GeriKelebek Ben ‘Nasıl ödeşiriz’ diye sorardım
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Ben ‘Nasıl ödeşiriz’ diye sorardım

Ferhan Şensoy ve üvey oğlu Mert Baykal, birlikte ‘Pardon’ adlı filme imza attılar. Baba-oğul, işlemedikleri suçtan dolayı cezaevinde yatan ‘adaletzedelerin’ öyküsünün anlatıldığı filme çok gülüneceğinden emin! Ama gerçek hayatta böyle bir durumla karşılaştığında, Şensoy bir ‘Pardon’ lafıyla yetinmeyeceğini, ‘Nasıl ödeşiriz’ diye hesap soracağını söylüyor.Pardon filminin konusu ilginç. Ferhan Şensoy’un işlemediği bir suçtan dolayı yıllarca hapiste yatan bir ‘adaletzede’nin gazetede çıkan haberinden yola çıkarak sahnelediği ‘Çok Tuhaf Soruşturma’ adlı oyunundan uyarlanmış bir film. ‘Pardon’da, işlemedikleri bir suç yüzünden, örgüt muamelesi görerek, altı yıl üç ay hapis yatan üç arkadaşın maceraları anlatılıyor. Çekimlerinin büyük kısmı Sinop Cezaevi’nde yapılan filmin senaryosunu kaleme alan Şensoy, başrolü de üstlenmiş. Üvey oğlu Mert Baykal ise ilk yönetmenlik denemesine imza atıyor bu filmle. Erol Günaydın, Rasim Öztekin, Ali Çatalbaş, Zeki Alasya, Bülent Kayabaş gibi usta oyuncuların rol aldıkları film, 4 Mart’ta vizyona girecek. Galanın Sinop Cezaevi’nde yapılması planlanıyor.- 14 yıl aradan sonra, iki ay arayla, iki filmle birden sinemaya dönüş yaptınız.F.Şensoy: Bu tamamen bir rastlantı. İki yıldır ‘Pardon’a hazırlanıyorduk. Sonra ‘Şans Kapıyı Kırınca’ filmi çıktı ortaya. Tiyatro oyunlarımdan fırsat bulamamam ve bazı aksilikler yüzünden ‘Pardon’un çekimleri bir yıl gecikti. Böylece ‘Şans Kapıyı Kırınca’ daha önce vizyona girmiş oldu. - Pardon trajik bir öykü ama yine bir Ferhan Şensoy komedisi izleyeceğiz galibaF. Şensoy: Film baştan sona kadar izleyiciyi güldürecek bir öyküye sahip. Durum çok trajik ama biz bu acıklı öyküyü komediye dönüştürdük. ‘Pardon’ için ‘Ferhan Şensoy komedisi’ ya da ‘Ferhan Şensoy sineması’ diyebilirsiniz. Çünkü filmin oyuncu kadrosunun tamama yakını ‘Çok Tuhaf Soruşturma’da rol almış isimlerden oluşuyor. Yıllardır büyük ilgi gören bir oyunu perdeye taşıdık. - Peki boşu boşuna altı yıl üç ay hapiste kalsaydınız sonra da size ‘Pardon hata yapmışız’ deselerdi ilk ne söylerdiniz?F. Şensoy: ‘Devletten altı yıl alacaklıyım, kimi öldüreyim ağabey’ derdim. ‘Nasıl ödeşiriz’ diye sorardım. Nasıl Pardon canım! Altı yıl üç ay haybeye yatmışım. - Hukuk sistemimizde yaşanan bu tür trajikomik olayları nasıl değerlendiriyorsun?Mert: Bu olaylar sadece Türkiye’de değil birçok ülkede oluyor. Açıkçası sistemin de yürümesi için bazı dosyaların yürümesi gerekiyor! F.Şensoy: Birine zorla suçu itiraf ettirmeyi Amerikan polisi de yapıyor. Ancak Amerika’da böyle trajik bir olay ortaya çıktığında mağdura milyon dolarlar veriyorlar. Türkiye’de ise sadece ‘Pardon’ diyorlar. - ‘Pardon’da izleyicileri ne bekliyor?F.Şensoy: Seyirci bu filmde çok gülecek. Evrensel bir film yaptığımızı düşünüyorum. Mert: İstanbul Film Festivali’ne katılmayı düşünüyoruz. Umarım ‘Pardon’u yurtdışında da festivallere sokarız. Aile içi film çekmiş olduk- Mert sinema eğitimi aldın mı?Mert: Almadım. Amerika’da medya prodüksiyonu okudum ama hep sinema yapmak istedim. Zaten Amerika’dan döndükten 10. gün sonra stajyer olarak Plato Film’e girdim. Sinan Çetin’in birçok reklam ve sinema filminde asistan olarak görev aldım. Plato’nun yapımcılığını üstlendiği filmlerde çalıştım. - Mert’in ‘Pardon’u çekmesine nasıl karar verildi?F. Şensoy: Filmi başlarda benim çekmem söz konusuydu ama ben Sinan’ın çekmesini istiyordum. O da bana ‘Sen çek. Ben reklam filmlerinin arasına ‘Pardon’u sıkıştıramam’ dedi. Senaryoyu yazmış ve başrolü üstlenmiştim. Tüm bunların üstüne bir de yönetmenliği eklemenin sakıncalı olacağını düşündüm. Benim anlaşabileceğim bir yönetmen aranırken Sinan, ‘Mert artık yönetmen oldu o çeksin’ dedi. Kısacası aile içi bir film çekmiş olduk.- Ferhan Bey, Mert’in dezavantajları ve avantajları nelerdi? F.Şensoy: Dezavantajı ilk filmini çekiyor olmasıydı. Avantajı ise çocukluğundan beri sahneye birlikte çıktığı Ortaoyuncular kadrosuyla yani tam anlamıyla bir ekiple çalışıyor olmasıydı. Mert: Beni asıl zorlayan teknik ekiptekilerin çoğunun arkadaşım olmasıydı. Set çalışanlarının arkadaşım olması yüzünden başta bazı sorunlar yaşadık. F.Şensoy: Birinci gün baktım Mert set ekibiyle şaryo (Kameranın yerleştirildiği hareketli görüntü almak için kullanılan mekanizma) taşıyor. Çağırdım yanıma, ‘Oğlum yönetmen şaryo taşımaz’ dedim. O da bana ‘Baba biz hep taşıyoruz’ dedi. Mert: Gerekirse dekor da taşırım. F.Şensoy: Sadece espri yapmıştım. Biz de tiyatroda çok dekor taşıdık. Pardon alternatif olacak- Ahmet Hakan kimse çıkıp ‘Ferhan ağabey bu film kötü olmuş demiyor’ dedi. Bu eleştiriyi nasıl değerlendiriyorsunuz?F. Şensoy: Birçok görüş açıklanıyor ve eleştiriler yazılıyor. Ancak bunlar gişeyle doğru orantılı değil. Örneğin filmlere 2.8, 3.5 gibi gramajlı notlar veriyorlar ama onların yüksek not verdikleri filmlerin ilgi görmediği ortaya çıkıyor. Gazetedeki köşe yazarları için mi film yapılıyor? Yoksa izleyiciler için mi ?Mert: Böyle düşünenler için ‘Pardon’ alternatif bir film. Alternatif derken de vizyondaki filmlere alternatif demiyorum. Eğer bazı şeylerin şişirildiğini düşünüyorlarsa gelsinler ‘Pardon’u izlesinler. Başarılı bir filme imza attığımızı düşünüyorum.Erol ağabey soyunsun muSen benimle yaptığın röportajda ‘Kavuk’ diyorsun gündem olabiliyor. Hiç tiyatroyla ilgilenmeyen bir medya birden bire kavuğun peşinde koşturmaya başlıyor. Erol Günaydın 72 yaşında çıkmış Sanco’yu oynuyor. Belki bir daha hiç tiyatro sahnesine çıkmayacak. ‘Uzun Donlu Kişot’ Erol Günaydın’ın jübile oyunudur bu konuyla kimse ilgilenmiyor. Bu ilgilenecek bir olay değil mi? Ne yapsın Erol ağabey soyunsun mu?