Onların Süpermen’i varsa bizim de FevkalbeÅŸer’imiz var

Güncelleme Tarihi:

Onların Süpermen’i varsa bizim de Fevkalbeşer’imiz var
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 13, 2005 00:00

Karikatürist Mehmet Çilingir’in Memo Tembelçizer takma adıyla yarattığı Osmanlı Süpermen’i FevkalbeÅŸer, Penguen dergisinde son üç aydır kötü adamlara karşı savaşıyor. O da Süpermen gibi bir gazeteci. Adı Kemalettin Kunt. Havadis-i Gündelik gazetesinde çalışıyor.Lamia Langırt adında açılamadığı bir sevgilisi var. Ãœstünü deÄŸiÅŸtirince F harfli pelerini, yaÄŸlı güreÅŸ kıspeti, pos bıyıklarıyla Osmanlı süpermeni FevkalbeÅŸer’e dönüşüyor.FevkalbeÅŸer (Ãœstün Ä°nsan), Mehmet Çilingir’in Penguen dergisindeki YaÄŸlı GeçmiÅŸ Zaman köşesinde çizdiÄŸi tiplerden biri olarak ortaya çıktı. Sonra, çizer FevkalbeÅŸer üzerine bir iki espri daha bulunca bunun tek başına bir tip olmaya çok müsait olduÄŸuna karar vermiÅŸ. FevkalbeÅŸer aslında Süpermen’in Osmanlı döneminde yaÅŸayan yerli versiyonu. Varsayın ki Süpermen’in gündelik hayatta kullandığı kimlik olan gazeteci Clark Kent 1800’lerin sonu 1900’lerin başında MeÅŸrutiyet, Tanzimat dönemleri Ä°stanbul’unda yaÅŸamaktadır. Tabii bizim tip alaturkadır ve adı Kemalettin Kunt’tur. Clark Kent’in çalıştığı Daily Planet gazetesi, Havadis-i Gündelik olmuÅŸtur. Tıpkı Clark Kent’in Süpermen filmlerinde aşık olduÄŸu ama asla açılamadığı kadın kahramanlar Lois Lane ve Lana Lang gibi onun da Lamia Langırt adında platonik bir aÅŸkı vardır. Süpermen’in yumruÄŸu yerine FevkalbeÅŸer karşısındaki kötü adamlara Osmanlı tokadı aÅŸketmektedir. Mesela soÄŸuk havalardan sorumlu olan ‘Balkanlardan Gelen SoÄŸukhava Dalgası Adam’ı yumuÅŸatmak için FevkalbeÅŸer Osmanlı tokadı atar. Ancak bu iÅŸe yaramayınca adamı Åžarköy Åžarabı’yla sarhoÅŸ edip yumuÅŸatır ve hava günlük güneÅŸlik olur. Günlük hayatta ‘Lamiaanım’a açılamayan Kemalettin Kunt, kötü bir adamla veya zor bir durumla karşılaşınca kuytu bir yere gidip üstündeki elbiseyi çıkarır. F harfli pelerinli kıyafetiyle FevkalbeÅŸer’e dönüşür. Pala bıyığı ve kaslarıyla pek bir heybetlidir. Çilingir, bundan sonraki bölümlerde de FevkalbeÅŸer’in maceralarına Balkan Savaşı, Kırım Savaşı gibi gerçek olayların ekleneceÄŸini, hatta biraz daha bugünün gündemine gönderme yapan olaylar yaÅŸayacağını söylüyor.Mehmet Çilingir tembel deÄŸil çokçizerAdımı yazmak çok uzun geldiÄŸi için Memo yaptım. Tembelçizer mahlası ise eskilerin bant karikatürü Hasbi Tembeller’e gönderme. FevkalbeÅŸer’le deÄŸil de Kemalettin Kunt’la aramda bayağı bir benzerlik görüyorum. Lamia ile iliÅŸkisi yönünden... Sosyal açıdan pek faal biri deÄŸilimdir. FevkalbeÅŸer’in ise tam tersiyim. Süpermen Amerika demektir, FevkalbeÅŸer de Osmanlı’da hakim otoriteyi temsil ediyor. Ben genelde muhalefet tarafında olan bir insanım. Her türlü otorite durumunda elimde olmadan kendimi muhalefet tarafında buluyorum. Aslında biraz tedirgin oluyorum bir mizahçı olarak bu kadar otoriteyi temsil eden bir karakter çizmekten, ama bir yandan da bu karakteri çizerek kendimi ciddiye almamış olduÄŸum için büyük bir mizahi tat alıyorum. Kendimi bildim bileli çiziyorum. Ortaokulda bir kez Gırgır dergisine gitmiÅŸtim ama amatörlere bakılan gün deÄŸilmiÅŸ, o baksın ÅŸu baksın derlerken Latif Demirci bakmıştı. Şöyle çiz, diye bana çöpten adamlar çizmiÅŸti, onları hálá saklarım. Gırgır’daki Galip Tekin’in çok etkisinde kaldım, Kemal Aratan’ın çizgisinden de çok etkilendim.Ä°lk çizgilerim Limon’da yayınlandı. Sonra PiÅŸmiÅŸ Kelle’de bir baktım üstüne para veriyorlar. ErtuÄŸrul Akbay’ın Gırgır’ında olmak çok da iç açıcı bir durum deÄŸildi ama köşem vardı. Tüm ergenlik bunalımlarım o dönemdeydi. Kimsenin gözüne batmadan, hiçbir kaygı duymadan her ÅŸeyi çizebildim. Hıbır ve Lemanyak’ta devam ettim. Mimar Sinan Ãœniversitesi’nin önce grafik, sonra heykel bölümünden atıldım. Açıköğretim Fakültesi’nde sosyal bilimleri bitirmeyi baÅŸardım! Zamanım cafe, sinema, ev, dergi, dörtgeninde geçer. Eskiden Rocky, Rambo, Robocop gibi kahramanlara hayrandım. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!