Motosiklet sektörü 2007’de 2006’yı arar mı?

Güncelleme Tarihi:

Motosiklet sektörü 2007’de 2006’yı arar mı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 31, 2007 00:00

Geçtiğimiz sene motosiklet sektörü açısından enteresan bir yıldı. Hatırlayalım, 2006’da özellikle Çin malı ’Harcıalem’ motorların piyasaya girmesi ile ortalık baya şenlenmişti.

Motosiklet satışlarındaki artış beklenenin üzerindeydi ve ben dahil (bana ne oluyorsa, sanki çok motor satılınca gazete bana daha çok para veriyormuş gibi) tüm motosiklet sektörü zil takıp, kanto havasında oynamaya niyetlenmiştik ki, devlet babanın "Oturun bakalim yerinize, ne fingirdiyonuz" diyerek 5 kardeşi Osmanlı misali tüm motor sevdalılarının yüzüne indirmesi ile şenlik menlik kalmadı. Yüzde 8’den yüzde 37’ye yükseltilen ÖTV, kazıklı Voyvoda usulü bir derin darbe oldu hepimize. O sevinçli hallerimizin yerini derin kederler aldı. Parasını ucu ucuna biriktirip bilmem kaç yıldır hayalini kurduğu motoru almayı planlayan motosiklet sevdalısı, fuarın 2’nci günü hayallerini başka baharlara erteledi. Firmalar çeşitli yollarla en azından ellerindeki motoru yasa yürürlüğe girene kadarki zamanda, kendi üstlerine alıp ellerindeki stokları yüzde 37’den kurtarmaya çalıştı. Ve o fuarın ikinci günü herhalde stoklarındaki motorları kendi şirketleri üzerine alan firmalar sayesinde bir günde Türkiye’de rekor sayıda motor satışı yapıldı. Sonra ortalık fena halde duruldu, sessiz bekleyişin ardından hafif bir kıpırdanma hissettik. Herkes ÖTV şokunu sineye çekmiş önüne bakacak hale gelmişti ki, Türkiyem Türkiyem Cennetim bir cilve daha yaptı. Döviz kurlarındaki dalgalanma, motosiklet sektöründe tusinami etkisi yarattı ve yılın başında ciddi satış rakamları ile pazarda büyük paylar elde eden firmalardan bile bu afete kapılıp gidenler oldu. 2006’nın motosiklet sektörüne son ’nanik’i ise yerli üretimi koruma adına motosiklet başına getirilen ek teminatlar oldu. Kör, topal 2006’dan çıkan motosiklet sektörü için ben hala çok çok çok umutluyum. Peşi peşine gelen bu afetlere rağmen "Yıkılmadık, ayaktayız!" diyen sektörü 2007’de neler bekliyor? İşte sektörün içinde olayları bizzat yaşayanların ağzından 2006 ve 2007 değerlendirmeleri:

Efsane Motor: 2007’de sektör kendine gelecek

Harley-Davidson’ın Türkiye Distribütörü Efsane Motor’un Yönetim Kurulu Başkanı Ferruh Tanay: "Satış rakamı görünürde ciddi bir artış göstererek 360 bin civarında gerçekleşmiş olsa da firmaların yılı kar ederek kapadığını söylemek pek mümkün değil. Onun için 2006’ya ’öyle bir yıldı’ demekle yetineceğiz. 2007 ise öncelikle firmaların ellerindeki ciddi miktardaki stokları elden çıkartmak için fiyat savaşı verecekleri bir yıl olacak. Bazı firmaların 2006’da başlayan olumsuzluklarla ya el değiştireceği yada tamamen piyasadan çekileceği bir yıl olacak. Tüketicinin bilinçlendiği ve de kaliteli dünyaca bilinen markaların ön plana çıktığı, ’ucuz etin yahnisi’ deyiminin anlam kazandığı bir yıl bekliyorum. MOTED hem büyümeğe hem de sektörün sorunlarına çözüm bulmaya devam edecek. Motoshow’07 muhteşem olacak. Meclisteki Trafik Kanunu umuyoruz yasalaşacak ve hem ehliyetlerde yenilik gelecek hem de motosikletler geçiş önceliği haklarını tüm gelişmiş ülkelerdeki gibi sahip olacaklar. Trafik sorununa çözüm konusunda motosiklet mutlaka gündeme gelecek ve şehir içi trafik sıkışıklığının çözümü için motosiklet kullanımı teşvik edilecek. Satışların 2006’dan daha fazla olacağını tahmin etmiyorum, ancak 2007 sektörün kendine geleceği bir yıl olacak."

Kanuni: Sektör Çin sendromuna rağmen büyür

Kanuni Motosiklet Pazarlama Müdürü Sait Orhan: "2005 yılında başlayan motosiklet pazarının nasıl bir zemine oturacağını herkes bilmekle birlikte sektör firmaları dahil hiç kimse maalesef inandığını söyleyemiyor. Halbuki Türkiye pazarının yaşadığı bu tecrübeyi yani ucuz motosiklet furyasını bir çok ülke yaşadı. Diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye’de de ucuz motosiklet serüvenine son kullanıcılar dur demeye başladı, çünkü hayatı kolaylaştırması beklenen bu araç kullanıcısına külfet olmaya başladı. Maalesef bu kötü hatırayı son 2 yıl içinde kurulan birçok firma Türkiye’deki müşterisine yaşattı. Bütün bunlara rağmen ucuz motosiklet furyasına bir anlamda sektörün ciddi firmaları teşekkür borçlu. Çünkü yıllardır sektörde faaliyet gösteren firmaların motosiklet pazarını bu kadar hızlı büyütmeleri beklenmiyordu. Bu görevi ucuz motosikletler yaptı ve şimdi bu büyümüş pazarı markalara bırakmaya başladı. Sektörün yıllık 350 binlere ulaşan satış adedinin artacağını bekliyoruz. Nitekim yatırım hedefini destekleyen göstergelerden biri de ucuz motosiklet sendromunu yaşayan ve atlatmaya başlamış pazardır. Pazar bu safhadan sonra büyümeye devam edecek ancak sektördeki marka sayısı çok azalacaktır. Sonuç olarak, 75 milyon nüfusa sahip Türkiye’de önümüzdeki birkaç yıl içinde her 100 kişiden 5 kişinin motosiklet kullanacağını hesap ediyoruz. "

Honda Türkiye: Satışlar 200-250 binde kalacak

Honda Türkiye A.Ş. Motosiklet Pazarlama ve Satıştan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Enver Dodanlı: "Eğer söz konusu soruşturma sonunda öngörülen vergiler konursa bu vergilerin damga vuracağı 2007, stokların eritilmesi için kampanyaların ve fiyat rekabetinin arttığı bir yıl olacaktır. Bu gelişmelerin sonucunda hali hazırda başlamış olan bayi ve distribütörlerin finansal krizleri hızlanacak iş bırakmalar, el değiştirmeler ve kapanmalar meydana gelecektir. Toplam pazar ise net bir düşüş gösterecektir, bizim pazar tahminiz trafiğe kayıt olan araç sayısı olarak yaklaşık 200-250 bin civarında olacağıdır."

Suzuki Motosiklet: Ucuzlar kalitelilere değer katacak

Suzuki Motosiklet Satış Müdürü Burak Kıray: "Sektörde yaşanan olumsuzluklara rağmen 2006 yılında motosiklet satış adetlerimizi yüzde 70 oranında artırmayı başardık. Çinli markalarının Türkiye pazarına girmesi ile birlikte tüketiciye sunulan ürün alternatifleri çoğalmıştır. Fiyat hassasiyeti ile yapılan satın alma tercihleri sonucunda yaşanan olumsuzlukların, önümüzdeki dönemde kalitesini ispat etmiş markalara değer katması kaçınılmazdır."

Mondial: 2007 üretime geçtiğimiz yıl olacak

Mondial Motorsiklet Genel Müdürü Faysal Takmaklı: "Türkiye de uzun yıllardır 49 cc moped ile tüketicisine hizmet veren sektör, 4 zamanlı motosiklete geçiş döneminin bu günlere sarkmasının tek nedeni, yüksek kar marjları ile satışların yapılmasından kaynaklanmaktadır. Bizler Mondial olarak kar marjımızı minimum sınırında tutup mümkün olduğu kadar çok tüketicinin motosiklet sahibi olmasını hedefliyoruz. Uğur şirketler grubuna bağlı olan Mondial, Nazilli’deki faaliyetlerine 2007 yılında üretim ile devam ettirecektir."

Trafik motosikletle çözülecek

BMW Motosiklet Satış ve Pazarlama Müdürü Simay Alsan: "Türkiye’de motosiklet sektörü, daha ekonomik motosikletlerin pazara giriş yapması ile 2004 yılından itibaren bir yükselme eğilimi gösteriyor. trafiğe kaydolan motosiklet sayısı 2005 yılda 227 bin iken, 2006 yılının ilk 8 ayı itibariyle 300 bin sınırı geçilmiş durumda. Sezon açılışı kabul edilen motosiklet fuarına 2005 yılında 40 bin ziyaretçi katılırken, 2006’da bu sayının 100 bin kişiyi aştığı belirtildi. Bu göstergeler sektörümüzün olumlu yönde geliştiğine ve motosikletin popülerliğinin yaygınlaştığına işaret etmektedir. Tüm beklenmedik dış etkenlere rağmen Türkiye’de 2006 yılı motosiklet parkının arttığı bir yıl oldu. Borusan Otomotiv, 2006 yılında bir önceki yılda gösterdiği satış performansının üzerinde bir satış performansı göstermeyi başardı. Motosiklet kullanımı, kişisel keyif ve sportif amaçların yanı sıra büyük kentlerde trafik sorununa önemli bir çözüm olarak görünmektedir. İstanbul gibi büyük kentlerdeki trafik problemi, motosiklet kullanımının artmasıyla daha aza indirgenecek, park sorunları büyük ölçüde çözümlenecektir. Motosiklet tüm bu avantajlarının toplumumuzda daha çok kabul göreceği ve motosiklet kullanımının artacağı yeni bir yıl geçirmeyi diliyoruz."

Hasarın tamir edilmesi 2008’i bulur

MotoGuzzi&Derbi Marka Müdürü Örsan Örs: "2006 yılı tüm motosiklet firmaları ve motosiklet tüketicisi açısından çok karışık bir yıl oldu. Sektör tam anlamıyla satış patlama yaşayacak derken, bir gecede konan vergiler nedeniyle çok zor günler geçirdik. 2006, şok üzerine şok yaşanan hem tüketiciyi hem de firmaları çok zorlayan bir seneydi. Sektörün aldığı darbeleri tam anlamıyla atması muhtemelen 2008 yılını bulacak. Bu ara dönemde 2007, bize bu hasarın ne kadar büyük olduğu konusunda fikir verecek olan kritik bir sene olarak önümüzde durmakta. "
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!