Gündem Haberleri

    Kazak petrolu Boğaz'ı tıkayacak

    Hürriyet Haber
    06.11.2001 - 00:00 | Son Güncelleme:

    İstanbul Boğazı, uzunluğu 200 metrenin üzerinde tehlikeli yük taşıyan tankerler nedeniyle günde ortalama 5 saat transit trafiğe kapanıyor. Kazak petrolleriyle bu süre daha da uzayacak.Denizcilik Müsteşarlığı yetkililerinden alınan bilgiye göre, geçen yıl Rusya Federasyonu'na bağlı Novorossiysk Limanı'ndan 38 milyon 355 bin 375 ton, Tuapse Limanı'ndan da 11 milyon 61 bin ton petrol ürünü, ham petrol ve LPG taşıyan tanker, İstanbul Boğazı'ndan geçirilerek dünya pazarlarına çıkarıldı.  Mevcut tanker trafiğine ilaveten, Mart 2001'de yapımı tamamlanan Tenkiz-Novorossiysk petrol boru hattının açılmasıyla birlikte Hazar Boruhatları Konsorsiyumu (CPC), bu yıl 27 milyon ton tehlikeli yükü Türk Boğazları'ndan taşımayı planlıyordu. Ancak şu ana kadar bu gerçekleşmedi. CPC'nin, 2014 yılı için Boğazlar'dan geçirmeyi hedeflediği petrol miktarı ise 67 milyon ton.  1996-2000 yılları arasında Boğaz'dan geçen tanker başına taşınan birim petrol miktarı, ortalama 28 bin 800 ton oldu. Bu yıl sonuna kadar İstanbul Boğazı'ndan, 7 bin 724 tankerle geçirilmesi beklenen toplam petrol miktarı ise yaklaşık 110 milyon ton.   Kuzey-Güney istikametinde Boğazlar yoluyla geçen yıl tankerlerle en fazla tehlikeli yük taşınan limanlar ve yük miktarları da şöyle:  Novorossiysk 38 milyon 355 bin 373 ton, Tuapse 11 milyon 61 bin 661 ton, Odessa 11 milyon 636 bin 652 ton, Köstence 2 milyon 147 bin 300 ton.      RİSK DE ARTACAK    Türkiye, Türk Boğazları Tüzüğü uyarınca, uzunluğu 200 metrenin üzerindeki tehlikeli yük taşıyan tankerleri, İstanbul Boğazı'nı tek yönlü, 250'nin üzerindekileri de çift yönlü transit geçişlere kapatarak geçiriyor.  Halen Türk Boğazları'ndan geçen 200 metreden uzun tehlikeli yük taşıyan tanker sayısının günlük ortalaması 4 olarak gerçekleşirken, Kazak petrollerinin devreye girmesiyle birlikte bu rakam 2010'da 10'a yükselecek.  İstatistiki veriler, uzunluğu 200 metrenin üzerindeki tankerler  için Boğaz'ın günde ortalama 4.5 saat tek, 250 metrenin üzerindekiler için de 30 dakika çift yönlü olarak transit geçişlere kapandığını ortaya koyuyor.   Kazak petrolünün taşınmaya başlanmasıyla, Boğaz'dan geçen günlük tanker sayısı 2010 yılında 44'e ulaşacak. Tanker sayısındaki artışa parelel olarak İstanbul Boğazı da, daha uzun sürelerde transit geçişlere kapatılmak zorunda kalacak.  Denizcilik Müsteşarlığı yetkilileri, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) platformlarında Türkiye'nin önüne sürekli sorun olarak çıkartılan tanker geçişlerinden kaynaklanan gemi beklemelerinin, önümüzdeki yıllarda artacağına dikkat çektiler.  Yetkililer, tehlikeli yük taşıyan tanker sayısında meydana gelecekartışın ise başta İstanbul olmak üzere Türk Boğazları çevresinde yaşayan insanların ''hayati tehlike riskini'' daha da çoğaltacağını  vurguladılar.  
    Etiketler:

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı