GeriKeyif Düş görenler
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Düş görenler

Düş görenler

İranlı Şirin Neşat’ın yeni sergisi, rüyalarının peşinden giden bir sanatçının öyküsü…

ABD, New York’ta yaşayan İranlı sanatçı ve film yönetmeni Şirin Neşat, rüyalarının çoğunu hatırlayan nadir insanlardan. Üstelik, uyandıktan sonra bu rüyaları defterine not ediyor. Bir gün, rüyalarında sıklıkla, hâlâ İran’da yaşayan annesini gördüğünü fark etti. Uzun yıllardır New York’ta yaşadığı için, bu rüyaların ülkesiyle arasındaki en gerçek bağ olduğunu ve ihtiyaç duyduğu motivasyonu annesinden bu şekilde kazandığını fark etti. ‘Düş Görenler’ sergisi, işte bu rüyalardan doğdu.

Bugün Dirimart’ta açılan sergide, ‘Roja’ ve ‘Sarah’ adlı iki video yerleştirmesiyle ‘Düş Görenler’ başlıklı bir fotoğraf serisi yer alıyor. Her video, kendi içsel kaygılarıyla yüzleşen, duygusal ve psikolojik anlatıları düş ile gerçekliğin, delilik ile akıl sağlığının, bilinç ile bilinçaltının sınırında kalan kadın kahramanlar etrafında dönüyor.

Sanatçının yinelenen düşlerini, anılarını ve özlemlerini ele alan bu videolarda Neşat, izleyiciyi, baskıcı hükümetlerin bulunduğu ülkelerdeki insanların maruz kaldığı egemenlik mücadelesiyle de yüz yüze getiriyor.

“Düşlerin gücü, gerçeklik ile kurgu arasındaki sınırların sadece düş halindeyken bulanıklaşıyor olması ve insanoğlunun yine sadece düş halindeyken gerçekten özgür ve çıplak olması takıntı haline gelmişti” diyen Neşat’ın sergisi, 26 Mart’a kadar Dirimart Dolapdere’de ziyaret edilebilir. (Yenişehir, Irmak Cd. 1-9, Beyoğlu)

Düş görenler

Nilgün Marmara’nın ipuçları

Sanatçı Sevinç Çalhanoğlu, ‘Ölüm Dansı Söylencesi Soruları Işıklandırır’ adlı çalışmasında, Nilgün Marmara’nın ‘Daktiloya Çekilmiş Şiirler’ini, şairin intiharı bağlamında konu ediniyor. Marmara’nın izlemiş olduğu yöntemi kullanarak onun şiirlerinde intiharı çağrıştıran cümleleri yeniden daktilodan geçirerek, ölümün izini süren Çalhaoğlu, ipucu olarak gördüğü sözcükleri metinden kopararak farklı kurgularla şaire ve yapıtına yaklaşmaya çalışıyor. Marmara’nın anlaşılmaya kapalı dili, Çalhanoğlu’nun yazma-okuma deneyimiyle katmanlaşıp sonunda tanıdık bir duruma evriliyor.

“Yapıttan sanatçının hayatına doğru ya da tam tersi bir yol nasıl alınır?” sorusuna cevap arayan sergi, bu salı Zilberman Gallery’nin proje alanı Zilberman Projects – Istanbul’da açılıyor; 22 Nisan’a kadar görülebilir. (İstiklal Cad. No:163 Mısır Apartmanı K:3 D:10 Beyoğlu)


Yorumları Göster
Yorumları Gizle