GeriKelebek Göbeklilik kalp krizini tetikliyor
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    3
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Göbeklilik kalp krizini tetikliyor

Göbeklilik kalp krizini tetikliyor
refid:14603270 ilişkili resim dosyası

Göbekli olmak ölüme davetiye çıkarıyor. Bel çevresindeki yağlardan salgılanan maddeler kalp ve damarları tahrip ediyor.

YEME ALIŞKANLIĞIMIZI NASIL DEĞİŞTİRMELİYİZ?

Metabolik Sendrom Derneği'nin Antalya Belek'te yapılan sempozyumunda konuşan Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji Anabilim Dalı Prof. Dr. Sadi Güleç, metabolik sendromun temelinde yatan şeyin bel çevresi kalınlığı olduğuna işaret etti.

Prof. Dr. Güleç, "Bel çevresinde toplanan yağlar vücuda daha çok zarar veriyor. Bel çevresindeki yağlardan salgılanan maddeler kalbe ve damarlara çok zararlı. Kalp krizlerinin yüzde 90'ının sebebi kolesterol, şeker, sigara ve tansiyonla izah edilebilir. Bunlar olmasaydı kalp krizi geçirenlerin yüzde 90'ı ölmeyecekti. Bunlar önlenebilir sebepler, önlenebilir sebeplerden de ölüm izah edilemez. Bu, kaza olacağı kesin bir arabanın içinde emniyet kemeri takmamak gibi bir şey. Kalp krizlerinin yüzde 60'ı hiç sağlık şikayeti olmayanların başına geliyor. Şikayet olmaması sağlıklı olduğunuz anlamına gelmiyor. 3 önlenebilir sebebin hepsi göbeklilikte var. Göbeği olan insanda şeker değerleri bozuluyor, yüksek tansiyon ve kolesterol oluyor. Daha önceleri göbekli olmak estetik bir kaygı olarak ele alınırdı ancak, göbekli olmak hastalığa ve dolayısıyla ölüme davetiye çıkarıyor" diye konuştu.

35 yaş üstü 4 kişiden 1'nin kan şekeri değeri anormal sınırda

Metabolik Sendrom Derneği Başkanı Prof. Dr. Aytekin Oğuz, Türkiye'de diyabet görülme sıklığında artış olduğunu belirterek, "Pre-diyabeti olan yani gizli şekeri olanların oranı yüzde 9,6 olarak bulunmuştur. Yapılan çalışmaya göre 35 yaş üstü 4 kişiden birinin kan şekeri değeri normal sınırda değildir. Her diyabetliden 3'ü kan şekerini kontrol edememektedir. Diyabet sıklığı 50 yaşından sonra artış göstermektedir, 60 yaşından sonra oran yüzde 30'lara çıkmıştır" dedi.

PURE Türkiye Sağlık Çalışması sonucuna göre, 10 kişiden 1'inin diyabet hastası olmamasına rağmen kalp krizi geçirme riski taşıdığını söyleyen Prof. Dr. Oğuz, zayıflama ilaçları konusunda ise, "En riskli şey farklı yaklaşımlarla obezite ile mücadele etmek. Şu ana kadar şişmanları zayıflatacak mucize bir ilaç bulunamadı, bu ilaçların kullanımını onaylamıyoruz" diye konuştu.

Beyaz ekmek sofradan kalkmalı

Metabolik Sendrom Derneği Genel Sekreteri Prof. Dr. Yüksel Altuntaş ise, karın bölgesi yağlanan kişilerin kalp zarlarının da yağlandığını belirterek, en zararlı yağ dokusunun kalbin etrafındaki yağ dokusu olduğunu söyledi.

Prof. Dr. Altuntaş, toplumun 3'te 2'sinin insülin direnci olduğunu, 1997'ye kadar diyabet sınırı kan şekerinin 140 olduğunu ifade ederek, "Şimdi 100'e indi. Türkiye'de mutfak alışkanlığı değişmeli. Pirinç pilavının kan şekerini yükseltme hızı fazla. Türk halkı geleneksel yemeği bulgura dönmeli, bunu da sebzeyle pişirmeli. Beyaz ekmeğin sofradan kalkması gerekiyor." diye konuştu.

Yediklerinizin üçte birini kenara ayırın

Prof. Dr. Karşıdağ da, iki erkek maymun üzerinde yapılan araştırmayı kamuoyu ile paylaştı. Prof. Dr. Karşıdağ şunları söyledi:

"Kardeş iki maymunu alıp, aynı ortama koyuyorlar, yaşam şartları ve yemek çeşitleri aynı. İkisine de 2 bin kaloriye eşdeğer yemek veriliyor ve 20 yıl takip ediyorlar. Birinin yaşlanmadığı görülüyor, hareketli davrandığı ve kireçlenmesi olmadığı görülüyor, kanında kolesterol değeri normal bulunuyor. Diğerine ise verilen yemeğin miktarı yüzde 30 artırılıyor. Bu maymunda ise 20 yıl sonra sırtta kamburlaşma, kireçlenme görülüyor, hareketleri yavaşlıyor. Daha az kalori verilen hayvan daha genç görünüyor.

Yediğiniz yemeğin üçte birini yemeyin, kenara ayırın diyerek sözlerine devam eden Prof. Dr. Karşıdağ, asla yenilmeyecekler listesinde sofra şekeri ve bundan yapılan her ürünün, ayrıca mayonez, ketçap, cips ve meyve suyunu sıralarken, çok yağ çektiği için ekmeğin yemeğin suyuna batırılmaması gerektiğini söyledi. Karşıdağ, makarna, pilav, ekmek, kızartma ve hamur işlerinin tüketiminin yüzde 50 azaltılmasını önerirken, az ve sık beslenilmesini, günde 3-5 öğün meyve tüketilmesini, salata, yoğurt, peynir ve süt tüketilmesini önerdi.


Yorumları Göster
Yorumları Gizle