Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Kamyoncu bu kez Günday'ın reflektörüne çarptı

Erkan ÇELEBİ

Türkiye Şöförler ve Otomobilciler Federasyonu Genel Başkanı Derviş Günday ile ortağı Ayhan Saner'e sağlanan rantlar, bitmek bilmiyor. Şimdi de kamyoncular, Mercedes'den sonra, bu ikilinin reflektörlerine çarptı. Susurluk kazasından sonra kamyonların arkasına çift reflektör takılmasının zorunlu hale getirilmesi, Günday ve Saner'in Plaka A.Ş. adlı şirketine 10.5 trilyon liralık pazar yarattı.

DERVİŞ Günday, Esnaf Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK) ile Türkiye Şöförler ve Otomobilciler Federasyonu'nun (TŞOF) Genel Başkanı...

Ne yazık ki Derviş Günday, bu özelliklerinden ötürü değil, Hürriyet'in haberleri üzerine İçişleri Bakanı Kutlu Aktaş'ın son anda durdurduğu 161 trilyon liralık plaka vurgunuyla günlerce kamu oyunu meşgul etti.

Hatırlayacağınız gibi, 1 Ocak 1999'dan itibaren mavi renkli TR rumuzu olmayan tüm plakalar değişecekti. Plakasında TR rumuzu olmayan araçların fenni muayeneleri yapılmayacak ve bu değişiklikte 161 trilyon liraya patlayacaktı. 306 bin liraya mal edilip, 17 milyon liraya satılan bu plakaları Türkiye'de sadece Ostim Plaka adlı şirket basıyor. Ostim Plaka'nın ortakları da Günday'ın federasyonu ile Ayhan Saner adlı Ankaralı bir iş adamı ...

KİM BU SANER?

Derviş Günday'ı artık tanımayan kalmadı. Peki, şöförlerin sırtından trilyonluk rantların sağlandığı Ayhan Saner, kimdir?..

Kimilerine göre, özel folyolu bu plakaları üreten ABD'li 3M firmasının Türkiye mümessili... Ancak 3M, Türkiye'de sadece Ayhan Saner değil, hiç bir kişi ya da kuruluşla her hangi bir mümessillik bağlantısının olmadığını savunuyor. 3M'e göre, Ayhan Saner, Ankara'daki müşterilerinden sadece biri... Derviş Günday'a göre ise İzmirli bir arkadaş...

Ancak, bilinen birşey var, o da Günday bağlantıları kuruyor, Saner plakaları basıyor.

Bu iki ortak, sadece plaka basmakla kalmıyor, şöför tahlillerinin yapıldığı tek tıbbi labaratuvardan, yine tüm sürücü dosyalarından, sürücü kurslarında kullanılan belgelerin basıldığı tek matbaaya kadar hemen hemen her taşın altından çıkıyor.

10.5 TRİLYONLUK RANT

Günday ve Saner'e sağlanan rantlar, sadece bunlarla sınırlı kalmıyor... Şimdi de, kamyoncular Susurluk'ta ki Mercedes'den sonra, Derviş Günday ve Ayhan Saner'in reflektörlerine çarptı. Bu çarpma, kamyonculara 10.5 trilyona patladı.

Çünkü, Susurluk kazasının ardından İçişleri Bakanlığı, Türkiye'de ki toplam 1 milyon 758 bin 419 kamyon, traktör ve çekicilere ikişer adet üçgen şeklindeki reflektör (işaret levhası) takılmasını zorunlu hale getirdi. Bu zorunluluğa uymayan araçlar için de 1 Temmuz 1998 tarihinden itibaren, TR rumuzlu plakalarda olduğu gibi fenni muayenelerinin yapılmama talimatını verdi. Böylece, 10.5 trilyon liralık rantın kapısı da aralanmış oldu.

İçişleri Bakanlığı, bir anda 10.5 trilyonluk rant kapısını aralayacak da, Günday ile Saner duracak...

Hemen bu ikili, 10.5 trilyonluk rantın yönünü Plaka AŞ'yi çevirmek için kolları sıvadı. Bunda da başarılı oldu. Piyasa da çifti 3 milyon 500 bin lira olan reflektörleri kamyoncular, Plaka AŞ'den 6 milyon lira karşılığında almak zorunda bırakıldı.

Böylece, Günday ve Saner'in almayı planladığı helikopterle, kurmayı planladığı hastahanenin de parasını çıkartacağı yeni bir kapı da bulunmuş oldu.

X