Gündem Haberleri

    Karayolunda taşımacılık yapanların lisans almaları

    Hürriyet Haber
    07.02.2006 - 10:46 | Son Güncelleme:

    Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürü Talat Aydın, özellikle tek aracı bulunan kamyoncuları süreyi iyi değerlendirerek mağdur olmamaları konusunda uyardı.

    Aydın, gazetecilerle yaptığı sohbet toplantısında, Karayolu Taşıma Kanunu ve ilgili yönetmelikle getirilen düzenlemeleri anlattı.

    Türkiye'de ulaştırma sektöründe taşımacılığın yüzde 94 oranında karayolu üzerinden gerçekleştirildiğini, deniz, hava ve demiryolu taşımacılığının yüzde 5-6 dolayında kaldığını belirtti.

    Bu durumun, taşımacılık sektöründe bir düzenlemenin yapılmamasından kaynaklandığını ifade eden Aydın, daha önce taşımacılık için herhangi bir yeterlilik aranmadığını, ehliyeti olan herkesin yurtiçi eşya taşımacılığı yapabildiğini hatırlattı. Aydın, karayollarında ihtiyaçtan fazla aracın taşımacılık yaptığını, bunun hem arz fazlalığına hem de kalite düşüklüğüne yol açtığını söyledi.

    LİSANS ALMA SÜRESİ UZATILMAYACAK

    Bu nedenlerle 2003 yılında çıkarılan Karayolu Taşıma Kanunu gereği sektörde mali ve mesleki yeterlilik ile mesleki saygınlık ilkesinin arandığını anlatan Aydın, bu kapsamdaki Karayolu Taşıma Yönetmeliği'nin de yayınlandığını anlattı.

    Düzenlemelerin kamyoncular, komisyoncular, kooperatifçiler ve eşya taşımacılığı alanında çalışanları ilgilendirdiğini vurgulayan Aydın, sektörün uyumu için yönetmelikte tanınan sürenin 25 Şubat 2006 tarihinde dolacağını bildirdi. Yönetmeliğin, taşımacılık sektöründe faaliyet gösterenlerin Bakanlık'tan yetki belgesi almalarını zorunlu tuttuğunu vurgulayan Aydın, lisansların alımı için tanınan sürenin 2 kez uzatıldığını ancak bir daha süre uzatımının söz konusu olmayacağını bildirdi.

    FAZLA ÖDEYEN KAMYONCULARA İADE

    Yönetmelikte en son özellikle kamyoncular için 18 Ocak'ta bir değişiklik yapıldığını belirten Aydın, 5'inci kez yapılan bu değişiklikle özellikle tek araçla taşımacılık yapan kamyoncuların lisans ücretlerinin 1300 YTL'den 300 YTL'ye indirilerek, büyük bir kolaylık getirildiğini söyledi.

    Aydın, daha önce 1300 YTL'den lisanslarını alan kamyoncuların haklarının zayi edilmeyeceğini, bu konuda hukuki bir yol bulmaya çalıştıklarını ve bir şekilde ödenen fazla miktarın iade edileceğini belirtti.

    Kolaylıklara rağmen bazı çevrelerin yönetmeliğin uygulanamayacağı söylentileri çıkardığını ifade eden Aydın, taşımacıların bu söylentilere kulak vermemeleri ve düzenlemelere uymaları gerektiğini kaydetti.

    Lisansların alımında büyük işletmeler için sorun bulunmadığını, sayıları yüz binin üzerindeki kamyoncunun lisanslarının alımında sıkıntı yaşandığını anlatan Aydın, ferdi taşımacılar için 52 ilde lisans verilebilmesi imkanı getirdiklerini ifade etti.

    Lisansların alımı için yaklaşık 20 günlük bir süre kaldığını, yoğunluğu dikkate alarak hafta sonlarında da çalışacaklarını kaydeden Aydın, “Ferdi taşımacılık yapanları bu süreyi dikkatli kullanarak mağdur olmamalarını öneriyorum” dedi.
    Aydın, bu tarihten sonra lisansları olmayanların karayollarında taşımacılık faaliyetlerinde bulunamayacağını, faaliyetlerine lisanssız devam edenlere kanunda öngörülen cezaların uygulanacağını belirtti.

    350 BİN KAMYON DAHA LİSANS ALACAK

    Talat Aydın, 31 Aralık 2005 tarihi itibariyle 30 bin lisans verildiğini bildirdi. Verilecek lisans sayısının yaklaşık 100 bin civarında olacağını tahmin ettiklerini kaydeden Aydın, kamyoncuların da aralarında bulunduğu ferdi taşımacılık yapanların büyük kısmının henüz lisanslarını almadıklarını belirtti.

    Türkiye'de toplam 667 bin kamyon, tanker, çekici ve yarı römorkör bulunduğunu dile getiren Aydın, bunların 100 bininin uluslararası taşımacılık yaptıkları için zaten lisansları olduğunu, 100 bininin de resmi plaka taşıdıkları için lisans almalarına gerek olmadığını, 100 bininin ise lisansını aldığını ifade etti. Aydın, yaklaşık 350 bin kamyonun daha lisans alması gerektiğini bildirdi.

    Aydın, otomasyon projesiyle karayolunda taşımacılık yapan her türlü aracın plaka ve sürücü bilgilerinin GSM şebekesi üzerinden anında lisansının bulunup bulunmadığının sorgulanabileceğini de ifade etti.

    Talat Aydın, ayrıca yolcu otobüslerinin şoförlerine de eğitim şartı getirildiğini, bu çerçevede 25 Şubat'tan sonra otobüs şoförlerinde en az lise mezunu olma şartı aranacağını söyledi.
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı