Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Kargo şirketleri artık sorumluluktan kaçamayacak

Yargıtay, kargo şirketlerinin sadece kaybettikleri üründen değil, müşterinin uğradığı pazar ve gelir kaybından da sorumlu olduğu kararına vardı. Bu kararla birlikte, kargo şirketleri artık imzaladıkları sözleşmelerin ardına sığınamayacak. Kargo şirketleri taşıdığı ürünü kaybeder ya da zamanında ulaştıramazsa, müşterisine verdiği zararı ödeyecek.Yargıtay 11'nci Hukuk Dairesi, kargo şirketlerinin saltanatına son verdi. Artık kargo şirketleri, nakliye sırasında kırıp, döktükleri, kaybettikleri ya da zamanında yerine ulaştıramadıkları için müşterilerine verdikleri zarardan, imzalattıkları sözleşmelerin ardına sığınarak, kurtulamayacak. Böylece, sorumluluğunu yerine getirmeyen kargo şirketleri bundan böyle müşteriye verdiği zararı tazmin etmek zorunda kalacak.Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre, Teksart Konfeksiyon Sanayi, yurtdışına yönelik çalışan bir tekstil firması... Teksart, Alman Anima firmasının 348 bin 60 marklık şiparişi için hazırladığı numuneleri 1995 yılında DHL Worldwide Express firmasıyla gönderiyor. Ancak, bu numuneler, nakliye sırasında kayboluyor ve yerine zamanında ulaşamıyor. Bunun üzerine, Alman Anima firması, Teksart'a verdiği 348 bin marklık siparişi iptal ediyor. Siparişi iptal edilen Teksart Konfeksiyon'da, uğradığı zararı DHL'in karşılamasını istiyor.Ne var ki DHL, müşteriye imzalattığı sözleşmenin ardına sığınarak, zararı karşılamaya yanaşmıyor. Sözleşmede yer alan bir maddeyi gerekçe göstererek, kaybettiği için zamanında yerine ulaştıramadığı üründen sorumlu olmadığı görüşünü savunuyor.DHL MAHKUM OLDUBunun üzerine konu mahkemeye yansıyor. Kasım 1995 tarihinde İstanbul Sekizinci Asliye Ticaret mahkemesinde açılan dava, mayıs 1997 tarihinde karara bağlanıyor. Mahkeme, kargo şirketinin sadece kaybettiği üründen değil, müşterinin kaybettiği pazar ve gelir kaybından da sorumlu olduğuna karar veriyor. Bunun sonucunda da, DHL'nin kaybettiği ürün bedelinin yanı sıra, sipariş iptali nedeniyle müşterinin uğradığı zararı da ödemesi gerektiği sonucuna varıyor. Bunu da, 31 bin 85 mark olarak hesaplıyor.DHL, mahkemenin bu kararına itiraz ediyor ve Yargıtay'a başvuruyor. Yargıtay, 11'nci Hukuk Dairesi, yaptığı incelemenin sonucunda, 23 Aralık 1997 tarihinde 1997/9653 karar, 1997/8647 esas numaralı kararını açıklıyor. Yargıtay, DHL'nin Aİstanbul 8'nci Asliye Ticaret Mahkemesi'nin kararına yapmış olduğu itirazı, oybirliğiyle reddediyor. Yargıtay'ın bu kararı tüm kargo şirketlerine örnek teşkil edeceği için müşterilerine sözleşme imzalatsalar dahi, bundan böyle sorumluluktan kurtulamayacak ve verdikleri zararı tazmin etmek zorunda kalacak.
X