GeriKelebek Bir yılda 3500 otobüs şoförüne 200 bin otobüs yolcusuna emniyet kemeri taktıracaklar
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Bir yılda 3500 otobüs şoförüne 200 bin otobüs yolcusuna emniyet kemeri taktıracaklar

Bir yılda 3500 otobüs şoförüne 200 bin otobüs yolcusuna emniyet kemeri taktıracaklar
refid:3392152 ilişkili resim dosyası

Otobüs üreticisi Temsa, Petrol Ofisi ve Hürriyet Otoyaşam Gazetesi işbirliğiyle, bir sosyal sorumluluk projesi başlattı: ‘Emniyet kemeri hayat standardıdır!’ Özellikle otobüslerde emniyet kemeri takılmasına yönelik olan projenin hedefi bir yılda 300 otobüs firması sahibine, 3 bin 500 otobüs şoförüne ve 200 bin yolcuya birebir ulaşmak... Bunun için otogar aktiviteleri, firma sahibi davetleri, otobüs şoförlerini bilgilendirme toplantıları yapılacak, otogar ve petrol ofisi istasyonlarında afiş asılacak...

En büyük sorunlardan birinin trafik kazaları olduğu Türkiye’de yolcu taşımacılığı yüzde 95 oranında karayoluyla yapılıyor. Kazalar alkol, hatalı sollama, yol bozuklukları gibi birçok nedene dayansa da çoğu kazada en basit önlemlerden biri olan emniyet kemeri hayat kurtarıyor. Ölümlü kazalarda emniyet kemeri kullananların yüzde 24.8’i hiç zarar görmeden kazayı atlatırken, emniyet kemeri kullanmayanlarda bu oran sadece yüzde 6.3.

Öte yandan, kemer takıldığı takdirde ölümlerin en az yüzde 40’ı, yaralanmaların yüzde 30’u azalıyor. Ancak araştırmalar Türkiye’de emniyet kemeri kullanımının yüzde 21’de kaldığını gösteriyor. Avustralya’da ise bu oran yüzde 91’de.

30 MİLYON KİŞİ KAZA RİSKİ ALTINDA

‘Emniyet kemeri hayat standardıdır’ projesi, önce karayollarında bulunan tüm toplu taşıma araçlarında emniyet kemeri kullanımı konusunda toplumsal bilinç oluşturmayı, ardından da yasal düzenlemelere gidilmesi için kamuoyu yaratmayı amaçlıyor. Hedef öncelikle toplu taşıma araçları, çünkü Türkiye’de her bin kişiden yalnızca 70’i otomobil sahibi, karayollarında seyahat edenler ise otobüsleri kullanmak zorundalar.

Temsa’ya danışmanlık yapan Soylu ve Cengiz Danışmanlık firmasından Yusuf Soylu, basit bir hesapla risk altındaki kitlenin büyüklüğünü gösteriyor: ‘Yılda 280 bin otomobil, içinde dört kişiyle yılda üç kez uzun yol yaparsa üç milyon 360 bin kişi kaza riski alıyor demektir. Türkiye’de şu an trafikte 50 bin otobüs ve midibüs bulunuyor. Bu araçlar içlerinde ortalama 25 kişiyle yılda 24 kez uzun yol yaparsa 30 milyon kişi kaza riski alıyor demektir.’

FIRLATILMA RİSKİ YEDİ KAT FAZLA

Tüm araç kazaları için geçerli olan bu verilerin yanı sıra arka koltuk için başka çarpıcı veriler de var. TRL (İngiltere Ulaşım Araştırma Laboratuvarı) analizleri, ön koltuk yolcularının tamamına yakınının emniyet kemeri takmasına karşılık, daha düşük oranda emniyet kemeri kullanan arka koltuk yolcularının yaralanma riskinin iki kat, fırlatılma riskinin ise yedi kat fazla olduğunu ortaya koyuyor. Emniyet kemeri takmamış arka koltuk yolcuları en çok kafa, yüz ve boyun zedelenmelerine maruz kalıyorlar. Arka koltuk yolcularının en büyük yaralanma nedeni de fırlatılma.

İlk bölümü bir yıllık uygulama dönemini içerecek olan ’Emniyet kemeri hayat standardıdır’ projesi kapsamında; yolculara broşürler ve ilanlarla erişilmesi hedefleniyor. Özellikle bayram arifesinde yoğunlaşacak seyahatler düşünülerek İstanbul Bayrampaşa ve Harem Otogarları ile Antalya Otogarı’nda 50 görevli otobüs yolcularına broşürler dağıtacak. Proje ikinci sene de genişleyerek sürecek.

ÖLÜMLERDE YÜZDE 37 AZALMA

2004 yılında tüm Avrupa Birliği ülkelerinde araçta ölenlerin toplam sayısı 40 bin. Sadece Türkiye’de ise bu sayı yılda 10 bin. Emniyet kemeri kullanımının zorunlu olduğu ülkelerdeki ölüm ve yaralanma oranları, kullanımın zorunlu olmadığı ülkelere göre yüzde 40 daha az. Avustralya’nın bir eyaleti olan Viktorya’da emniyet kemeri kullanımı 1970 yılında zorunlu hale getirilmiş. Bundan dört yıl sonra 1974 istatistiklerinde ölümlerde yüzde 37’lik, yaralanmalarda yüzde 41’lik ve omurilik zedelenmelerinde ise yüzde 27’lik azalma meydana gelmiş.

EMNİYET KEMERİ NASIL HAYAT KURTARIYOR?

Çarpma etkisiyle vücutta meydana gelen sarsıntının kademe kademe azalmasını sağlıyor

Kaza anında meydana gelen çarpma etkisini vücut yapısındaki en güçlü noktalara yönlendiriyor

Çarpma etkisinin vücutta tek noktada toplanmayıp dağılmasını sağlıyor.

Çarpma/çarpışma anında koltuktan fırlamayı engelliyor

Kafa ve omuriliğin herhangi bir yere çarpmasını önlüyor.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle