GeriKelebek Beyaz eşya beyaz olmaktan çıkıyor
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Beyaz eşya beyaz olmaktan çıkıyor

Makio Hasuike (66), Ariston’un 36 yıllık tasarımcısı. 1963 yılında ‘Makio Hasuike & Co’ adıyla kurduğu endüstri dizayn firmasından sonra İtalya’da yaşamaya başlayan tasarımcı, şu ana kadar ambalaj, perakende tasarım, fuar tasarım ve mimarlık alanlarında birçok tasarıma imzasını atmış. Bil’s’in koleksiyonlarından hatırlayacağınız My Way markalı çantaların tasarımcısı Hasuike’den endüstri tasarımıyla ilgili tüyolar aldık. Öğrendik ki artık beyaz eşyalar beyaz olmaktan çıkıyor. Bundan böyle mutfaklarımızda mümkün olduğu kadar renkli tasarımlar olacak. BEYAZ EŞYANIN BOYUTLARI BÜYÜYORMinimalizmin süresi yavaş yavaş sona eriyor. Geçen seneki mutfak fuarında tasarımlar yüzde 80 minimalistti. Bu sene yüzde 50 seviyesine düşer. Bundan sonra daha hareketli ve farklı materyallerin kullanıldığı heyecan verici, renkli, canlı ve insanları heyecanlandıracak tasarımlar olacak. Zaten sektör beyaz renkli beyaz eşyadan sıkıldı. Bir yandan da ürünler büyüyor. Mesela artık sekiz kiloluk çamaşır makineleri piyasaya çıkacak. Böylece tüketici her gün çamaşır yıkamak yerine haftada iki gün çamaşır yıkayarak bu dertten kurtulacak. PASLANMAZ ÇELİK ÜRÜNLER STATÜ GÖSTERGESİBeyaz eşya olarak baktığımızda kullanılan bir sürü materyal var. Bunlardan bir tanesi Ariston’da bulunan gri renkteki paslanmaz çelik olan Inox ürünler. Inox estetik olarak ürüne değer katan bir özellik. Fiyatının pahalı olması materyalden kaynaklanıyor. Çok daha dayanıklı ve yüksek alım gücü olan kesimde tercih edilen bir ürün. Aslında fonksiyonellik olarak bir fark yok ama tüketici dayanıklılık yerine diğerlerinden farklı olduğu için bunu tercih ediyor. Bir statü göstergesi. TASARIM YAPARKEN TAMAMEN ÖZGÜR DEĞİLİZBeyaz eşya diğer objelere göre daha uzun süreli kullanılan bir ürün. Tasarım yaparken hem kendi bakışınızı yansıtmanız, hem de şirketin beklentilerine yönelik bir dizayn oluşturmanız gerekir. Aynı zamanda da tasarladığınız beyaz eşya güvenli olmak zorunda. Bu açıdan işimiz çok zor. Tasarım yaparken ne yazık ki tamamen özgür değiliz, çünkü modellerde ne tür özellikler olması gerektiği önüme hazır geliyor. Benim ürünlere katabildiğim artı değer sadece ürünü rekabetten nasıl ayrıştırabileceğim. PHILIPPE STARCK TASARIMLARI ÇEKMECELERDE DURUYORBir ürünün sadece estetiği ön planda olacak şekilde tasarlanması önemli değildir. Philippe Starck’ın limon sıkacağını herkes hatırlar. Ama çekmecelerde duruyor ve günlük hayatta kullanılmıyor. Görsel tarafını takdir ediyorum ama benim bakış açımda fonksiyonellik önemli.ÇOK FONKSİYON ÜRÜNÜ KARMAŞIK YAPARÇeşitli ürünlerde çok fonksiyonluluk söz konusu. Mesela cep telefonları artık sadece haberleşmede kullanılmıyor. Fotoğraf da çekiyor, biz üç dört bölümlü, her bölümünün ısısı farklı olan buzdolapları yaptık. Hatta bir dönem annenin çocuğuna mesaj bırakabildiği buzdolapları tasarımı üzerinde çalışmıştık. Ama bence bu kadar fonksiyonu bir ürüne kattığınız zaman o ürünü karmaşık hale getiriyorsunuz. Ben komplikeleştirmek yerine daha yalın tasarımlara gidilmesi gerektiğini düşünüyorum. Kullanışı kolay ürünler her zaman daha revaçta. Bu proje kurnazlığıdır.TÜRKLER ALIŞKANLIKLARINDAN VAZGEÇEMİYORTüketici alışkanlıkları bizim ürün tasarlamamızdaki temel noktalardan biri. Alışkanlıklar zamanla farklılaşıyor, takip etmek zorundayız. Mesela, yurtdışında sebze yeme alışkanlığı çok fazla yoktur ama Türkiye’de çok fazla. Bu nedenle Türkiye için geniş sebzelikler tasarlanmaya başlandı. Avrupa’da büyük buzdolapları insanlara gereksiz geliyor ama Türkiye’de tam tersi. Dondurulmuş gıda tüketimi yaygınlaşmadığı için buzlukları geniş buzdolaplarına talep yok. Aynı durum çamaşır makinelerinde de geçerli. Standart beş kiloyken altı kilo oldu. Fakat Türkiye’de makinenin ne kadar fonksiyonu olursa olsun tek bir program kullanılır. Narin çamaşırları yıkayabilen çamaşır makinesi programları var. Her ne kadar tüketici bu programı kullanmak için bu makineyi almış olsa bile makineye hiç güvenmiyor. Çamaşırı elde yıkmaya devam ediyor. Bazı tüketiciler tüm fonksiyonları kullanıyor ama yüzde oranına bakarsak bu çok az.