GeriKelebek Hangisi daha iyi çirkinlik mi yüzsüzlük mü?
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Hangisi daha iyi çirkinlik mi yüzsüzlük mü?

Hangisi daha iyi çirkinlik mi yüzsüzlük mü?
refid:22345397 ilişkili resim dosyası

Karınız size çirkin olduğunuzu söyledi mi? Ya patronunuz...

Sırf sizden daha iyi göründüğü için bir başkasını terfi ettirdi mi? Güzellik size hayattaki tüm kapıları açtırabilir mi? Estetik ameliyatla tüm insanlar tek tip olsa hayatımız nasıl değişir? İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun yeni oyunu Çirkin, seyircinin karşısına bu sorularla çıkıyor.

Çirkin, İstanbul Devlet Tiyatrosu’nun yeni oyunu. Geçen hafta galası yapıldı. Oyunun yazarı Alman Marius von Mayenburg, çirkinlik ve güzellik kavramlarını ele alan bir kara komedi kaleme almış. Metin Belgin’in yönettiği eser, çirkin bir adam olan Lette’nin açıkgöz patronu Scheffler tarafından hayal kırıklığına uğratılmasıyla başlıyor. Scheffler, Lette’nin hazırladığı sunumu sırf o çirkin diye yakışıklı bir adam olan iş arkadaşı Karlmann’a yaptırmaya karar verir. Çünkü Scheffler’e göre çirkin biri mal satamaz. Sunumun neden elinden alındığını öğrenmekte ısrar eden Lette’ye sonunda patronu gerekli açıklamayı yapar. O çirkindir!
Daha önce hiç kimseden bunu duymayan Lette, akşam karısının karşısına geçip bu konuda konuşmak ister. Bu sırada karısı Fanny’nin yüzüne bile bakmadığını keşfeder. Fanny bu çirkin adamın sadece tek gözüne bakıyordur konuşurken. Hayal kırıklığı giderek artan Lette, çirkinliğinden kurtulmak için estetik ameliyat olmaya karar verir. Eski yüzünden hiçbir iz kalmayacağını bilse de karısı Fanny onu engellemez. Ve ortaya bir şaheser çıkar(!)
İşyerine bir kaza geçirdiğini söyleyen Lette dönüşte, mükemmel yüz hatlarıyla herkesi hayrete düşürür. Patronu sunumu yeniden ona verir. Lette’nin bir anda bütün hayatı değişir. Artık bir ilah olmuştur adeta. Herkes peşindedir. Lette de değişir, kendine güveni gelir, bir süre sonra da kendini bu ilginin içinde kaybeder. Bu sihrin sırrını çözenler Lette’ye benzemek için fırsat kollar. Ve ameliyatlar başlar... Artık herkes Lette’ye benzemektedir. Ve Lette her şeyi kaybetmek üzeredir. Yeniden bir kâbusun içine düşer.
BURUN KEMİĞİNİN KIRILMA SESLERİ
Oyunda estetik ameliyatlar sırasındaki kalp atışları ve burun kemiğinin kırılması sırasında çıkan sesler en etkileyici bölümlerden. Lette’yi canlandıran Tolga Evren’i daha önce yine Devlet Tiyatrosu’nun bir başka oyunu At’ta izlemiştim. Her iki oyunda da neredeyse bütün oyunu sırtlayan Evren, güçlü sesi, mimikleri ve oyunculuğuyla seyirciyi etkiliyor. Çirkin’de Lette’nin yaşadığı buhranları, önce çok çirkini sonra çok güzeli seyirciyi şaşırtacak derecede iyi yansıtıyor. Fanny’yi canlandıran Simay Tuna da dikkat çeken bir oyunculuk sergiliyor. Çirkin’de aynı makyaj ve kostümle sadece sesinin ahengini değiştirerek hem genç bir kadını hem de estetik ameliyatlarla genç görüntüye sahip olan yaşlı bir kadını canlandırıyor. Diğer oyuncular Scheffler’ı canlandıran Nişan Şirinyan ve Karlmann’ı canlandıran Şamil Kafkas’ın da katkılarıyla Çirkin, günümüz değerlerini tartışan, izlenmesi gereken komik, keyifli, etkileyici bir oyun.
Hazırlıklarını 29 provada tamamladıklarını belirten oyunculardan Simay Tuna, içlerine sinen bir çalışmaya imza attıklarını söylüyor. Başrol oyuncusu Tolga Evren, oyunu keyifle canlandırdıklarını, özellikle yönetmenleri Metin Belgin’in kendilerine büyük destek verdiğini ekliyor.

Çirkin,  algılarımızla oynuyor

Oyunun yönetmeni Metin Belgin, Çirkin’i şöyle değerlendiriyor: “Yeni dünya düzeninin küresel çarkında, tektipleşmeye şehvetle koşan bağımlı yaratıklar mı oluyoruz? Medya ile beslenen, teknoloji kusan, tüketim sindiren kozmetik suratlı ürünler miyiz yoksa? Depresyon dalgalarının şiddetini bedenimizde estetik gerdirmelerle mi hafifletiyoruz? Oyuna mı getiriliyoruz yani? Marius von Mayenburg, bu sanal cehennemin ortasında bize bir oyun kuruyor. Öykü bilindik aslında. Büyük bir şirkette, başımıza bela olan icatlar geliştiren Zihni Sinir’imsi bir mucidin ürünü sayesinde ünlü olacağı sırada, çirkinliğinin suratına çarpılması. Oyunumuz görme biçimlerine müdahale ederek, algılarımızla oynuyor.”

Çirkin
Yazan: Marius von Mayenburg
Yöneten: Metin Belgin
Çeviren: Serdar Biliş
Dekor-Kostüm Tasarımı: Medine Yavuz Almaç
Işık Tasarımı: Önder Ay
Oyn: Tolga Evren, Simay Tuna, Nişan Şirinyan, Şamil Kafkas.

Tek perdede 1 saat 5 dakika süren Çirkin, bugün saat 15.00 ve 20.00’de, yarın saat 15.00’te Ahmet Mithat Efendi Sahnesi’nde. (216) 465 88 21


Yorumları Göster
Yorumları Gizle