GeriKelebek İlk yardım bilmeyen motorcu kalmasın
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

İlk yardım bilmeyen motorcu kalmasın

Bu hafta uzun zamandır ihmal ettiğim sanal motosiklet ortamına dalmış o site benim bu site senin dolaşıp, forum forum geziyordum. www.motordelisi.com ‘un forum sayfalarında dolanırken ‘ilk yardım’ başlığını gördüğümde duraksadım. Ne zamandır değinmek istiyordum şu ilk yardımın önemine.

Üstelik yalnız motosiklet kullanıcılarını ilgilendiren bir konu da değil. Ama bilinçli motor kullanıcıları olarak bizim bu işi pek iyi bilip,örnek olmamız gerekir. Bunlar işin en sıkıcı kısımları biliyorum ama dediğim gibi her türlü acil duruma karşı bilinçli olmak bazen hayat kurtarır, unutmayın!

Sevgili Fishbone’un yazısından yararlanarak aşağıdaki yazıyı hazırladım. Siz bu yazıyla yetinmeyip lütfen ilk fırsatta vakit ayırıp, bu işin profesyonellerinden eğitim alın. Söz mü? Peki o zaman lütfen sonuna kadar okuyun.

Etkili ilk yardım hayat kurtarır

Güvenliğin sağlanması:
İlk yardım gerektiren bir durumla karşılaştığımızda, ilk yapmamız gereken şey ‘kendimizin ve çevrenin güvenliğinin sağlanması’dır. Kaza yerini emniyete almak, trafiği kesmek, ocaktan sızan gazı kapatmak, elektrik akımını sona erdirmek vs.

Yardım çağırmak: Hiçbir zaman müdahaleye yardım çağırmadan başlamamalıyız. Ülkemizdeki acil yardım çağrı numarası 112’dir. 112 ile görüştüğünüzde olay ile ilgili bilgi, olay yeri, hasta sayısı ve itfaiye-polis-Sahil Güvenlik- İGDAŞ vs. gerekli ise bununla ilgili isteğimizi bildirmeliyiz. Yardım çağırmak işini ertelememelisiniz. Unutmayın ki; tek başınıza bir çok şeyi halledemezsiniz.

Yardım gelene kadar yapılması gerekenler;

İlkyardım uygulamasında ‘bakış sırası’ önemlidir. Buna göre;

*Hastanın yanına yaklaşırken dikkat edilecekler. Hareket ediyor mu? Ses çıkarabiliyor mu? Gözlerini açıp kapatabiliyor mu? Vücut rengi nasıl? Bunların olumlu olması ve vücut renginin mor ya da soluk olmaması, hastanın muhtemelen iyi durumda olduğunu gösterir.

Hastanın başına gelindiğinde ise;

Hava yolu .....A (Airway)

Solunum .....B (Breathing)

Dolaşım .....C (Circulation)

Bu ABC sırası izlenerek, hastanın durumu hakkında fikir edinilir.

Şuurun açık olduğu nasıl anlaşılır?

Şuur (bilinç), beyin fonksiyonlarının bir göstergesidir. Beyin, tüm vücudumuza hükmeden organımızdır. Şuuru kapalı ya da bulanık olan kişilerde, beyin fonksiyonlarının etkilendiği düşünülmelidir. Bu durumda hastanın hayatı ciddi tehdit altındadır. Bir kişinin şuurunun açık olması için aşağıdaki 3 koşulun bir arada olması gereklidir;

Gözlerini kendiliğinden açıp kapaması

Konuşabilmesi

Sorulan sorulara mantıklı cevaplar vermesi

İlk yardımdaki A-B-C sırası neyi ifade eder?

A (Hava yolu
)Airway: Hava alımının sürdürülebilmesi için, ağız veya burunun hava geçişine uygun olarak ‘açık’ olması gerekir. Takma diş, kan pıhtısı, çamur, taş ve buna benzer yabancı cisimlerin hava yolunu tıkamaması gereklidir. Solunumun olmadığı veya bozuk olduğu durumlarda; bu tür yabancı cisimlerin olmadığından emin olmak için kontrol etmek gereklidir.

Şuuru bulanık ya da kapalı olan hastalarda; ağız ya da burun içinde yabancı cisim olmasa da, özellikle yerde yatan hastalarda, gırtlakta bulunan kapakçık hava yolunu tıkayabilir. Böylece hava akciğerlere gidemez. Sonuç olarak; havanın akciğerlere gidebilmesi için, başa uygun pozisyonun verilmesi gerekir. Bu amaçla, ‘baş geriye-çene yukarıya’ çekilmelidir. Dikkat!: Boyun travması geçirdiğinden şüphe edilen hastalarda, bu manevra kullanılmamalıdır.

B (Solunum) Breathing: Hastanın soluk alıp almadığını öğrenmek için, ‘bak-dinle-hisset’ kriterleri kullanılmalıdır. Hastanın yüzüne doğru eğilmeli göğüs kafesinin inip-kalktığı görülmeli, nefesin sesi dinlenmeli ve nefesin kokusu hissedilmeye çalışılmalıdır. Hava yolu açık olduğu halde, nefes alıp vermediği ya da yüzeysel soluduğu anlaşılan hastalara, suni solunum desteği yapılmalıdır. Solunum kontrolü 10 saniyeden uzun sürmemelidir.

C (Dolaşım) Circulation: Kalbin çalışıp çalışmadığı hakkında fikir edinilir. Bu amaçla şah damarını kontrol etmek gerekir. Bu damar boyunda, her iki tarafta, adem elmasının yaklaşık 2 parmak kenarında, yukarıya doğru uzanan bir atardamardır. İnsan hayatını tehdit eden bir çok durumda, diğer noktalarından nabız alınmayabileceği için, dolaşım kontrolü şah damarlardan yapılmalıdır. Dolaşım kontrolü 10 saniyeden uzun sürmemelidir. Dolaşımı olmayan, yani kalbi çalışmadığı saptanan hastalarda, derhal kalp masajı yapılmalıdır.

Yeniden canlandırma işlemi nedir?

Kalp durması, dokulara kan sağlanamaması demektir. Solunum durması ise kandaki oksijen seviyesinin giderek azalması ile sonuçlanır. Solunum ve/veya dolaşım durması durumlarında yapılan canlandırma işlemlerinin adı CPR’dır. Verilen eğitimlerde bu konuya çok önem veriliyor.. Çünkü bu konu çeşitli televizyon programlarında ve basında gösterildiği kadar basit bir işlem değildir. Bu işlemleri yapabilmeniz için öncelikle bu işin eğitimini almanız gereklidir.

Dikkat!: İlk yardım kursu almadan asla kalp masajını yapmaya kalkışmayınız.

Motosiklet nasıl yazılamıyor

İnanın şu motosiklet nasıl yazılır diye bu sayfaya konu ettiğimde durumun bu kadar vahim olduğundan bihaberdim. Ben haniarada ‘R’ olmadığı dikkatinden kaçmış birkaç okuyucumu uyarmak istemiştim sadece, yoksa Türk Dil Kurumu müfettişliği yapmak değil amacım. Neyse geçen hafta Sabah Gazetesi’nde karşımıza çıkan motoRsiklet, bakın bu hafta nerden çıkmış? Bu arada Sabah’ın duyarsızlığın da hayran kalmamak mümkün değil, hala her gün, ilan sayfalarına motoRsiklet yazıyorlar.

‘Öncelikle sizi tebrik ederim, böyle güzel bir yazı köşesi hazırladığınız için. Bir motosiklet kullanıcısı olarak her hafta yazlarınız okuyorum. Geçen hafta motosikletin nasıl yazıldığından bahsetmiştiniz ya. Bu yazınızı okuduktan sonra ruhsatıma baktığımda çok şaşırdım. İnanmayacaksınız belki ama ruhsatımda, hem de büyük harflerle cinsi: (MOTORSİKLET) yazıyor :)))))’ Yossi uz.

Bakalım daha nerelerden çıkacak?

Pek Faideli motosiklet siteleri:

motordelisi http://www.motordelisi.com

EMOK http://www.emok.org/

ikiteker http://www.ikiteker.org/

OMM http://www.ommriders.org/ English

HOG http://www.hogtr.com/trk/index.html

motorturk http://www.motorturk.net/

superevariders http://www.superevariders.com/

tek teker arif http://www.tektekerarif.com/

TMF(motosiklet Fedefasyonu) http://www.tmf.gov.tr

Yorumları Göster
Yorumları Gizle