Motokrosun Türkiye’deki adresleri

Güncelleme Tarihi:

Motokrosun Türkiye’deki adresleri
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 07, 2006 00:00

Şehrin gürültüsünden ve kirli havasından sıkıldıysanız, bir de macerayı seviyorsanız motokros tam size göre. Türkiye’de motosiklet sürücüsü sayısının artmasıyla birlikte motokrosa ilgi duyan kitle de büyüyor. Çeşitli şehirlerde yeni parkurlar düzenleniyor. Meraklıları haftasonları kros tipi motosikletlerini alıp toprak yola dalıyorlar.

Tecrübesini artıranlar ise bir lisans alıp çeşitli parkurlardaki motokros yarışlarına katılabiliyor. Hatta 5-14 yaş grubundaki çocuklar için bile özel kurslar açılıyor.

HEZARFEN PARKURU

İstanbul’a en yakın


İstanbul kent merkezine en yakın motokros parkuru Büyükçekmece Gölü kenarındaki Hezarfen Havaalanı’nda bulunuyor. 2004’te Uluslararası Motosiklet Federasyonu’nun ve Avrupa Motosiklet Birliği’nin de onayından geçen parkurda, iki yıldır ulusal ve uluslararası yarışlar düzenleniyor. Hezarfen Havaalanı kalkış ve iniş pistinin hemen yanındaki bu motokros parkuru, iki hafta önce Avrupa Gençler Şampiyonası’nın bir ayağına evsahipliği yaptı. Süleyman Memnun Motosiklet Eğitim Merkezi ilkbahar ve sonbaharda bu parkurda motokros ve enduro eğitimi veriyor. Bu kapsamda kursiyerler start eğitimi, viraj dönme, rampa atlama, toprak ve gevşek zeminde kullanım konularında ders görüyor. Ayrıca, 4-13 yaş grubu çocuklar da kendileri için özel hazırlanmış parkurda 50 ila 80 cc’lik motosikletlerle motokros eğitimi alabiliyor.
/images/100/0x0/55eaa40cf018fbb8f88d40c9

HAYRABOLU PARKURU

İki yıldır gözde


Tekirdağ’ın ilçesi Hayrabolu geçen yıldan beri tüm Türkiye’den motokrosçuların gözdesi. Aslında Hayrabolu göletinin yanındaki parkurda 1990 yılından beri yarışlar düzenleniyordu. Ancak, bu yarışlar Trakyalı sporcuların katıldığı yerel yarışlardı. 2005’te ise parkur belediyenin de katkılarıyla ulusal yarışlarda kullanılabilir düzeye getirildi. Geçen yıl Hayrabolu Motosiklet Sporları Kulübü’nün organizsyonunu üstlendiği yarışlara 50’ye yakın lisanslı sporcu katıldı. Parkurda yüksekliği 15 metreyi aşan rampalar var. Ayrıca, yakınlığı sayesinde İstanbullu motokrosçular haftasonlarını değerlendirmek için Hayrabolu’nun yolunu tutuyor.

SUSURLUK PARKURU

13 atlama rampası

Balıkesir’in Susurluk ilçesindeki bin 800 metrelik yarış parkurunda da motokros yarışlar yapılıyor. Susurluk Belediyesi Motokros Parkuru’nda 13 adet atlama rampası bulunuyor. Zemin mil kum ve kırmızı topraktan oluşuyor. Bu sayede sporcular basit düşüşlerin etkisini daha az hissediyor. 2006 sezonu Türkiye Şampiyonası’nın ilk ayağı da yine bu parkurda yapıldı. Balıkesir Motosiklet Kulübü’nün başarılı organizasyonuyla yapılan yarışa 50’ye yakın yarışçı katıldı.

PARKURLAR NASIL OLMALI
/images/100/0x0/55eaa40cf018fbb8f88d40cb


Motokros trafiğe kapalı bir parkur dahilinde doğal engeller kullanarak yapılan bir spor. Motokros parkurları 1.4 kilometreden kısa ve 3 kilometreden uzun değil. Parkurun en dar yeri de sporcuların birbirini geçmesine izin verecek şekilde 9 metreden daha dar olmamalı. Zaten parkurdaki engebeler ve doğal veya yapay engeller ortalama süratin saatte 50 kilometrenin üzerine çıkmasına izin vermiyor. Üstelik hava koşulları değişse de her türlü motosiklet bu parkurda yarışabiliyor.

ÇOK SIKI ANTRENMAN GEREKİYOR

İddialı bir motokrosçu için bir motokros parkuruna gidip antrenman yapmak bile yeterli değil. Çünkü özellikle kışın zorlu ve çamurlu parkurlarda motosikleti kontrol etmek için kollara ve bacaklara büyük yük biniyor. Kolları ve bacakları güçlendirip dayanıklılığı artırmak için ekstra kondisyon çalışması yapmak gerekiyor. Bu amaçla birçok motokrosçu sabah veya akşam koşu yapıyor. Ayrıca ağırlık çalışması yapıyorlar. Motokrosçular antrenmanını aksatmanın olumsuz etkisini hemen görüyor. Motorun üzerine antrenmansız çıkınca yarım saat içinde kollar ve bacaklarda ağrı başlıyor.

KIŞIN ZORLUK ARTIYOR

Kışın zemin şartları çok daha zorlu oluyor. Gevşek karda motosikleti uzun süre sürmeniz mümkün olmuyor. Buzda yarışıyorsanız da defalarca yere düşmeye hazır olmalısınız. Hava şartları ağır, aynı zamanda soğuk hava ve yağışla da mücadele etmek zorundasınız. Motosikleti istediğiniz gibi yönlendiremezsiniz. Gaza yüklenirseniz kayarsınız, frene güvenirseniz uçarsınız.

MUTLAKA KASKINIZI TAKIN KORUYUCU GİYSİNİZİ GİYİN

 Birçok motosiklet kazasında sürücünün kaskını sert bir yere çarpması nedeniyle istenmeyen sonuçlar doğuruyor. Bu yüzden motosikletin üzerine kaskınızla otururken bazı ayrıntıları gözden geçirmek gerekiyor. Kask taktığınızda çene kayışını mutlaka kilitleyin. Aksi takdirde ani bir harekette kask başınızdan çıkar ve darbe anında sizi gerektiği gibi koruyamaz. 

Motokrosta sporcu dış etkilere çok açık. Bunun içinvücudu saran fakat sıkmayan kıyafetler giymenin faydası var. Pantolonun paçaları dar olabilir. Sporcular ayaklarına da daha çok lastik tabanlı motosiklet çizmesi giymeyi tercih ediyor. Bunun yanındaki malzemelere gelince, eldiven giyebilir, kask ve giysilerinizde reflektör takabilirsiniz. 

Yola çıkmadan önce motosikletinizi iyi kontrol edin. Lastiklerin hava basınçlarıyeterli olmalı. Jant eğik ya da ezik olmamalı. Far, sinyallerkorna ve fren lambaları çalışır durumda olmalı.

MALZEME FİYATLARI

Motokros malzemelerinin ortalama fiyatları da şöyle: Çizme 350 Euro, kask 350 Euro, kaburgalık 120 Euro, dizlik 50 Euro, eldiven 50 Euro, pantolon 150 Euro, gözlük 60 Euro, ceket 200 Euro.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!