"Güldünya" için birleştiler

Güncelleme Tarihi:

Güldünya için birleştiler
Oluşturulma Tarihi: Aralık 06, 2008 00:00

Türkiye’nin 13 ünlü kadın şarkıcı, seslerini "Güldünya Şarkıları" adlı albüm için birleştirdi.

Haberin Devamı

ALBÜMDE BU GÖRSELLER KULLANILDI  

25 Kasım "Dünya Kadına Yönelik Şiddete Son" gününde piyasaya çıkan albümde; Sezen Aksu, Ajda Pekkan, Nazan Öncel, Emel Müftüoğlu, Aynur, Zuhal Olcay, Aylin Aslım, Nilüfer, Şebnem Ferah, Şevval Sam,  Rojin, Ayten Alpman ve Funda Arar her biri farklı bir kadın duyarlılığını anlatan, üçü yeni 14 şarkı söyledi.  

Albümün sürprizi ise; 80’li yılların ortalarından itibaren kadın mücadelesinin marşı haline gelen "Kadınlar Vardır" adlı marşın, albüme katkıda

bulunan sanatçıların bir kısmı tarafından koro halinde söylenmesi.

Haberin Devamı

Hürriyet'in beş yıl önce temellerini attığı "Aile İçi Şiddete Son!" kampanyası, geçen yıl kurulan Aile İçi Şiddet Acil Yardım Hattı’nın desteğiyle güçlenerek sürüyor.  

"Güldünya Şarkıları" albümü, bir yıl önce İstanbul Valiliği'nin desteğiyle kurulan Aile İçi Şiddet Acil Yardım Hattı’nın daha çok kadına ulaşabilmesi için yapıldı.

Şarkılar bu kez Güldünya ve tüm şiddet mağdurları için söylenecek.

Gencecik yaşında aile içi şiddete kurban edilen Güldünya Tören, bugün Türkiye’de kadına yönelik şiddetin bir sembolü. Bütün suçu, ailesinin istemediği biriyle birlikte olmaktı Güldünya’nın ve İstanbul’da sokak ortasında kurşunlandı. Ölmedi, hastanede yoğun bakımda hayat mücadelesi verirken, “işi yarım bıraktıklarını düşünen” iki ağabeyi, ellerini kollarını sallaya sallaya içeri girdiler ve “işi” bitirdiler. Onu sevip sarıp kollaması beklenen ailesi, zaten ölüm fermanını çıkarandı, yaşadığı köy, suçluları suça iterek ve saklayarak bu büyük günaha ortak olmuştu.

Haberin Devamı

DMC tarafından piyasaya çıkarılan "Güldünya Şarkıları" için cinsiyetçi olmayan şarkılar seçildi.

25 Kasım ‘Dünya Kadına Yönelik Şiddete Son’ gününde piyasaya çıkan, danışmanlığını Naim Dilmener ve Hülya Demir’in yaptığı albüm için ünlü sanatçı Sezen Aksu, bir şarkı verip Aylin Aslım'ın Güldünya için yazdığı şarkıyı seslendirmenin yanı sıra, bir de yazı yazdı. CD kitapçığında yer alan yazısında şiddetle mücadele için herkesin elini taşın altına koyması gerektiğini belirten Aksu, "Kimi zaman ekonomik, sosyal ya da ruhsal bir eksiklik duygusuyla gücün ispatına girişilen, esip geçilen, dahası tahakküme varan bu otoritenin kültürel değerler dahilinde kabul gördüğü; kimi zaman da koşulsuz sevginin sonuna dek sömürülebildiği, kırılan kolun yen içinde bırakılması dayatılagelmiş bir yer olduğu için, kaynağına yakın yerde kaynar şeytanına uyanların kazanı. Hele kaynak aile içindeyse, ki çoğunu bilmediğimizden eminim, korunmasızlık kimbilir kaça katlanır. Sığınılacak tek adresten kaçıp gitmeyi isteyen, sosyal bir varlık olmasına karşın aidiyetsizlik batağında kaybolan ne çok insan vardır kimbilir.   Görünen o ki, insan özünde pusuda bekleyen bu enerji doğru bir formül ile yönetilmediği, yönlendirilmediği ve türlü şekillerde beslendiği sürece, çocuklarımızın potansiyel birer şiddet uygulayıcısına, kendimizin de birer şiddet mağduruna dönüşmesi işten değil" dedi.

Haberin Devamı

Albüm için Aksu'nun seslendirdiği, söz ve müziği Aylin Aslım'a ait "Güldünya" adlı şarkıyı Mithat Can Özer düzenledi. Şarkı, Sezen Aksu’nun sesinden, töre cinayetlerinin tamamen yok olması için atılmış, şiddeti hayli yüksek bir çığlık. Albümün ikinci parçası "Kadın Dediğin", Ajda Pekkan tarafından yorumlandı. Bu albüm için Şehrazat tarafından özel olarak yaratılan şarkı, “Kapı açık, arkanı dön ve çık” nakaratından tam otuz yıl sonra, bir kere daha kadınlara, isterlerse “taşın suyunu” dahi sıkabileceklerini hatırlatıyor. Volga Tamöz’ün düzenlemesi ise, hem sade hem de göz alıcı.

Nazan Öncel, Güldünya'ya, "Leyla"sını hediye etti. "Bir işçinin kızı Leyla”nın yürekleri dağlayan "hikayesi" ve müziği Nazan Öncel'e ait.  Rock dünyamızın önemli isimlerinden Hakan Kurşun tarafından her dizesinin hakkı verilerek düzenlendi.

Haberin Devamı

Popüler müziğimizin “kadından yana” ilk şarkılarından olan "Adım Kadın" ise Emel Müftüoğlu’nun sesinden Bora Ayanoğlu’na, “İyi ki yazdım” duygusu yaşatacak bir mükemmellikte seslendirildi. Sinan Akçıl’ın düzenlemesi, bir yandan şarkının eski köklerine bağlı, bir yandan da çok çağdaş.

Sesiyle-yorumuyla yalnızca bu toprakları değil, bütün dünyayı birbirine katan bir yorumcu olan Aynur, Güldünya'ya, gün ışığına çıkardığı bir anonim Kürt ezgisiyle, "Qumrike/Kumrucuk" ile katıldı. Şarkı, Cemil Koçgün ve Yılmaz Yeşilyurt’un düzenlemesi ile çok fazla gözyaşı döktürecek. Ama umut gözyaşları.

Bir diğer Kürt şarkıcı Rojin, Güldünya için, Şebnem Ferah’ın "Sil Baştan" adlı, artık klasikleşmiş şarkısını kendine özgü üslubuyla yorumladı. Nice kadına “yeni bir başlangıç yapma” konusunda umut aşılayan şarkının düzenlemesini Ali Haydar Başak yaptı.

Haberin Devamı

Şebnem Ferah, başka bir klasiği, Sezen Aksu'nun "Masum Değiliz"ini yorumladı. Sezen Aksu’nun sözlerini Meral Okay, müziğini ise Uzay Heparı ile birlikte yazdığı “Masum Değiliz”, Şebnem Ferah’ın sesinden, nice kayıp ruha, ilaç gibi gelecek.

Söz ve müziğini Nilüfer'in yaptığı "Karar Verdim" adlı şarkıyı ise Aylin Aslım, tam da Aylin Aslım gibi seslendirdi. Düzenlemenin altında ise üç imza var: Safa Hendem, Mehmet Ünal ve Aylin Aslım.

Nilüfer, Güldünya için, bir Ajda Pekkan klasiğine, "Sana ne Kime ne"ye yeniden hayat verdi. Sözlerini Ülkü Aker’in yazdığı aslen yabancı (Philippos Nikalaou) bu şarkı, yazıldığı günden beri, kadınlar için bir “özgürlük çığlığı.” Gürsel Çelik düzenlemesi, şarkının enerjisini mükemmel bir biçimde ortaya çıkardı.

Bir başka aslen yabancı (Burch-Grutchfield) şarkı; bu sefer ömrü boyunca kadınlar için kalem oynatmış bir “azize”nin, Fikret Şeneş’in kaleminden çıkma: "Ve Tanrı Aşkı Yarattı." Ayten Alpman bu şarkıda, her türden yorumcuyu yaya bırakan bir vokal performansı sergiliyor. Sadun Ersönmez’in düzenlemesi de, “caz”ın çağının hiç geçmeyeceğini fısıldıyor kulaklara.

Şevval Sam, Güldünya için çıkınından yepyeni bir şarkısını, "Kibritçi Kız"ı çıkardı. Sam, kalbi her daim kırık “Kibritçi Kız”ın hikayesini, hemen yanıbaşımızda vuku buluyormuş gibi
anlatmış; öylesine gerçekçi, öylesine hazin. Düzenlemenin altında da Aytekin Ataş ile birlikte Sam’ın imzası var.

Zuhal Olcay'ın Güldünya için seslendirdiği "Neyse", daha önce Funda Arar'ın sesinden dinlediğimiz bir şarkı. Sözleri Burcu Tatlıses’e, müziği Febyo Taşel’e ait. Zuhal Olcay’ın yorumu, ancak onun gibi on parmağında yüz marifet bulunanların yapabileceği kadar mükemmel. Düzenleme de ancak Gürol Ağırbaş gibi müzisyenlerin başarabileceği gibi, hem sade, hem de zengin.

Ve son, manifesto gibi bir şarkı: "Dünden Sonra Yarından Önce." Onno Tunç ve Zuhal Olcay tarafından, bir film için özel olarak yazılmış bu şarkıyı, hapsolduğu film karesinden çıkarıp hayatın içine bırakıyor Funda Arar. Düzenleme Funda Arar’ı çok iyi tanıyan bir müzisyene, Febyo Taşel’e ait.

Ve (şarkıyı söyleme sıralarına göre) Nazan Öncel, Aylin Aslım, Aynur, Nilüfer, Zuhal Olcay, Sezen Aksu ve Rojin tarafından seslendirilen koro şarkısı, "Kadınlar Vardır..." Avukat Filiz Kerestecioğlu’nun hayatın-mücadelenin içinden çıkmış şarkısı, genç kuşağın en yetkin müzisyenlerinden Hacı Mustafa Ceceli’nin yaptığı düzenlemeyle artık daha çok kadının diline düşecek bir marş. Kadın marşı.

Albümün müzik danışmanı Naim Dilmener, "kadın sanatçıların kadınlar için söylediği" bu albüm için kapıları çalınan kadın sanatçıların tamamının, samimiyetle "evet" dediklerini ve bu içtenliğin albümün müzikal yapısına da yansıdığını söylüyor. “Her şarkının farklı zamanlarda, farklı stüdyolarda ve farklı müzisyenlerle yapılıyor olması genellikle bu tür albümlerde çok başlılık ve kalite sorunu yaratır. Projeye katılan kadın sanatçıların bu işi çok ciddiye alarak yapması ve gerçekten gönüllerini birleştirmesi müzikal kaliteyi yukarı taşıdı. Güldünya Şarkıları albümünde bu sosyal faydanın yanı sıra sanatsal kalite de çok yükseldi”. 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!