GeriKelebek "Astım öldürebilir"
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

"Astım öldürebilir"

"Astım öldürebilir"
refid:16935796 ilişkili resim dosyası

Türkiye Ulusal Alerji ve Klinik İmmünoloji Derneği Yönetim Kurulu ve Astım Çalışma Grubu, sunucu ve oyuncu Defne Joy Foster'in ölümüyle gündeme gelen astım hastalığıyla ilgili, tetikleyici faktörlerden uzaklaşmayan, hekim kontrolünde olmayan ve koruyucu ilaçlarını düzenli kullanmayan hastaların nadir de olsa ölümcül ataklar geçirebildiğini bildirdi.

Konuya ilişkin yapılan yazılı açıklamada, sanatçı Defne Joy Foster'ın astım atağı sonucunda yaşamını yitirdiğinin ileri sürüldüğü ve astım hastalığı ve tedavisinde kullanılan ilaçlarla ilgili medyada çeşitli spekülasyonlar yapıldığı ifade edildi.
Astımın, solunum yollarının daralması sonucu öksürük, nefes darlığı, hışıltılı solunum ve göğüste ağrı, sıkışma hissi ile kendini gösteren bir hastalık olduğu belirtilen açıklamada, günümüzde kullanılan etkin ilaçlarla astımlı hastaların hemen hiç şikayeti olmadan normal yaşantılarını sürdürmelerinin mümkün olduğu bildirildi.

Hastaların ilaçlarını doğru ve düzenli olarak kullanmasının önemli olduğu vurgulanan açıklamada, şunlar kaydedildi:
“Astım, tedavi rehberleri doğrultusunda planlanan tedavi ile hastalık kontrol altına alındıktan sonra, zaman zaman özellikle soğuk algınlığı, grip ve diğer solunum yolları enfeksiyonlarının yaygın olduğu aylarda, ya da alerjik bünyesi olan hastalarda alerjenlerle karşılaşıldığında astım yakınmaları ani olarak başlayabilir, sonuçta hafif ya da şiddetli bir atak ortaya çıkabilir. Bu atak saatler içinde gelişebileceği gibi, birkaç gün içinde gelişip, giderek şiddetlenebilir. Böyle durumlarda ilaç dozlarının arttırılması ve farklı ilaçların tedaviye eklenmesi gerekeceğinden hastaların doktorları ile iletişim kurmaları şarttır.

Ayrıca her hastanın doktoru tarafından önceden düzenlenmiş yazılı atak tedavisi planının olması gerekir. Yakınmalar sırasında sadece nefes açıcı ilaç kullanmak, yapılabilecek en büyük yanlıştır. Bu durum geçici bir rahatlama sağlasa da tedavi edici olmamakta, hatta atak şiddetinin artmasına yol açmaktadır. Ayrıca nefes açıcı ilaçların yüksek dozda ve sık aralıklarla kullanılması yan etkilerinin de ortaya çıkmasına zemin hazırlayacaktır. Hastada kalp hastalıkları, psikojenik hastalıklar, ilaç ve besin alerjileri varlığının astım ataklarını ağırlaştırabileceği unutulmamalıdır.”

Astımın ilaçlarla kontrol altına alındığında ölüme yol açmadan seyreden ancak mutlaka doktor kontrolünde izlenmesi gereken bir hastalık olduğuna işaret edilen açıklamada “Ancak tetikleyici faktörlerden uzaklaşmayan, hekim kontrolünde olmayan ve koruyucu ilaçlarını düzenli kullanmayan hastalar nadir de olsa ölümcül ataklar geçirebilir” uyarısında bulunuldu.

Açıklamada, astım tedavisinde hasta hekim iletişimi ve hasta eğitiminin öneminin büyük olduğu kaydedildi.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle