Gündem Haberleri

    Kargodaki sincaplar milyon dolara patladı

    Hürriyet Haber
    30.04.2004 - 00:00 | Son Güncelleme:

    THY’nin ‘sincap kabusu’ sona eriyor. Dev Airbus 340 uçağında 34 sincabın yaşattığı kábus, 1 milyon dolarlık zarardan sonra nihayet önümüzdeki hafta bitecek.İtalya’ya sokulmadığı için ‘Aydın’ uçağı ile Pekin’e geri götürülürken kafeslerin açılması sonucu kargo bölümüne yayılan ve hálá ölüsü ya da dirisi bulunamayan 34 sincabın yaşattığı kábus, THY’ye yaklaşık 1 milyon dolara mal oldu. THY’nin Airbus A-340-300 tipi Aydın uçağı, 12 Nisan’da Roma’ya götürülmek üzere 40 sincabı kargo bölümünde, kafes içinde Pekin’den İstanbul’a getirdi. İstanbul’dan Roma’ya götürülen sincapların baygın olduğunu gören İtalyan veterinerler, kemirgenleri ülkelerine sokmayıp geri gönderdi. Ancak İstanbul’dan tekrar Pekin’e gitmek için uçağa yüklenen 40 sincap, kafesin kapısının iyi kapatılmaması üzerine kaçtı.Uçak seferden alınarak apronda özel bir yere park edildi. Burada yapılan aramada sadece 4 ölü sincap ele geçti. Uçağın bu şekilde sefer yapmasının uluslararası havacılık kurallarına aykırı olması nedeniyle, tüm uçağın içine karbondioksit gazı sıkılarak kapıları kapatıldı. Bir süre sonra gazdan rahatsız olan sincaplardan 2’si dışarı kaçarken, THY görevlileri tarafından canlı olarak yakalandı. Toplam 2 bin 800 kilo karbondioksit sıkılan Aydın uçağı, 15 günlük bekleme süresine alındı. 26 Nisan’da sürenin dolması sonucunda uçak tekrar kontrol edildi. Ancak sincaba rastlanmadı. Bu arada Airbus firmasının merkezi Fransa Toulouse’dan gelen uzman ekip uçakta inceleme yaptı. Bir THY yetkisi, ilacın tesirinin geçtiğini, bu sürede eğer içeride sincap varsa yaşamasının mümkün olmadığını belirtti.THY yetkilisi, sincapların taşıma ücreti olarak şirketin yaklaşık 400 dolar (yaklaşık 580 milyon lira) alacağını açıkladı. Ancak THY, uçağın yatması yüzünden 12 Nisan-3 Mayıs arasındaki sürede yaklaşık 1 milyon dolar (1.4 trilyon lira) civarında ekonomik kayba uğradı. Uçakta tehlike ihtimali düştüUluslararası Sivil Havacılık örgüt ve denetleyicilerinin koyduğu kurallar içinde bir taşıma yapan THY, kafeslerin kalite ve kilit sistemlerinin kargo teslimatında dikkatli davranılmaması üzünden çok zor durumda kalmıştır. Ancak yine kurallara uygun yapılan karbondioksit uygulamasında uçağın herhangi bir yerinde bir sincapın yaşaması mümkün değildir. Buna rağmen sincap kemirgen hayvan olduğu için ciddi olmasa da tehlike yaratabilir. Uçağın kablo sistemlerinin çoğunun dışında teflon ve benzeri kaplama malzemeleri vardır. Bu kaplamaların büyük kısmı kıvrılabilen cinsten olmasına rağmen sert malzemelerdir. Bunların özellikle küçük sincaplar tarafından kolayca kemirilebileceği düşünülmemektedir. Ancak A340’larda uçağa kumanda ‘fly by wire’ yani kablolu uçuş sistemi yardımı ile sağlanıyor. Sincaplar bu kabloları kemirerek uçağa kumanda verilmesini önleyebilir. İhtimalin düşük olmasına rağmen endişe edilen ve üzerinde durulan tehlike budur. Kemirilen elektrik kablolarının ark yapması ve yangın çıkmasına yol açması ihtimali de vardır.
    Etiketler:

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı