Penis için uçan, yüzen, sürünen hayvan vajinaya bitkiler ve yumuÅŸakçalar

Güncelleme Tarihi:

Penis için uçan, yüzen, sürünen hayvan vajinaya bitkiler ve yumuşakçalar
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 02, 2005 00:00

Argoda eÅŸcinsel anlamına kullanılan ‘nakka’nın Arapça diÅŸi deve anlamına gelen ‘naka’dan üretildiÄŸini, aptal anlamında kullanılan ‘angut’ ya da ‘kerkenez’in kuÅŸ türü olduÄŸunu çoÄŸumuz bilmeyiz. Prof. Dr. Halil Ersoylu’nun araÅŸtırmasına göre, hayvan adları argoda binbir çeÅŸit anlamda kullanılıyor.Sadece cinsel organlara takılan isimler bile yeterince zengin: Penis, ‘kuş’ gibi uçan, ‘yılan’ gibi sürünen, ‘babatorik, torik’ gibi yüzen hayvanlarla kodlanırken, vajina ‘midye’, ‘tavÅŸan’ gibi hayvanlarla simgeleniyor. TÃœRK dilinde dar anlamda kullanılan ve ‘külhanbeyi aÄŸzı, tulumbacı aÄŸzı, ayak takımı aÄŸzı’ gibi nitelemelerle adlandırılan argonun en zengin ilham kaynaklarının başında hayvan isimleri geliyor. Türk argosunu inceleyen Prof. Dr. Halil Ersoylu, hayvanlar üzerine üretilen argoyu karada, suda ve hayalde yaÅŸayan hayvanlar olarak üç grupta sınıflayıp geniÅŸ bir çalışma gerçekleÅŸtirdi. Prof. Ersoylu’nun ‘Türk Kültüründe Argo’ adlı derleme kitapta yer alan çalışmasına göre, kuÅŸlar argomuzda hatırı sayılır bir yere sahip. Ahmak, aptal, salak anlamında ‘angıt-angut’, ‘ördek’ deniliyor. ‘Karga taÅŸlamak’ kadınlara sarkıntılık yapmak anlamında kullanılırken, genç ve güzel kızlara ‘civciv’, ‘piliç’, kadınlara ‘tavuk’, evli kadınlara ise ‘ev tavuÄŸu’ adları yakıştırılıyor, argo jargonunda. Prof. Ersoylu, kuÅŸun insanın konuÅŸmasından içki içmesine, kılık kıyfetinden saç, bıyık ve sakalına, parasına puluna, kadar varan çok çeÅŸitli anlamlarda kullanıldığına dikkat çekiyor. ‘Birçok milletin mitolojisine bakılırsa, insanoÄŸlunun en eski ve asla vazgeçilmez hayallerinden birinin ‘uçma iÅŸi’ olduÄŸu görülür. Öyle olunca bunun argoya girmesi de gayet tabiidir.’Edebi dilde ‘kuÅŸ gibi’ çabukluÄŸu anlatılırken, argoda ‘kanatlandır’ kapıp kaçarak yapılan hırsızlık yerine kullanılıyor.Argocunun aÄŸzında ‘uçmak’ uyuÅŸturucu almak, cinsel iliÅŸkide bulunmak, hayale dalmak, ‘uçup gitmek’ kendinden geçmek diye anlam buluyor. BirçoÄŸumuzun kullandığı bir argo kelime ‘uçuk’ da argoda hayal ürünü anlamına geliyor. Argocunun dilinde ‘uçak’ ve ‘uçuşçu’ fahiÅŸeyi, ‘uçurmak’ da kapkaç yapmak yerine kullanılıyor.CÄ°NSELLÄ°K EN ZENGÄ°N ALANArgoda, tüm hayvanlar cinsel anlamlara bürünebiliyor. Prof. Ersoylu, örnek olarak, erkeklik organının ‘kuş’ gibi uçan, ‘yılan, kör yılan’ gibi sürünen, ‘tavÅŸan yavrusu’ gibi kaçan, ‘balık, babatorik, kalkan, kefal, torik’ gibi yüzen özelliklerle anlatılabildiÄŸini söylüyor. Argocu, tüm bunların yanı sıra kendi ilhamıyla ürettiÄŸi ‘pantolon balığı’ deyimiyle de erkek cinsel organını anlatıyor.Argoda, kadın cinsel organı ise ağırlıklı olarak bitki isimleriyle simgeleniyor: Gül, karanfil, badem, dilli badem, fıstık, incir, enginar, ÅŸalgam, ÅŸeftali, karpuz dilimi. Bu arada ‘tüy’, ‘atgözü’ ve ‘midye’ de kullanılıyor. Bitki dünyasından erkekler için seçilen isimler ‘Havuç, patlıcan.’Prof. Ersoylu, argoda eÅŸcinsel erkek karşılığı 150’ye yakın kelime olduÄŸunu ancak bunlardan çok azının hayvanlarla anlatıldığını söylüyor. EÅŸcinsellerler her kategoriden hayvan ismiyle anılabiliyor: Böcek, keçi, kuzu, inek, nahha-nakka (diÅŸi deve) ve tavÅŸan.KuÅŸlar, fahiÅŸe tanımlamasında yine ön plana çıkıyor. Argoda en çok kullanılan benzetme ‘kaldırım kuÅŸu’, ‘civciv’ ve ‘tavuk’. Yunanca kartlaÅŸmış koyun anlamına gelen ‘marya’ da yaÅŸlı fahiÅŸeyi anlatıyor.HAYALÄ° HAYVAN YARATTILARProf. Ersoylu, bazı argo kelimelerin yaratıcısının kimliÄŸi, yaÅŸamı hakkında ipuçları içerdiÄŸini vurguluyor. ‘Mesela polisten kaçan hırsız ‘akrep’ der polise. Sözcükler argocunun, sadece kendisini deÄŸil ait olduÄŸu zümreyi dahi ele verebilir. Akrebin hırsızlar zümresince kullanıldığını hissedersiniz.’Argonun ilginç yanlarından biri aynı konuda hem yüceltici hem de aÅŸağılayıcı terimler içermesi. ÖrneÄŸin cezaevi hem ‘aslan yatağı’ hem de ‘it deliÄŸi.’ Prof. Ersoylu, argocunun konumuna göre sözcük seçtiÄŸini belirtiyor.‘Dragon’ ve ‘ejderha’ deÄŸiÅŸik dillerden Türk argosuna farklı adlarla geçen hayali hayvanlar. Ancak masalların korkunç canavarları, Türk argosunda acınacak hale gelmiÅŸ. ‘Dragon,’ züğürt, yoksul, parasız anlamında kullanılıyor. ‘Ejderha’ ise uyuÅŸturucudan elde edilen duman. ARGOCU SIKILDIKÇA YARATIRArgonun da bir dilbilgisi olduÄŸu söylenebilir. Bazen kelimeler, ek sesler alıyor. ‘Bön’ anlamındaki ‘inek’, kimi yerde ‘ineko’ oluyor. Argocu yabancı sözcükleri de uyarlayabiliyor. Arapça diÅŸi deve anlamındaki ‘naka’, argoda ‘nakka’ ya da ‘nahha’ya dönüşüyor.Kaba kiÅŸilere ‘ayı’, ‘eÅŸek’, ‘öküz’, ‘sığır’, ‘pantollu hayvan’ demekle yetinmeyenler bitkilere baÅŸvuruyor: Ahlat, bayır turpu, hıyar. Aynı sözcükten sıkılan çeÅŸitlemesini üretmiÅŸ: ‘HıyaraÄŸa, hıyaraÄŸası, hıyar aleyhisselam, hıyarlof, hıyar tarlası.’Prof. Ersoylu, argoda bazı hayvanların hiç anılmamasının da ilgi çekici olduÄŸunu söylüyor. ÖrneÄŸin, Türk boylarının düşünce dünyasından Türk mitolojisine geçen kartal. Nedeni muhtemelen kartalın yarattığı heybet, hakimiyet çaÄŸrışımını argocunun ne kendisinde ne de karşısındakilerde bulması. Bilimsel açıdan kartalla aynı türe giren ‘kerkenez’ ne yazık ki kendini kurtaramamış. Ahmak, salak anlamında kullanıyor. Ersoylu’ya göre nedeni kartalın canlı av peÅŸinde koÅŸması, kerkenezin ise leÅŸle beslenmesi.Argo sözlüğündenÄ°spinoz:Geveze, boÅŸboÄŸaz. Bülbül: Aktif eÅŸcinsel erkeÄŸe göre, cinsel iliÅŸkiye girdiÄŸi oÄŸlan. Kuşçu: Muhabbet tellalı. Hindi: Kolay aldatılabilen zengin, ÅŸaÅŸkın. Çomar: YaÅŸlanmış çapkın. Kırkayak: Tren Kene: Para Sıçan:Yaşı küçük hırsız. Uskumru: Jigolo. Havyar: Dışkı. HorozoÄŸlu: Açık artırmada, anlar anlamaz pey süren kiÅŸi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!