çalar, yine de özgün sesini koruyabilir. Ä°yi bir insandır. MüziÄŸini iyilikler için kullanır. Mesajı sevgidir ve günümüzün dünyasında parlak bir ışık gibidir.Elton JohnELTON JOHNNeden daha az ÅŸarkı bestelemiyorsun Elton?Ondan önce rock dünyası James Taylor benzeri gitarcı bestecilerle doluydu. Elton sayesinde rock müziÄŸine piyano eksenli ÅŸarkılar girdi. Piyanosunu vurmalı çalgılar, davul gibi de kullanır. Elton’ın müziÄŸi ritmiktir, Afrika esintileri taşır, gospel ve blues’un en iyi örneklerinden kaynaklanan senkoplar içerir. Ä°lk döneminde, yani ‘Elton John’ albümünden ‘Goodbye Yellow Brick Road’ albümüne dek Bernie Taupin’le harika ÅŸarkılar yazdı. Benim gibi komik görünümlü piyanist, ÅŸarkıcı ve bestecilere sahne yolunu açtı. Ä°kimiz de büyük rock gruplarının piyanisti olmaya hazırlanıyorduk, sonunda aptal gözlükleriyle ortada dolaÅŸan iki rock starı olduk. 1993’ten bu yana ÅŸarkı yazmıyorum. Ne zaman karşılaÅŸsak bana ‘Billy neden yeni ÅŸarkı yazmıyorsun’ diye soruyor. Ben de ona ‘Sen neden daha az ÅŸarkı yazmıyorsun’ diyorum...Billy JoelRAY CHARLESNotalara ruhunu koyuyorÅžarkılardaki vurgusu kimseye benzemez. Zamanı kullanması çok farklıdır. BeklediÄŸinizi yapmaz. Fakat tercihi hep doÄŸrudur. Büyük cazcılar gibi müziÄŸinde zamanla oynamayı bilir. Sesinin yanı sıra bestelediÄŸi ÅŸarkılar da müthiÅŸtir. Büyük müzikçi, müthiÅŸ stüdyo sanatçısı, harika bir prodüktör ve büyüleyici bir düzenlemecidir. Bu nedenle ona ‘dahi’ denmiÅŸtir. Country müziÄŸini nasıl yeniden yarattığını hatırlayın. Ä°nsanoÄŸlu için sınır olmadığını göstermiÅŸtir. DokunduÄŸu her ÅŸeye kiÅŸiliÄŸini katar. Onu dinlerken hep bir ÅŸeyler öğrenirim. Soul müziÄŸini bana Ray Charles, Sam Cooke, Bobby Bland, Solomon Burke gibi sanatçılar öğretti. Onlar müziÄŸe ruhlarını katabilen sanatçılar. Bu müzik pazarlama faaliyetlerinden bağımsız olarak evrenselleÅŸmiÅŸtir. Ray Charles müziÄŸi kendi gibi kalarak deÄŸiÅŸtirmiÅŸtir.Van MorrisonBEATLESDağılmalıydılar, çünkü ÅŸarkıları artık dinleyicilere aittiBeatles’tan önce Ä°ngiltere’nin kuzeyinden hep komedyenler çıkardı. Ä°lginçtir, grubun ilk plaklarını basan firma komedi yayımlayan Parlophone. Beatles sayesinde ilk kez tüm dünyanın ilgisi aynı anda bir gruba odaklandı. Plakları sonsuza kadar satabilir ama dinleyiciler Michael Jackson’ı hiçbir zaman Beatles kadar önemsenmeyecek.Beatles sayesinde ÅŸarkı yazmak sıra dışı bir eylem olmaktan çıktı. Ciddi konular, sorunlar pop ÅŸarkılarına girdi. Lennon ve McCartney olaÄŸanüstü yetenekli besteci, iyi birer ÅŸarkıcıydı. McCartney ayrıca gerçek bir gitar virtüözüydü. Çok parlak olmasa da Harrison’ın soloları mırıldanmaya müsait, ayrıca düzenlemelere uygundu. Ringo Starr kimsenin taklit edemeyeceÄŸi üsluba sahipti, deneyenler beceremedi.En sevdiÄŸim albümleri ‘Rubber Soul’ ve ‘Revolver’. Ä°kisinde de blues, psychedelia, protest gibi diÄŸer müziklerin izi hissedilmekle birlikte bu açıkça yapılmıyor, ayrıca dönem müziÄŸi deÄŸil.1999’da, Paul McCartney’le bir konser vermiÅŸtik. Provalarda ‘All My Loving’de eÅŸlik üzerine konuÅŸtuk. Fakat sahneye çıktığımızda, daha ilk dizelerde dinleyiciler hep bir ağızdan söylemeye baÅŸladı. Åžarkı kaybolup gitti. O an Beatles’ın neden konserlerine son vermek zorunda kaldığını anladım. Artık ÅŸarkılar onların deÄŸil, herkesindi.Elvis CostelloELVIS PRESLEYAmerika onu ısırmadan o Amerika’yı yediElvis müzikal, cinsel ve politik açıdan her ÅŸeyi deÄŸiÅŸtirdi. Elastik sesi ve vücuduyla hepimize çok ÅŸey sundu. Onunla birlikte dünya da deÄŸiÅŸti. 1950’lerin pop ikonuydu ama 1960’lardakilerin yeteneklerine sahipti. 1970’lerde şöhreti hayranlarıyla kan bağına dönüştürdü. DünyevileÅŸtikçe hayranlarının gözünde tanrılaÅŸtı. Bay Pelvis (leÄŸen kemiÄŸi) Elvis’in bir eli blues birikiminde, diÄŸeri rock müziÄŸinin köklerini oluÅŸturan gospel’lardaydı. Omurgasından kıvılcımlarla akan ÅŸimÅŸekle bir kuÅŸağın tüm bireylerine elektroÅŸok tedavisi uyguladı. Onları duyarsızlığı reddetmeye çağırdı. Elvis politik bir kiÅŸilik gibi görülmeyebilir. Fakat bireylerin dünyayı algılayış biçimini deÄŸiÅŸtirmek politik bir yaklaşım, engelleri yıkmak sosyal hak mücadelesine katkıdır. Neden idollerimizin kendi yarattıkları çarmıha gerilmesini bekleriz, ölmeyince paramızı geri isteriz? Fakat biliyor musunuz, Amerika onu ısırmadan Elvis Amerika’yı yemiÅŸti...BonoMICHAEL JACKSONAynı çağı paylaÅŸtığımız için ÅŸanslıyızMichael Jackson dünyanın en büyük ÅŸovmeni. Ondan önce Beatles, Elvis, Frank Sinatra vardı. ‘Billie Jean’ en önemli albümüdür. Sadece ticari baÅŸarısıyla deÄŸil, albümün derinliÄŸiyle de dikkat çekici. Billie Jean ÅŸarkısını 12 parçaya bölüp, 12 liste başı ÅŸarkı yapabilirsiniz. Michael Jackson’sız bir dünya bugünkünden çok farklı olurdu. Böylesine yetenekli bir sanatçıyla aynı zaman dilimini paylaÅŸmamız hepimiz için büyük nimet, çünkü hepimizin hayatını zenginleÅŸtirdi.Antonio ‘La’ ReidROLLING STONESHayret, Keith hálá hayattaGenç kuÅŸaklar Rolling Stones’u sadece pop ilahı olarak tanıyor. Müzikleri hakkında pek fikirleri yok. Fikir edinmek isteyenlere ilk dört albümlerinin Amerikan versiyonlarını göndermek isterdim: ‘England’s Newest Hitmakers’, ‘12x5’, ‘Now’, ‘Out of Our Heads.’ Dersimizin ikinci bölümü topluluÄŸun en parlak çağı üzerine olurdu: ‘Beggars Banquet’, ‘Let It Bleed’, ‘Sticky Fingers’, ‘Exile on Main Streeet.’ Tarihe geçecek tempoyla birbirinden güzel albümler yaptılar. Ve tüm bunları 3 buçuk yılda gerçekleÅŸtirdiler. Müzikleri sıra dışı denecek kadar kaliteliydi. Heyecan verici, tuhaf ve mükemmeliyetten uzaktı. Müziklerine ve tavırlarına baktığınızda, tıpkı geleneksel blues sanatçıları gibi, ‘Şov dünyasının parçası deÄŸiliz, pop yapmıyoruz’ diye haykırdıklarını fark ediyordunuz. Bugün Stones, birçok açıdan, 1960’lardan daha iyi çalıyor. Jagger kadar iyi olabilmek için en az ondan 10 kat uzun yaÅŸamak gerek. Keith’in bugüne kadar hayatta kalması bile baÅŸlıbaşına hayret verici. Konserlerde dinleyicileriyle iletiÅŸimleri geçmiÅŸteki kadar güçlü. Hálá onlardan öğreneceÄŸimiz çok ÅŸey var.Steven Van ZandtÂ
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!