GeriKelebek Oruç tutmak zayıflatmıyor
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Oruç tutmak zayıflatmıyor

Endokrinoloji, Diyabet ve Metabolizma Uzmanı Doç. Dr. Selçuk Can, obezite (şişmanlık) sorunu bulunanların oruç ayı ramazanı perhiz fırsatı olarak değerlendirmelerinin yanlış olduğunu söylüyor. Oruç tutanların hareketsiz kalma eğilimi bulunduğunu söyleyen Doç. Dr. Can, bunun tam aksine kilo artışına yol açtığı görüşünde.

Ramazan ayında oruç tutarak fazla kilolarından da kurtulmak isteyenlerin sayısı az değil. Oysa, Amerikan Hastanesi'nde Endokrinoloji, Diyabet ve Metabolizma Uzmanı Doç. Dr. Selçuk Can hiç böyle düşünmüyor. Oruç tutanların hareketsiz kalma eğilimi bulunduğunu söyleyen Doç. Dr. Can, bunun tam aksine kilo artışına yol açtığını söylüyor. Kilo almaya karşı özellikle iftar sonrası hareketsiz kalınmaması, hatta 2 saat yürüyüş yapılmasını öneren Doç. Dr. Can, ‘‘Bazı kişiler de özellikle kış aylarında sahura kalkmadan oruç tutuyorlar. Bu özellikle şeker hastaları için sakıncalı. Şeker hastaları mutlaka sahura kalkmalı’’ diyor ve şeker hastalarının sahurda kızartmalar ve glikoz içeren tatlılar tüketmemesi, çay içmemesi gerektiğini belirtiyor.

Ramazan'da kandaki şeker düzeyinin ilk günlerde düştüğünü ancak ikinci haftadan sonra 40-80 puan arasında yükseldiğini belirten Doç. Dr. Can, ‘‘İftarda yenen yiyeceklerin hem kalorileri fazla, hem de miktarı fazla. Bu kilo artışına yol açar. İftarda tıka basa yemek, pankreasa şeker yüklemesi yapmak gibi. Pankreas yorulur ve kan şekeri artar’’ diyor.

Özellikle şeker hastalarının ‘iftarlık’ adı verilen peynir, zeytin, ekmekten oluşan kahvaltı yapmalarını, bundan 2 saat sonra ise etli sebze yemeği, tavuk veya dana etinden oluşan akşam yemeklerini yemelerini öneren Doç. Dr. can, ara öğün olarak da yoğurt ve meyve yöneriyor. Doç. Dr. Can, Ramazan ayında güllaç, baklava, helva gibi tatlıları ve etli pide, sucuk, kızartma gibi yağlı yiyecekleri tüketenlerin vücut ağırlıklarında 2-5 kilo artış görüldüğünü söylüyor.

Doç. Dr. Can, insülin iğnesi kullanan, hamileler, kan şekeri normalin altına düşen (hipoglisemi), 65 yaşın üzerinde olan, düzenli ilaç kullanmayan ve diyetini uygulamayan şeker hastalarının oruç tutamayacağı, kan şekeri 140 ml/dl. altında olan ve insülin kullanmayan Tip 2 (sonradan edinilen) şeker hastalarının oruç tutabileceği görüşünde.

Şeker hastalarının sahura kadar uyanık kalmaması gerektiği uyarısında da bulunan Doç. Dr. Can, ‘‘Uykusuzluk ertesi günü başağrısı, tansiyon düşüklüğü, unutkanlık ve iş hayatında verimsizliğe yol açar. Geceleyin ve sahurda bol su içilmeli. Kahve ve gazozlu içeceklerden ise uzak durulmalı’’ diyor.


Sağlıklı da olsanız hafif yiyin


İftarda, hafif ve azar azar yenmeli.

İftardan sonra oturup kalmayın. Hareketli olun.

24 saatlik total kalori ve karbonhidratları (toplam enerji kapasitesi) Ramazan öncesiyle aynı düzeyde olmalı.

Mide ve bağırsakları zorlayıcı kızartma türü, yağ oranı yüksek yiyeceklerden uzak durulmalı.

İftardan sonra sahura kadar 2 litre su içilmeli.

Mutlaka sahura kalkılmalı.

Çaydan uzak durulmalı.

Lifli gıdalar ve sebzeler tercih edilmeli.

Meyvelerde kısıtlama yok. Öğünlerden 2 saat sonra ve proteinle (süt ve yoğurt) beraber meyveleri almayı tercih edin.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle