GeriKelebek Global dalga Türkiye’de otel yatırımını çok fazla etkilemez
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Global dalga Türkiye’de otel yatırımını çok fazla etkilemez

Global dalga Türkiye’de otel yatırımını çok fazla etkilemez
refid:8846524 ilişkili resim dosyası

Dünyada otel yatırımlarının bu yıl 24 milyar Euro’dan, 15 milyar Euro’ya düşeceğini belirten otel yatırım danışmanlık şirketi Jones LangLaSalle’in Avrupa CEO’su Mark Wynne-Smith, "Yatırımda düşüş olacak ama otel yatırımı anlamında en çok heyecanı ve güveni Türkiye, Rusya ve Ortadoğu’da görüyorum" dedi.

KÜRESEL finansal kredi krizi nedeniyle Avrupa’da azalma trendine giren otel yatırımlarının, Türkiye’de Avrupa’daki kadar hissedilmeyeceği belirtildi.

Türkiye güven veriyor

Ahmet Nazif Zorlu’nun Levent’te inşa edeceği otelin danışmanlığını da yapan otel yatırım danışmanlığı şirketi Jones Lang LaSalle Hotels’in Avrupa CEO’su Mark Wynne-Smith, şu anda kredi sıkışıklığının sektörde kendini farklı şekillerde gösterdiğini belirterek, "İngiltere gibi otel yatırımında çok gelişen ülkelerde fazla düşüş yaşanacak. Kıta Avrupası’nda ise, çok fazla sorun yaşanmayacak. Ama otel yatırımı anlamında en çok heyecanı ve güveni Türkiye, Rusya ve Ortadoğu’da görüyorum" dedi.

Bölgede potansiyel

2007 yılında Orta ve Doğu Avrupa’da, Türkiye ve Rusya dahil, otel yatırım hacminin 282 milyon Euro olduğunu dile getiren Wynne-Smith, 2008 yılında da otel yatırımlarındaki artışın devam etmesinin beklendiğini kaydetti. Wynne-Smith, 2008’de otel yatırmlarında bütün dünyada genel bir düşüş yaşanacağını, ortalaması 24 milyar Euro olan yatırımların bu yıl 15 milyar Euro olarak gerçekleşeceğini belirtti.

Türkiye az etkilenir

Krizin etkisinin az da olsa Türkiye’de de görülmesinin kaçınılmaz olduğuna da işaret eden Wynne-Smith, "Dünyada olanlardan iç yatırım piyasasının etkilenmemesi mümkün değil. Farklı segmentlerde etkisi olacak. Uluslararası yatırımcılar daha temkinli davranacak. Ama çöküş beklenmiyor. Sadece hayat daha sakin ve beklentiler daha riskli olacak" diye konuştu.

Kültür başkenti İstanbul

Dünyadaki otel yatırımı düşüşünden Türkiye’nin en az etkilenen ülkelerden biri olacağını vurgulayan Wynne-Smith, ama her pazarda olduğu gibi buradaki otel yatırımlarının da etkileneceğini, küresel kredi sıkışıklığından kimsenin kaçınamayacağını kaydetti. Wynne-Smith, 2010 Kültür Başkenti seçilen İstanbul’un hala 15 klas oteli kaldırabilecek potansiyeli bulunduğunun da altını çizerek, "İstanbul kendi klasındaki şehirlerle karşılaştırıldığında bunların yarısı kadar odaya sahip. Otel yatırımlarının hala genişleme potansiyeli var. Kültür Başkenti seçilmesi de bunu destekleyecek" değerlendirmesini yaptı.

Otel zincirleri girmek istiyor

MARK
Wynne-Smith, Türkiye’ye girmeyi bekleyen başka bir sürü otel zinciri olduğu bilgisini de vererek, şunları söyledi: "İstanbul’a oda ve marka talebi açısından durum iyi. Satın alma talebi oldukça yatırımcılar da olacak. İstanbul dünya klasında bir şehir haline geliyor. Yerel pazardan hala çok güçlü talep var. Her zaman İstanbul’da otel satın almayı düşünen yatırımcılar var. Önemli konu neyin, hangi fiyata olduğu. Türkiye’de otel yatırımı yapmak isteyen Kuzey Avrupalı hala gayrimenkule yatırım yapan Ortadoğulu bazı gruplar da var."

Rus ve Alman turist sayısı hızlı artar

TÜRKİYE’
de turizmin bu yıl içindeki performansı hakkında iyimser olan Wynne-Smith, Rus ve Alman turist sayısının artacağını diğerlerinde ise yumuşama olacağı tahmininde bulundu. Ama büyük büyüme beklenmiyor. Politik krizin doğayı değiştirecebileceğine de değinen Wynne-Smith, yatırım yapılacak tabii ki ama kimse de kör değil. Kimse kaçmaz tabii ki ama kararlarına bakacaklar" şeklinde konuştu.

Otelciler pazarlamayı çeşitlendirmeli

TÜRKİYE’
deki ’Her şey dahil’ sisteminin resort otel yatırımlarındaki etkisini de değerlendiren Wynne-Smith, bu sistemin Türkiye’ye özgü olmadığnı ancak sistemin yatırımcılar için geri dönüşünün iyi olmadığını kaydetti. Turizmde yeniden yapılanmada fırsatlar olduğuna da dikkat çeken Wynne-Smith, şunları söyledi: "Daha yaratıcı olma ve pazarlamada, Türkiye için fırsat var. Kolay şeylere yönelmek yerine pazarlamayı çeşitlendirmek lazım. Tur operatörleri yerine doğrudan kişilere gidilmeli. Ekonomi segmentinde de fırsat var. Hatta bunların dönüşü beş yıldızdan daha iyi. İstanbul’da bir sürü beş yıldızlı otel var ama teklif ettikleri şeyler benzer. W Otel gibi daha butik oteller daha iyi olur. Farklı ve butik alanlarda daha az arz var. Oteller kendilerini farklılaştırmak zorunda kalacak."

Uluslararası yatırımcı için eşit fırsat sunun

OTEL
yatırım danışmanlık şirketi Jones LangLasalle Avrupa’nın CEO’su Mark Wynne-Smith, Türkiye’nin yatırım çekmesi için yapması gerekenleri ise şöyle sıraladı: "Uluslararası yatırımcılara eşit fırsatlar sunulması gerekir. Uluslararası yatırımcılar buraya gelip bir satışa katıldığında her zaman yerliye gideceği yönünde bir algı var. Kazaklar en azından uluslararası sermaye olarak geldi. Bunlar seviyeyi artıracak. Çoğu yerel sahiplerin genişleme fırsatlarına bakıyorlar."

Yorumları Göster
Yorumları Gizle